ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En Nils i Södermanland på början av 1760 talet?  (läst 241 gånger)

2021-04-16, 13:58
läst 241 gånger

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 17:38
    • Visa profil
Den Nils jag söker efter skall åtminstone påstås vara född år 1744? Och jag efterfrågar då ej information om min förfäder inspektoren Nils Boberg ifrån Bronäs efter år 1767, denna information har jag redan själv kartlagt, men innan år 1767 kan denna förfäder till mig eventuellt ha haft ett efternamn som typ: Carlson, Carlsson, Karlson, Karlsson, Person, Persson, Göransson eller Jöransson?


Med vänliga hälsningar
       Berndt Boberg



2021-04-30, 13:50
Svar #1

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 17:38
    • Visa profil
Om någon av er har vetskap om den sonen Nils som var född den 1744-02-29 i Håssebo i Råby-Rönö församling i Södermanland efter år 1761 så skulle jag vara mycket tacksam om ni vill dela med er av denna information till mig?


Med vänliga hälsningar
       Berndt Boberg

2021-05-01, 15:03
Svar #2

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 06:53
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Angående Nils f 1744-02-29. Eftersom frågor om Nils Boberg finns på så många platser i Anbytarforum så är det svårt att veta var svar ska placeras.

Föräldrar i Håssebo, Råby-Rönö:
Carl Persson -19/8 1750 gift med Maria Olofsdotter - 3/11 1778. Maria gifter om sig efter Carls död med Jöran Jöransson.
Barn:
Per 12/9 1727
Olof 4/11 1729
Kerstin 23/2 1731
Carl 1/6 1733
Anders (blad saknas i födelseboken) finns som son i mantalslängden 1751
Lars döpt 16/4 1738
Erik 26/11 1740
Nils 29/2 1744

Ett tips vid all släktforskning är att kontrollera dopvittnesuppgifter när syskon får barn.
Kerstin f 23/2 1731 vigs 15/10 1749 med drängen Per Matsson från Bruddstugan, Runtuna
De får barnen:
Anders i Håssebo 14/2 1752
Carl i Kurtorp 5/4 1756, döpt 9/4, en fadder är morbrodern (barnets) Carl Carlsson i Håssebo
Caisa i Kurtorp 2/11 1758, döpt 5/11, en fadder är morbrodern Lars Carlsson snickardräng i stad(en?)
Per i Kurtorp 29/3 1764, döpt 1/4, en fadder är morbrodern Nils Carlsson i snickarlära i Nyköping hos mäster Smedberg


Så åtminstone 1764 finns Nils Carlsson (eller Karlsson om man vill stava så) i Nyköping.

Enligt mantalslängderna för Nyköping så finns snickaren Sven Smedberg i 3:e kvarteret, nummer 1 o 2. Han är gift och har både gesäller och (läro)gossar, tyvärr står de bara med förnamn. Åren 1762-1765 finns där gossen Nils. År 1763 finns t.o.m. 2 gossar som heter Nils. Det är mycket vanligt att blivande hantverkare som inte har ett släktnamn börjar kalla sig med det i samband med att de blir gesäller.
Källa Arkiv Digital:
Länsstyrelsen i Södermanlands län. Landskontoret I 1634-1870 (D) EII:49 (1762) Bild 6450 / sid 271 (AID: v437444a.b6450.s271, NAD: SE/ULA/11034)
Länsstyrelsen i Södermanlands län. Landskontoret I 1634-1870 (D) EII:50 (1763) Bild 6500 / sid 285 (AID: v437445a.b6500.s285, NAD: SE/ULA/11034)
Länsstyrelsen i Södermanlands län. Landskontoret I 1634-1870 (D) EII:51 (1764) Bild 6660 / sid 319 (AID: v437446.b6660.s319, NAD: SE/ULA/11034)
Länsstyrelsen i Södermanlands län. Landskontoret I 1634-1870 (D) EII:52 (1765) Bild 6670 / sid 325 (AID: v437447.b6670.s325, NAD: SE/ULA/11034)


Arkivet för Snickarämbetet i Nyköping ser inte ut att vara bevarat.

2021-05-02, 19:59
Svar #3

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 17:38
    • Visa profil
Hej Karin Uhrvik,
 
Jag vill framföra ett mycket varmt tack till er för all er mycket värdefulla information till mig i detta släktforsknings ämne som är startat av mig.


Jo jag är själv lite för dålig släktforskare för att tolka dopvittnesuppgifter när dessa ibland är allt för svårlästa, och detta gäller ju även för andra sådana gamla handlingar också.


Jag tolkar ju det som att det kan vara mycket svårt att kunna hitta mer information om denna aktuella Nils Karlsson ifrån gamla handlingar i Nyköping? Jag har ju hittat information om att snickaren Sven Smedberg avled den 1786-07-19 i Nyköping, och angående detta så tänker jag ju då att kanske min förfäders Nils Boberg ifrån Bronäs son Carl Magnus Boberg utflyttade cirka år 1783 ifrån Bronäs till Nyköping istället för Norrköping som där finns anteckningar om i husförhörslängderna som har tillhört Lilla Malma församling? Kanske denne såväl som sin far ville lära till snickare hos snickare Sven Smedberg i Nyköping? Jag har icke hittat någon information om denna aktuella Carl Magnus Boberg via gamla handlingar ifrån Norrköping.


Det var ju lätt för den aktuella prästen då i Lilla Malma församling att anteckna felaktigt Norrköping istället för eventuellt rätt Nyköping?


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg








2021-05-03, 07:05
Svar #4

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 06:53
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
När en blivande hantverkare har gått i lära hos en mästare i en stad och blir utskriven ur läran av denne, så blir han gesäll och ska då vidareutbilda sig inom hantverket genom att arbeta kortare eller längre tid hos olika mästare. Många reser både inom och utom landet. Nils Carlsson och alla andra gesäller kan alltså finnas var som helst. De kanske aldrig kommer tillbaka till den stad där de gick i lära.

I fråga om Carl Magnus Boberg har jag ingen åsikt om vart han flyttade. Står det Norrköping, så borde han och hans föräldrar avsett att han skulle resa dit. För skolgång? Eller annan utbildning?  Finns han med i föräldrarnas bouppteckningar? Om inte, så vet du att han bör vara död vid den tiden.

Fredrik går i Strängnäs gymnasium (Liggare DIb:2 sid 346, 352 och 357) från 1787, så nog borde Carl Magnus också gå i någon skola eller få en yrkesutbildning, om han inte avlider som barn.
Strängnäs gymnasium (D) DIb:2 (1731-1790) Bild 1790 / sid 347 (AID: v913000.b1790.s347)


2021-05-03, 18:16
Svar #5

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 17:38
    • Visa profil
Hej Karin Uhrvik,


Jag vill framföra ett varmt tack för er senaste information till mig i detta ämne som är startat av mig..


Angående min förfäder Nils Bobergs ifrån Bronäs son Carl Magnus Boberg så finns han ej med antecknad på bouppteckningen över sin avlidna far, så antingen var han avliden redan innan dess, eller så hade han kanske blivit ovän med sin biologiska far & fostermor innan han valde att utflytta ifrån Bronäs? Ja detta är kanske ett så svårt släktforsknings ärende så att det för evigt blir olöst?


Angående min förfäder bokhållare Fredric Boberg så var ju denna född den 1774-02-18 i Bronäs, och mitt sista spår om honom ifrån handlingar som har tillhört Lilla Malma församling är den 1796-09-01. När jag läser på: Strängnäs gymnasium (D) Dlb:2 (1731-1790) Bild 1790 / Sida 347  så hittar jag ju information om en elev typ: Friderius Boberg, med årtal 1773, och datum 17, och förmodligen förkortning av månaden Januari, och då får ni verkligen ursäkta att jag ifrågasätter om denna elev verkligen var min förfäder bokhållare Fredric Boberg?


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

2021-05-04, 06:50
Svar #6

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 06:53
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Jag har nu tittat i husförhörslängden, Lilla Malma AI:2 sid 77 för Bronäs, där man kan se att Carl Magnus född 1770 har bevistat förhören 1777-1779. Där står också till Norrköping. Han är då bara 9-10 år. På sid 89 i samma volym för Grinda är Carl Magnus namn överstruket.

I Strängnäs gymnasium står namnet Fridericus Boberg och som alltid skrivs namn utifrån t.ex. tid, plats, samhällsställning och den som för pennan. Det här är en skolmatrikel och språket i skolan är latin. Andra elever skrivs t.ex. Ericus och Carolus. Att födelsetiden är felaktig är väl inte förvånande för en släktforskare, men finns det fler inspektorer i Södermanland som som kan ha en son Fredrik Boberg som börjar i Strängnäs gymnasium vid den här tiden.

Som släktforskare måste man själv kontrollera och värdera de uppgifter man hittar eller får av andra. Man får se informationen som tips att eventuellt gå vidare med. Jag har ingen ytterligare information om den här familjen Boberg.

2021-05-04, 16:27
Svar #7

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 17:38
    • Visa profil
Hej Karin Uhrvik


Jag vill framföra ett varmt tack för även er senaste information till mig i detta ämne som är startat av mig.


Jag kommer nu själv att först och främst kämpa mycket hårt för att till hundra procent säkerhet säkerställa identiteten på de två aktuella bröderna Lars Carlsson & Nils Carlsson som var födda i Håssebo.


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna