ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Balkåkra CI:1, född 16961221 - Tolkningshjälp efterfrågas  (läst 533 gånger)

2021-04-14, 12:40
läst 533 gånger

Utloggad Anders Gistorp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 16:29
    • Visa profil
Hej!

Jag tror jag knäckt det mesta i denna födelsenotis och anteckning om / för Per Hansson men lite återstår och även så om tolkningen.

Utifrån herdaminnet (och annat) kan jag utläsa att prästen i Balkåkra vid denna tid, Hans Eskilsson Forbus, var släkt med Per eftersom Pers moder hette Katarina Margareta Pedersdotter Forbus. Det kan eventuellt förklara varför det så lång tid senare fanns intresse av att skriva in tillägget i den inre marginalen. 1720 var det tillsatt en ny präst men denne var gift med föregångarens dotter Margareta Forbus.

Detta är mitt förslag:
Födelsenotisen:
N: 16 Hans D: Gottingz, Son, Peer Hansson föd Sti Thomae dag d 21 Decembris, döpt Sti Stephani Högtijdh d 26 Dito, Modhren Catrina Pers d. fadrar, Ola Knudhs (?), Torst M Eskill Ollson, Sidse Måns Larsons.

Tillägg i den inre marginalen samt under födelsenotisen:
Denne Per Hansson bekom geburdz bref d 31 Dec Ao 1720 då han skulle blifwa Mästare i dhet lofl Skrädare Amtet (?) i Carlscrona.

Det borde enligt mina kunskaper vara "Ämbetet" på slutet, eller? Jag kan inte få ihop bokstäverna till det men å andra sidan ger SAOB ett visst stöd för att det skulle kunna vara "Amtet" även på svenska.

Tacksam för all möjlig hjälp!

Anders

2021-11-13, 14:04
Svar #1

Utloggad Gunilla Fredholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 18:01
    • Visa profil
Peter (fd Peer) Giöting blev antagen till burskapet i Karlskrona dec 1720 och då som skräddare. Peter var vid tiden bofast i Karlskrona. Familjen Gothing/Gotting kom från Livland. Källa Karlskrona rådhusrätt o magistrat (K) DXXIa:1 bild 38 sid 67.
Gunilla Fredholm

2021-11-18, 20:43
Svar #2

Utloggad Anders Gistorp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 16:29
    • Visa profil
Utmärkt!

Jag har tidigare funnit en änka i Karlskrona men har en ganska stor lucka...
Detta skall kollas upp!

Dock, en fråga: uppgiften om Livland - kommer den från samma ställe?
(Jag har för mig att jag sett ngn uppgift om att Peters farfar (Johan) bara talade tyska när han bodde i Skåne men själv inte hittat det ännu. Och Baltikum hade ju en stor tysktalande befolkning.)

Anders

2021-11-19, 17:49
Svar #3

Utloggad Gunilla Fredholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 18:01
    • Visa profil
Tyvärr - jag hade fel. Staden som avses var nuv Nysted på Lolland. Uppgiften hämtad från Catharina Marg. Pedersdtr Forbus begravning den 9 mars 1714 i Balkåkra C1:2 (1688-1746) bild 480 sid 43.
Catharina och Hans Didrik Gotting/Götting gifte sig i Snårstad (M) den 20 nov 1694 C1:1 (1688-1739) bild 450 sid 42.
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna