ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Letar efter födelseförsamlingen  (läst 590 gånger)

2021-04-13, 16:53
läst 590 gånger

Utloggad Karin Engström Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 17:17
    • Visa profil
Har försökt att leta efter en person vilken skulle vara född i Skövde enligt husförhörslängderna men hittar henne inte.
Hennes namn:Anna Maria Ericsdotter enligt husförhörslängder född 1811 11 11 t.ex. Hagelbergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder,A I/2 (1811-1841) Sidan 86 = när hon dör. 1835 12 26 gifter hon sig med Gabriel Gustafsson i Skövde stadsförsamling Västra Götaland. Har letat i närliggande församlingar men hittar henne i de heller, hoppas på hjälp!

2021-04-13, 17:17
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
De var vanligt att pastoratets moderförsamling angavs som födelseförsamling även om personen var född i ett annex. Har du kollat alla församlingar i Skövde pastorat? De var vid den här tiden Skövde stadsförsamling, Skövde landsförsamling, Ryd, Våmb, Hagelberg, Kyrketorp, Sventorp, Suntetorp och Forsby.

Det finns också andra socknar som heter Skövde: Ale-Skövde och Kullings-Skövde, båda i Älvsborgs län. Men eftersom hon gifter sig i Skövde stadsförsamling, så lär det vara det Skövde (pastorat) som hon ska var född i - eller åtminstone påstås vara född i...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-04-13, 20:56
Svar #2

Utloggad Björn Wegraeus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Det lilla jag hittat kanske du redan känner till..   Jag har förmodligen hittat henne här som piga runt 1832:  Hagelberg (R) AI:2 (1811-1841) Bild: 50 Sida: 87.  En Anna Maria Ericsdotter född 1811/11/11. Hon står fyra namn ovan drängen Gabriel Gustafsson 1808-03-24. Det borde väl vara den du letar efter, kanske var det här de träffades första gången? I alla fall så är denna Anna Maria listad som född I Varola men efter en snabb titt i denna födelsebok kan jag inte hitta henne där. Dock finns hon i Varolas utflyttningslängd  (Varola (R) B:1 (1781-1846) Bild: 122 Sida: 103) som post 46 och en hänvisning till husförhörsboken men inte heller där hittar jag henne.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna