ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Y-DNA träff som löste drygt tvåhundraåriga släktgåtor  (läst 4365 gånger)

2021-04-12, 11:48
läst 4365 gånger

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil

Tänkte jag skulle dela med mig av min klart största släktforskarupplevelse som skedde häromdagen.
För att gå händelserna i förväg så handlar det om släkterna Key och Sundewall, en Y-DNA match och en hel del traditionell släktforskning. Att det också kryddas välbärgade män från påstått skotska adliga släkter, oäkta barn och otrohet med hustruns tvillingsyster är ju sådant som gör släktforskning lite extra spännande.

Bakgrund
 Den korta bakgrunden att jag på den rena faderssidan har haft en okänd far till Carl Gustaf Engvall (f. 1808, Källa, Öland). Flera försök har gjorts att ta reda på vem han är, men utan framgång. Det vi vet är att modern ”Jungfru” Johanna Catarina Wernström 1807 beger sig till Horns Kungsgård för att arbeta som tjänsteflicka och där bli med barn. Hon flyttar hem och föder barnet som oäkta, namnet på fadern avslöjas aldrig. Jag har hittat henne i husförhöret i Horns Kungsgård, under tjänstefolk på samma sida som godset arrendator Carl Fredrik Key (1772-1817), med familj, under tiden hon blir med barn.

Det kan tyckas att jag kliver in i en vanlig fälla när jag att automatiskt misstänker att ”husbonden” kan vara den skyldige, och jag håller med. Men det är en utgångspunkt som åtminstone kan ge mig något att forska vidare i och han passar in vad jag tror är anledningen till att det aldrig avslöjas vem han är: gift man, troligen från något ”finare” släkt, han finns i hushållet och är i lämplig ålder. Men det är i det här läget förstås en ren spekulation, och jag kom inte vidare.

Y-DNA
 Jag började med DNA-testerna rätt tidigt och med tanke på ovanstående gjorde jag också till slut Y-DNA tester, inklusive ”Big Y” från FamilyTreeDNA. Initialt gav det inte mycket, men i september 2019 dök det upp en match som jag först avfärdade för jag trodde en ”genetic distance” på 2 var för mycket för att ge något. Senare när jag läst på lite mer insåg jag att den här matchen var gjord på 67-markörer (tidigare mest 12) och faktiskt kan indikera en rätt nära manligt gemensam ana. Verktyget TiP (Time Predictor) gav uppskattningen att det var ca 58%-71% att den gemensamma manliga anan fanns inom 6 generationer. TiP verktyget har fått en del kritik om att inte vara tillförlitligt, men i det här fallet vill jag påstå den gjorde sitt jobb.

När jag sedan började undersöka min matchnings släktträd visade det sig att det fanns en hel del gemensamt. Hans okända fader låg också sex generationer bort, sonen hette Roland Melin, född i Nyköping 1803 utan vare sig moder eller fader nedtecknade i födelseuppgifterna. Efter att gått igenom husförhören hittar jag till slut modern tillsammans med sonen och hon heter där ”mademoiselle” Johanna Margareta Sundvall, och ska vara född i Östergötland 1778, inga andra uppgifter. Utifrån min Key-spekulation är efternamnet intressant då Carl Fredrik Keys hustru är Beata Maria Sundewall (1778-1858), men till Nyköping känner jag inte till någon koppling. Jag hittar några andra uppgifter om henne i husförhören men inget väsentligt så meddelar min match uppgifterna och lägger ned letandet.

Eureka-stunden
 
Så nu i fredags är tanken att försöka spåra ett dopvittne, men efter några hundra sidors letande så är jag på väg att ge upp då plötsligt mademois. Joh. Marg. Sundewall f. 1778 dyker upp igen, den här gången utan sonen nedtecknad, men till skillnad från tidigare finns det här en uppgift om var hon flyttat in ifrån, Frödinge. Det klingar bekant och jag kontrollerar uppgifterna om familjen Key och det visar sig att de bor på Stjärnviks Säteri i Frödinge under perioden 1798-1804, och där föds hans enda legitima barn, sonen Emile. Familjen flyttar sedan till Horns Kungsgård på Öland.
Det gör att jag känner mig rätt säker på att Carl Fredrik Key är far till båda dessa oäkta söner. Men eftersom jag fortfarande är nyfiken på vem Rolands moder, Johanna Margareta Sundewall är så fortsätter jag forskandet.
 
 Johanna Margareta?
 
Sundewall släkten finns rätt väl dokumenterad (bl.a. här:
http://www.mattiasloman.se/forskning/index.php?title=Sundewall), där finns bl.a. Beta Maria Sundewall med (födelseår men inte plats), men inga uppgifter om någon Johanna Margareta Sundewall. Jag utgår från teorin att Beta Maria skulle kunna leda mig till Johanna Margareta på något sätt, kanske en kusin? Hennes farbror är präst och jag googlar fram att han under en tid verkar i Asby, Östergötland och där hittar jag honom och även Beata i husförhören, dessutom gifter sig hon där med Carl Fredrik Key. Det finns dessutom uppgifter om att hos ska vara född i Åtvid, Östergötland, så det är väl lika bra att följa upp det spåret också.
Så på bild 149 i Åtvid C:3 så föds Beata Maria den 18 april 1778 och hennes tvillingsyster Johanna Margareta! Det är inte många skratta högt stunder inom släktforskningen …
Så Carl Fredrik Key gör alltså hustruns tvillingsyster med barn runt mars 1803. Johanna Margareta skickas iväg till Nyköping (möjligtvis till släktingar) för att föda barnet för att undvika en skandal.
Några år senare, mars 1808, så blir min anmoder Johanna Catatrina Wernström också med barn med Carl Fredrik. Hon beger sig tillbaka till hemsocknen för att föda sitt oäkta barn.

Avslut
 
Jag tycker att den här historien visar hur fantastiskt spännande DNA släktforskning kan vara. Att det med en hel del arbete, inte så lite tur och framför allt att släktforskare delar med sig av sina uppgifter, faktiskt går att lösa rätt gamla släktmysterium som har betraktats som omöjliga.
Nu vore det förstås spännande om någon av de nu levande rakt manliga Key-ättlingarna kunde tänka sig att göra en Y-DNA test. Jag vill ha min Kilt!
 -
 Anders Mars-Engvall


P.S. Initialt så lade jag upp delar av den här berättelsen, med en del andra detaljer, under Övriga släkter -> Key, här:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=71644.msg1582933#msg1582933

2021-04-18, 10:17
Svar #1

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
Hur ser du på möjligheten att det istället kan vara en manlig bekant som avlat barn med både tvillingsystern och pigan ifråga?
Alltså en manlig bekant som besökt Keys hem både i Frödinge och på Öland.

Också.
Kan en manlig anställd ha följt med från Frödinge till Öland?

(
Bara ett exempel på andra flyttande. En arbetskarl Johan Andersson Löfvendal med familj flyttar från Frödinge till Horn 1804/1805. Se
ArkivDigital: Frödinge (H) AI:2 (1788-1805) Bild: 99 Sida: 214
ArkivDigital: Högby (H) AI:1 (1807-1811) Bild: 46 Sida: 81
ArkivDigital: Högby (H) BI:1 (1800-1831) Bild: 14 Sida: 21
)

2021-04-18, 10:26
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
En annan som flyttar från Frödinge till Horn på Öland 1804 är bonden Per Jansson med familj.SeArkivDigital: Frödinge (H) AI:2 (1788-1805) Bild: 104 Sida: 224ArkivDigital: Högby (H) AI:1 (1807-1811) Bild: 46 Sida: 81ArkivDigital: Högby (H) BI:1 (1800-1831) Bild: 16 Sida: 25

2021-04-18, 21:13
Svar #3

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil
Hur ser du på möjligheten att det istället kan vara en manlig bekant som avlat barn med både tvillingsystern och pigan ifråga?
Alltså en manlig bekant som besökt Keys hem både i Frödinge och på Öland.

Också.
Kan en manlig anställd ha följt med från Frödinge till Öland?

(
Bara ett exempel på andra flyttande. En arbetskarl Johan Andersson Löfvendal med familj flyttar från Frödinge till Horn 1804/1805. Se
ArkivDigital: Frödinge (H) AI:2 (1788-1805) Bild: 99 Sida: 214
ArkivDigital: Högby (H) AI:1 (1807-1811) Bild: 46 Sida: 81
ArkivDigital: Högby (H) BI:1 (1800-1831) Bild: 14 Sida: 21
)


Hej Marcus, Tack för att du tog dig tid att läsa inlägget, komma med synpunkter och dessutom efterforska fram andra kandidater.
Jo jag inser att det finns en möjlighet att någon annan är fadern än Carl Fredrik Key, men jag anser inte att dessa är lika troliga. Hur ser du på möjligheten att Carl Fredrik Key ÄR fadern?
Att en bekant besökare skulle vara fader till båda tycker jag är långsökt, det borde krävas några försök att göra de här två kvinnorna med barn. Någon eller några som arbetade för Key och då bodde på gårdarna är rimligare, det är ju så att det inte behöver vara samma okända fader till de två oäkta sönerna. Det skulle kunna vara två bröder, en far och son eller kusiner på faderssidan. Dock tycker jag den konstruktionen inte är lika trolig som den mer enkla och uppenbara förklaringen att Carl Fredrik är fadern.
Här följer några indicier, och lite amatörpsykologi, som inte på något sätt bevisar teorin men för mig åtminstone pekar åt ett specifikt håll:

  • Om Johanna Margareta Sundewall skulle blivit med barn med någon som arbetade för Key varför skickas hon då iväg ensam till Nyköping för att föda barnet och dessutom bosätter sig där. Skandalen hör ju då inte direkt till familjen Key och man skulle kunna anta att åtminstone hustrun skulle känna sympati för sin syster och systerbarns välmående. Den okända fadern skulle då dessutom få vara kvar i Keys tjänst och få följa med till Öland. Om däremot Carl Fredrik är fadern kan jag förstå både hans och hustruns önskan att få iväg det här problemet så lång bort som möjligt.
  • Att den unge välbärgade, möjligen stilige (se porträtt) Carl Fredrik kan ha haft viss lockelse på det motsatta könet kan jag förstå. Mademoiselle Johanna Margareta Sundewall kommer ju själv från en finare släkt och kan vara avundsjuk på sin syster. Min ana Jungfru Johanna Catarina Wernström (inte piga som du skriver, enligt dåtidens tituleringar) hade nog också förhoppningar om en make i de finare släkterna. Den föreslagna ”arbetskarlens” attraktion är mindre uppenbar.
  • Carl Fredrik Key ska enligt Ellen Keys biografi över hennes far Emil ha haft ett annat utomäktenskapligt ”förhållande som gav upphov till den sidogren teaterdirektören och teaterförfattaren Gustav Key tillhörde”. Hans legitima son Emile tillblivelse sker flera månader innan vigseln med Beata Maria Sundewall sker. Så helt främmande för utomäktenskapliga affärer är han bevisligen inte. Man ska antagligen inte läsa in allt för mycket i hans poetiska alster till hustrun (se bifogad dikt), men jag har inte svårt att föreställa mig om vad ”förlåt om av en usel, dårlig villa jag varit dum och felat mot dig” skulle kunna handla om.
  • Min ana döps till Carl Gustaf, möjligen då Carl efter fadern.
  • Jag har en autosomal träff med en person som enligt sitt släktträd har Jacob Key (1686-1735), Carl Fredriks farfar, som ana. Matchen är på 41 cM och längsta sekvens på 13 cM. Jag har inte hittat något annat släktskap. Via DNA-painter så passar segmenten in med några av mina släktingar som då också har Carl Fredrik Key som ana, och ”krockar” inte med personer som då inte ska ha den anan.

Så inga bevis utan bara ett antal efterforskade uppgifter som resulterar i en uppskattad grad av sannolikhet, men så är det ju nästan alltid när vi kopplar på en fader till en ana i släktträdet, oavsett vad prästerna skriver i böckerna.
Det skulle vara fantastiskt spännande om någon (helst två) av Keys rakt manliga nu levande släktingar kunde tänka sig att göra ett Y-DNA test så kan vi få klarhet i det här. Släkten Key har ju dessutom påstått kopplingar till spännande släkter i Skottland (möjligen Keith) och en Y-DNA test skulle kunna göra att man även kommer närmare svaret på den gåtan.
Och sist men inte minst så är åtminstone en drygt tvåhundraårig släktgåta löst i och med det här, om vi kan enas om Beatas Maria Sundewalls tidigare okända tvillingsyster är mor till Roland Melin.
 -
 Anders Mars-Engvall



2021-04-20, 18:31
Svar #4

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
Tror helt klart du kan vara inne på helt rätt spår. Ditt senare inlägg förstärker ju bilden minst sagt. Men som du redan från början klart och tydligt framhåller krävs det minst ett Y-DNA-test till, helst också autosomala, där du även får nära träffar med en manlig Key-ättling (helst en manlig ättling till Karl Fredrik själv).
Mina exempel var inte direkt tänkta som faderskandidater bara visa att det flyttat ytterligare människor från samma socken till samma socken under ungefär samma tid som de personer du nämner i dina inlägg och det kan ju vara bra att ha i huvudet i sökandet efter den riktiga fadern. Lycka till!

2021-04-21, 13:27
Svar #5

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil
Tror helt klart du kan vara inne på helt rätt spår. Ditt senare inlägg förstärker ju bilden minst sagt. Men som du redan från början klart och tydligt framhåller krävs det minst ett Y-DNA-test till, helst också autosomala, där du även får nära träffar med en manlig Key-ättling (helst en manlig ättling till Karl Fredrik själv).
Mina exempel var inte direkt tänkta som faderskandidater bara visa att det flyttat ytterligare människor från samma socken till samma socken under ungefär samma tid som de personer du nämner i dina inlägg och det kan ju vara bra att ha i huvudet i sökandet efter den riktiga fadern. Lycka till!


Krävs? För vad då? Säger vem? (nej inte jag som du påstår). Det kan vara bra om du prefixar dina personliga åsikter med ”Jag tycker”. Som jag avslutade förra meddelandet - varenda fader i ditt släktträd är där med en grad av sannolikhet. Om du, utan DNA-kopplingar, vore en super-släktforskare som alltid hittar kompletta födelseuppgifter och dessa har rätt fader i 99% av fallen så har du ändå i snitt tre felaktiga fäder i ett träd med bara sex generationer upp.

I avsaknad av den rätta faderns namn i födelseuppgifterna får vi använda oss av andra verktyg och metoder för att försöka spåra rätt man, och dessa har jag redovisat. Jag tycker att alla de här uppgifterna gör att det är mycket troligt att Carl Fredrik Key är fadern. Här kommer ett par till, platsen i The Big Tree (https://www.ytree.net/) och matchningarna på Y-DNA 25. Om man spårar de flesta av dessas uppgivna ”earliest known ancestor” så tycker jag att det tyder på att det längre tillbaka (kanske 10-14 generationer upp) finns en gemensam fadersana någonstans i Storbritannien eller Irland.


2021-04-21, 19:24
Svar #6

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
? ? ? ? ?

Lämnar denna tråd.

Lycka till som sagt var.

2021-04-21, 21:20
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Krävs? För vad då? Säger vem? (nej inte jag som du påstår). Det kan vara bra om du prefixar dina personliga åsikter med ”Jag tycker”.

Logiken säger det. Och det är fakta, inget "tyckande".

För att med hjälp av DNA kunna fastslå att Key är din förfader, så behöver du naturligtvis jämföra med ett DNA-test från någon som du vet är Keys ättling. Men det du har är bara en annan släktforskare som också har ett oäkta barn bland sina anor, vars mor, liksom din oäkta anas mor, vistats i närheten av Key. Det gör det naturligtvis möjligt att Key är bådas far - men det kan, som sagt, lika gärna vara någon annan i Keys närhet: En släkting, en anställd, en gäst.

Din DNA-träff är alltså inte i närheten av ett bevis. Och det erkänner du ju också själv - även om du bagatelliserar det.

Så inga bevis utan bara ett antal efterforskade uppgifter som resulterar i en uppskattad grad av sannolikhet, men så är det ju nästan alltid när vi kopplar på en fader till en ana i släktträdet, oavsett vad prästerna skriver i böckerna.

Som jag avslutade förra meddelandet - varenda fader i ditt släktträd är där med en grad av sannolikhet. Om du, utan DNA-kopplingar, vore en super-släktforskare som alltid hittar kompletta födelseuppgifter och dessa har rätt fader i 99% av fallen så har du ändå i snitt tre felaktiga fäder i ett träd med bara sex generationer upp.

Liknande argument dyker alltid förr eller senare upp i diskussioner om källkritik och noggrannhet i släktforskningen. Det är bara ett annat sätt att säga "Alla sätt att släktforska är lika goda - vi behöver inte vara så petnoga, för vi kan ändå inte vara säkra på de skriftliga källornas uppgifter stämmer".

Det är ett tramsargument som inte hör hemma i en seriös diskussion. Som släktforskare ska man naturligtvis göra sitt yttersta för att hitta korrekta uppgifter. Varför släktforskar vi annars, om det inte är för att försöka finna sanningen om våra förfäder? Och om vi har trovärdiga skriftliga källor, som inte motsägs av annat, så får vi naturligtvis utgå ifrån att de stämmer - tills motsatsen är bevisad.

Självklart kan man aldrig veta med 100 % säkerhet att allt stämmer, men om det betyder att vi lika gärna kan tro på skrönor som motsägs av källorna, eller fantisera ihop olika teorier på egen hand, eller gissa - ja, då förvandlas ju släktforskningen till ett sagoberättande som vi har sett ett antal exempel på i Anbytarforum genom åren.

Ditt DNA-test är inte något bevis på att Key är din förfader - det visar bara att det är möjligt att han är det. Och teoretiska spekulationer om hur många procent av alla barn som har en annan far än moderns make ändrar inte på den saken...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-04-22, 11:41
Svar #8

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil
Jag förstår faktiskt inte vad du argumenterar om? Du verkar tro att jag påstår att det nu är bevisat att Carl Fredrik Key är den okända fadern, sedan citerar du mig två gånger där jag tydligt markerar att det inte är det jag påstår. Jag skriver också att jag nu hoppas på Y-DNA med manliga ättlingar till Key. Min premiss är att jag efter lång tids forskning om det här nu anser att Carl Fredrik Key är den mest troliga fadern till de två oäkta sönerna och jag redovisar utförligt varför. Då tycker jag att det är slarvigt att slentrianmässigt påstå att det lika gärna kan vara en manlig besökare/gäst som först gör Keys svägerska Johanna Margareta Sundewall med barn i Frödinge och sedan fem år senare i Keys hushåll på Öland gör tjänsteflickan Johanna Catarina Wernström med barn. Nej, det är möjligt men med en betydligt lägre grad av sannolikhet.


Så svaret till Marcus blir lite onödigt i affekt, men de initiala frågorna är ärliga; vad handlar kravet om? Att det är bevisat (nej, se ovan) eller om att jag här får argumentera om vad jag tror? Utan min tidiga fundering om att Key kunde vara fadern hade Roland Melins okända moder förblivit olöst, så något värde finns det nog med spekulationer inom släktforskning också.


Att du sedan bemöter ett seriöst påpekande om det fundamentala problemet med att inget är helt säkert när vi kopplar på en fader i ett släktträd med ett raljerande om tramsargument och att jag då anser att det inte är viktigt att ha så säkra källor som möjligt, känns ärligt talat ovärdigt utav någon som borde ägna sin tid här på Anbytarforum åt att hjälpa till.


Sist då, och snarare riktat mot den utomstående läsare som mot förmodan orkat läsa så här långt.  Anledningen till det första inlägget var inte hamna i polemik med självutnämnda experter. Jag ville dela med mig av en för mig oerhört spännande, lång släktforskningsprocess där Y-DNA tester spelat en avgörande roll för att komma närmare sanningen om vem fadern till ett par oäkta söner är. En annan förhoppning var att det kanske kunde finnas andra släktforskare som har nya pusselbitar eller konstruktiva förslag om hur man kan gå vidare.

2021-04-22, 18:09
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Självklart är det möjligt att Key är din förfader - men än så länge har du inga bevis. Och det håller du ju med om - ibland...

Jag kommer osökt att tänka på visan "Prästens lilla kråka" när jag läser dina inlägg. "Än slank hon hit, och än slank hon dit..."  :)

Du börjar (i rubriken) med att säga att gåtorna (med de oäkta barnens fäder) är "lösta". Men sist i ditt första inlägg skriver du: "Nu vore det förstås spännande om någon av de nu levande rakt manliga Key-ättlingarna kunde tänka sig att göra en Y-DNA test. Jag vill ha min Kilt!"

Och sedan skriver du i ditt första svar till Marcus att du har "inga bevis utan bara ett antal efterforskade uppgifter som resulterar i en uppskattad grad av sannolikhet" och tillägger: "Det skulle vara fantastiskt spännande om någon (helst två) av Keys rakt manliga nu levande släktingar kunde tänka sig att göra ett Y-DNA test så kan vi få klarhet i det här."

I sitt svar säger Marcus så här: "Men som du redan från början klart och tydligt framhåller krävs det minst ett Y-DNA-test till, helst också autosomala, där du även får nära träffar med en manlig Key-ättling (helst en manlig ättling till Karl Fredrik själv)."

Vad svarar du då? Jo: "Krävs? För vad då? Säger vem? (nej inte jag som du påstår). Det kan vara bra om du prefixar dina personliga åsikter med 'Jag tycker'."

När jag då svarar att det är logiken som säger det och att det inte är något "tyckande", så svarar du: "Jag förstår faktiskt inte vad du argumenterar om? Du verkar tro att jag påstår att det nu är bevisat att Carl Fredrik Key är den okända fadern, sedan citerar du mig två gånger där jag tydligt markerar att det inte är det jag påstår. Jag skriver också att jag nu hoppas på Y-DNA med manliga ättlingar till Key."

Ja, så skrev du från början, men sedan tog du ju tillbaka det i ditt svar till Marcus, och sa du inte sagt att det krävs ett DNA-test från en Key-ättling och att Marcus bara "tyckte" det.

Och nu tar du tydligen tillbaka det också - samtidigt som du tycker att det är "slarvigt att slentrianmässigt påstå" att det kan vara någon annan än Key som är fadern... Hur ska du ha det egentligen?

När det gäller olika teorier samt källors trovärdighet, så skriver du så här i ditt första svar till Marcus: "Så inga bevis utan bara ett antal efterforskade uppgifter som resulterar i en uppskattad grad av sannolikhet, men så är det ju nästan alltid när vi kopplar på en fader till en ana i släktträdet, oavsett vad prästerna skriver i böckerna." Och du upprepar detta i ditt nästa inlägg.

Innebörden av detta blir ju att den ena teorin är lika god som den andra, oavsett om "teorin" bygger på trovärdiga primärkällor eller inte. När jag då argumenterar emot detta, så säger du att mitt svar är "ett raljerande om tramsargument" och att du skulle anse "att det inte är viktigt att ha så säkra källor som möjligt".

Men den självklara innebörden av dina kommentarer är ju att slutsatser som bygger på skriftliga, samtidiga och trovärdiga primärkällor också bara är osäkra "teorier", och att dina teorier är lika goda de. Varför annars skriva detta som svar när dina teorier bemöts med att du inte har bevis?

Du skriver också: "Utan min tidiga fundering om att Key kunde vara fadern hade Roland Melins okända moder förblivit olöst, så något värde finns det nog med spekulationer inom släktforskning också."

Ja, spekulera kan man absolut göra som släktforskare, och fantasi har man också användning för. Men spekulationerna och fantasin ska användas till att komma på möjliga lösningar, och hur och var man kan finna svaret på sina frågor. Men slutsatserna ska baseras på fakta och bevis.

I ditt senaste inlägg kommer du också med en rejäl oförskämdhet. Du säger att mitt svar "känns ärligt talat ovärdigt utav någon som borde ägna sin tid här på Anbytarforum åt att hjälpa till".

Klicka på mitt namn här i inlägget, så kommer du till min profilsida. Klicka där på "Visa inlägg" till vänster, så ser du alla mina tusentals inlägg. Upprepa sedan att jag inte ägnar min tid här i Anbytarforum åt att hjälpa andra...

Några längre utredningar har det dock inte blivit på sistone, utan endast läshjälp och andra kortare sakupplysningar. Jag är nämligen mitt inne i slutspurten av "Namn åt de döda" (registreringen för Sveriges Dödbok). Kanske någon kan få hjälp av det också...

De här inläggen var det dock nödvändigt att offra lite tid på. Det är nämligen viktigt att "självutnämnda experter" som undertecknad (med 25-30 års erfarenhet av släktforskning) bemöter inlägg som dina, så att inte nybörjare som tittar in här invaggas i tron att den ena teorin är lika god som den andra, oavsett om de bygger på trovärdiga bevis eller inte. Internet är ju fullt av exempel på att många tror det, med antavlor som leder till Oden och andra "forskningsresultat"...  :)

En diskussion på samma tema (att alla teorier och forskningsmetoder är lika goda), men med en annan utgångspunkt än DNA, var f.ö. aktuell för ett år sedan: Forska vidare eller släppa tråden?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-05-26, 17:49
Svar #10

Utloggad Caroline Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 13:38
    • Visa profil
Hej!


Spännande. Vet du om det finns några manliga Key-ättlingar att testa? Carl Fredriks yngre syster, Lovisa Christina Key, är min mormors mormors mormor. Jag har hennes mitokondrie DNA (via mig själv) vilket jag tycker är häftigt och har hittat ytterligare två- tre generationer längre bakåt på det raka mödernet. Har också testat mig på familiy tree DNA men inte hittat dig på det autosomala testet.

2021-05-27, 07:58
Svar #11

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil
Hej!


Spännande. Vet du om det finns några manliga Key-ättlingar att testa? Carl Fredriks yngre syster, Lovisa Christina Key, är min mormors mormors mormor. Jag har hennes mitokondrie DNA (via mig själv) vilket jag tycker är häftigt och har hittat ytterligare två- tre generationer längre bakåt på det raka mödernet. Har också testat mig på familiy tree DNA men inte hittat dig på det autosomala testet.

Hej Caroline,
Ja riktigt spännande tycker jag också. Ja det finns vad jag förstår nu en kvarvarande rakt manlig Key-ana direkt från Carl Fredrik Key, ej oäkta gossar inräknade 😉. Men går man upp två generationer och utgår från Jacob Key (1686-1735) så finns det flera. Gemensamt är att de har tagit prefixet Mac och heter numera antingen Mac Key eller enbart Mac. Jag känner inte till om någon av dessa har DNA-testat sig.

Spännande att du har hittat mer om modern Elertz anor. Det tar jag gärna del av om du har ett publikt släktträd någonstans?

Nej vi verkar inte matcha via den autosomala testen på Family Tree DNA, vilket inte är så konstigt med sju generationer till gemensamma anorna. 

Såg också ditt inlägg under Key-tråden. Nej jag hittar heller inte Carl Fredrik under Östra Ed där han ska ha dött. Hans moder finns ju där och sonen Emil liksom din ana Lovisa Christina kommer ju dit senare. De sista böckerna jag hittar honom i är under Gehl, Persnäs, Kalmar (Öland) (AI:3, bild 167) där de är inlogerade kort efter utflytten från Stora Horn samt i inflytt/utflytt i samma socken (B:1, bild 6). Jag tycker det verkar vara både inflyttning (uppe till vänster) och utflyttning (nere till höger) men det är väldigt svårt att tyda texten (har Ancestry) om var någonstans de skulle ha flyttat till.
 Det är ju möjligt att han dör någon annanstans en Östra Ed men begravs där i och med att modern finns där.

2021-05-27, 18:48
Svar #12

Utloggad Caroline Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 13:38
    • Visa profil
Hej igen!


Tycker det ser ut som inflyttningslängden 1816 till Gehl upptill vänster och nedtill hö verkar han 1817 åter flytta till Högby Persnäs (H) BI:1 (1814-1843) Bild 6 / sid 3 (AID: v40598.b6.s3, NAD: SE/VALA/00296). Men jag hittar honom inte i Högby 1817, inte heller i mantalslängden.


Har du överfört ditt Big Y till Yfull? Där kan det finnas fler träffar och i mitt tycke ett bättre träd. Visst är det så att det är lite väl avlägset för att vi skulle matcha på FF, men du gör det inte heller på min bror eller mina tre kusiner på min mammas sida. Behöver inte betyda något, men hade det varit match hade det stärkt din teori. Jag har ett släktträd på FtDNA.


Är det någon av Emile Keys sonsöner som har en nu levande ättling på den raka fädernelinjen? Tänkte du kontakta vederbörande?


Lycka till


Caroline

2021-07-01, 16:48
Svar #13

Utloggad Ingemar Sundewall

  • Ingemar Sundewall
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-21, 19:20
    • Visa profil
Hej Anders!
Såg det här inlägget först nu, och det var mycket intressant, eftersom jag tidigare i år försökte följa alla fänrik Adolf Sundvalls/Sundewalls barn. De hamnade ju i Finland, men de flesta verkar ha följt med sin styvmor när hon som änka flyttade tillbaka till Sverige. Det här med Roland är första gången jag ser, men Johanna Margareta gifte sig med målaren Erik Gabriel Mellin i Nyköping någon gång före 1808 och fick två äktfödda barn: Erik Adolf, f 1808 och Johanna Charlotta, f 1810. Efter att Erik Gabriel avlidit 1833 (han kallas då "f d postiljon") flyttade enligt hfl Johanna Margareta tillbaka till Finland 1837. Det där med "fin familj" var det väl si och så med - i bouppteckningen efter styvmodern 1834 är bara de två i syskonskaran som på något vis var "fina" som är upptagna, Beata Maria, gift först Key och sedan Lautier, och Johan Adolf, som fortsatt österut och blivit medicinalråd i Ryssland (bosatt på Krim). Johanna Margareta levde ju fortfarande i Nyköping och Carl Gustaf (enligt kusinen Carl Jakob en försupen målargesäll som lyckats snacka in sig hos sin farbror så att han ett tag var förvaltare på Södertou gård) kan ha varit död, men han hade en inomäktenskaplig dotter i livet på Gotland. De andra två sönerna var säkert döda 1834 - Nils har jag hittat i Nykarleby i Finland som smedgesäll fram till 1802 och Isac har jag ingen aning om vart han tog vägen.
Keyättling är jag inte, inte ens ättling till Adolf Sundvall utan till hans 20 år yngre bror Jakob Sundewall som var inspektor på Högestad men också ägare till Södertou.

2021-07-02, 15:21
Svar #14

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil
Hej Anders!
Såg det här inlägget först nu, och det var mycket intressant, eftersom jag tidigare i år försökte följa alla fänrik Adolf Sundvalls/Sundewalls barn. De hamnade ju i Finland, men de flesta verkar ha följt med sin styvmor när hon som änka flyttade tillbaka till Sverige. Det här med Roland är första gången jag ser, men Johanna Margareta gifte sig med målaren Erik Gabriel Mellin i Nyköping någon gång före 1808 och fick två äktfödda barn: Erik Adolf, f 1808 och Johanna Charlotta, f 1810. Efter att Erik Gabriel avlidit 1833 (han kallas då "f d postiljon") flyttade enligt hfl Johanna Margareta tillbaka till Finland 1837. Det där med "fin familj" var det väl si och så med - i bouppteckningen efter styvmodern 1834 är bara de två i syskonskaran som på något vis var "fina" som är upptagna, Beata Maria, gift först Key och sedan Lautier, och Johan Adolf, som fortsatt österut och blivit medicinalråd i Ryssland (bosatt på Krim). Johanna Margareta levde ju fortfarande i Nyköping och Carl Gustaf (enligt kusinen Carl Jakob en försupen målargesäll som lyckats snacka in sig hos sin farbror så att han ett tag var förvaltare på Södertou gård) kan ha varit död, men han hade en inomäktenskaplig dotter i livet på Gotland. De andra två sönerna var säkert döda 1834 - Nils har jag hittat i Nykarleby i Finland som smedgesäll fram till 1802 och Isac har jag ingen aning om vart han tog vägen.
Keyättling är jag inte, inte ens ättling till Adolf Sundvall utan till hans 20 år yngre bror Jakob Sundewall som var inspektor på Högestad men också ägare till Södertou.



Hej Ingemar,


Tack för uppgifterna om de två barnen, dom har jag inte hittat tidigare.
Vigseln mellan Johanna Margareta Sundewall och Erik Gabriel Melin sker i Nyköping östra, den 18 okt 1807. Där står han enbart som "Postillon" Melin.
Roland Melin kommer ju till Finland så småningom men innan dess ska även han ha befunnit sig i Sankt Petersburg. Antagligen har det att göra med Johanna Margaretas bror Johan Olof finns där som medicinalråd.

2021-07-04, 11:20
Svar #15

Utloggad Ingemar Sundewall

  • Ingemar Sundewall
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-21, 19:20
    • Visa profil
Hej Anders
Tack för informationen om vigseldatum för Johanna Margareta och Mellin, som jag inte hittat tidigare, men jag har inte heller letat särskilt noga. Vad jag däremot har letat förgäves efter är dopboksnotiser om de andra två barnen, som varken verkar vara födda i Nyköping Östra eller Nyköping Västra. Har du några tips om var Johanna Margareta kan ha hållit till 1808-10?


2021-07-04, 15:38
Svar #16

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil
Hej Anders
Tack för informationen om vigseldatum för Johanna Margareta och Mellin, som jag inte hittat tidigare, men jag har inte heller letat särskilt noga. Vad jag däremot har letat förgäves efter är dopboksnotiser om de andra två barnen, som varken verkar vara födda i Nyköping Östra eller Nyköping Västra. Har du några tips om var Johanna Margareta kan ha hållit till 1808-10?

Sonen Erik Adolfs födelse hittar jag (efter dina uppgifter) i Nyköping västra, född den 15 juni 1808 (C:3A, bild 228). Dottern Johanna Charlotta hittar jag tyvärr inte heller.
Johanna Margaretas oäkta son Roland föds den 20 dec 1803 i Nyköping östra (C:2, bild 93), där helt utan angivna föräldrar. Men dom hittas senare tillsammans i ett par husförhör (Nyköping östra, AIA:5, bild 130 och AIA:6, bild 116).
Familjen borde ju kunna hittas i HF längderna för Nyköping västra runt 1808 (då sonen föds). Tyvärr saknas utflyttningslängder för perioden. En misstanke jag har är att det skulle kunna vara så att hela familjen flyttar till Sankt Petersburg någon gång efter 1808. Sonen Roland kommer till Finland därifrån 1826 enligt mina anteckningar.

2021-07-04, 20:12
Svar #17

Utloggad Ingemar Sundewall

  • Ingemar Sundewall
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-21, 19:20
    • Visa profil
Enligt hfl AI:12a för Nyköping östra, sid 146, flyttade "MålarEnk. Johanna Sandvall (sic!) Mellin" till Finland 1837, tydligen med sin 5-åriga dotterdotter Margareta Charlotta. Enligt en gammal släktutredning för släkten Sundewall (Svenska Ättartal 6 från 1890) ska hon ha dött i Helsingfors 1846, men den utredningen är mycket otillförlitlig. Bl a påstås det att brodern Nils skulle ha varit provinsialläkare i Vasa och att brodern Carl Gustaf skulle ha varit arkitekt - båda uppgifterna falska.




2022-03-01, 18:49
Svar #18

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil
Och så kom till slut bekräftelsen på att resonemanget som startade den här tråden stämmer.

I morse på FamilyTree DNA dök det upp en ny Y-DNA träff på 37 markörstesten, med en ”genetic distance 2 steps” (även exakta matchningar på 25 och 12 markörers varianterna). Det är den näst bästa matchningen hittills. Han som testat sig är, via den s.k. Windögrenen, manligt rakt nedstigande led släkt med Jakob Key (1686-1735), som är vår gemensamma ana (åtta generationer upp för mig, sju för honom). Tidigare nämnda Carl Fredrik Key är sonson till Jakob Key på den s.k. Edshult-grenen, min och Melin-spårets sida.

Så förutom den äkta sonen Emile (1799-1824) med hustrun Beata Maria Sundevall så är Carl Fredrik Key också fader till åtminstone två oäkta söner:

Roland Melin (f. 20 dec 1803, Nyköping Östra, d. 2 jul 1871 Helsingfors, Finland)
moder: Johanna Margareta Sundevall (f. 18 apr 1778 Åtvid, Östergötland, d. ca 1839 i Finland?). Tvillingsyster med Carl Fredriks Keys hustru Beata!

Carl Gustaf Engvall (f. 26 dec 1808, Vij, Källa, Öland, d. 27 sep 1866 Ölvingstorp, Ljungby, Kalmar, mördad av sin hustru!)
moder: Johanna Catarina Wernström (f. 12 feb 1785 Vij, Källa, Öland, d. 6 feb 1847 Kalmar stadsförsamling). Tjänsteflicka/jungfru i Keys hushåll på Horns Kungsgård, Öland.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna