ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dopboken CI:8  (läst 231 gånger)

2021-04-11, 14:45
läst 231 gånger

Utloggad Morgan Pålsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 17:20
    • Visa profil
Hejsan!

Jag har dels en fråga om att tyda lite text och sen om någon kan svar på varför man gjorde så här. På sidan 319 i Väsby CI:8 så har Johanna Lindholm fött en oäkta son vid namn Gustaf den 14 februari. Det jag undrar över är under Dopvittne så är de första överstrukna, varför? Under särskilda anteckningar står något som jag tyder som dopmännen: snickaren Rosenquist H. Assarina Lindholm å fattighuset al pig. Johanna Nilsdotter ibm, där efter kan jag inte tyda vad det står. Har jag tytt rätt och är det någon som vet varför de första dopvittnena ströks över? Tacksam för alla svar :-)

Mvh Morgan

2021-04-11, 15:14
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

Barnet fick ofvanstående dop-
vittnen i stället för de straxt* anmälde.

* de omedelbart (först) anmälda

------

Den som anmälde födelsen och ”bokade” dopet uppgav de senare strukna som dopvittnen. Senast i samband med dopet framkom att vittnena bytts ut. Varför så skett ges ingen förklaring till.

Hälsar vänligen
Maud

2021-04-11, 15:20
Svar #2

Utloggad Morgan Pålsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 17:20
    • Visa profil
Tack för snabbt svar Maud :-)

Ja, varför får vi nog aldrig reda på, tyvärr.

Mvh Morgan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna