ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pehr Pehrsson, Torvsele, död 1792  (läst 585 gånger)

2021-04-11, 12:19
läst 585 gånger

Utloggad Rikard Gebart

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 09:21
    • Visa profil
Jag undrar om det är nån som har uppgifter om födelseår och ort för Pehr Pehrsson, död 1792 i Torvsele?

Det finns en gammal diskussion om hustrun Anna och hennes föräldrar på (se "dottern Anna på Torvsele") på: https://forum.rotter.se/index.php?topic=12887.5;wap2
Jag har kollat dessa uppgifter mot boken Anundsjöborna och kyrkböckerna och allt verkar stämma.

För Pehr Pehrsson har jag utgått från Karl-Erik Gavelins bok om Åseleborna 1674-1920 där han anger dödsåret till 1792 (dödsorsak var en skenande häst!). Jag hittar samma uppgift i Husförhörslängden för Torvsele men ingen uppgift om födelseåret. Födelseboken för Åsele är som ni förmodligen vet uppbrunnen för perioden 1748-1800 så det finns ingen hjälp att hämta där.

Man kan med hjälp av uppgifter om hustrun Anna Danielsdotters föräldrar lista ut att de har bott i Volgsjö (Vilhelmina) innan de flyttade till Torvsele. Familjen kommer först från Anundsjö där modern Anna Olofsdotter var gift med Swen Swensson på Sörflärke 7:2 och därefter gifte om sig med Daniel Danielsson när hon blev änka 1753. Dotter Anna som senare gifte sig med Pehr Pehrsson föddes i Sörflärke 1761. Under 1762 flyttade familjen till Åsele Kyrkby där de blev kvar till 1774. Modern Anna går bort 1769 och fadern gifter om sig med Sara Pärsdotter 1771. Tre år senare under 1774 flyttade familjen till Volgsjö. Jag är osäker på om detta betyder kyrkbyn i Vilhelmina eller bara socknen. Det finns uppgifter i tråden ovan om att de tagit upp ett nybygge. Under 1782 ska de ha flyttat till dottern i Torvsele, vilket låter lite konstigt eftersom hela familjen finns samlad i Volgsjö samma år enligt Husförhörslängden. Mer troligt att de flyttade tillsammans. I tråden ovan nämns att Daniel fick ett hemman i Torvsele i utbyte mot sitt nybygge i Volgsjö som införlivades i Prästbordet.

I husförhörslängden för Volgsjö hittar man hustruns föräldrar (Daniel Danielsson, Sara Pärsdotter) och hustrun Anna Danielsdotter fram till 1781 så det verkar stämma att de lämnar Volgsjö ca 1782. Pehr ska ha gift sig med Anna Danielsdotter under 1785 enligt "Åseleborna". Förmodligen bör de ha träffats i Torvsele och gift sig i Åsele men jag hittar inga uppgifter om detta.

Av en slump hittade jag en flyttlängd för tjänstefolk i slutet på Husförhörslängden i Vilhelmina för 1780-1792. I den hittar jag en Pehr Pehrsson, född 1752, som flyttar till Volgsjö från Fjällsjö. Det framgår inte klart vilket år det är och skulle kunna vara både 1781 eller mycket senare. Kan det vara samma Pehr som senare gifter sig med Anna Danielsdotter i Torvsele? Eftersom han står under tjänstefolk antar jag att han var dräng hos någon i Volgsjö, kanske Daniel Danielsson? Kan han ha blivit erbjuden att följa med till Torvsele som dräng när familjen flyttade dit?

Nu får det här vila tills jag får upp nya spår  :-).

Rikard

2021-04-11, 15:05
Svar #1

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:21
    • Visa profil
Enl andra forskare på Disbyt ska han var född 1748 i Åsele och föräldrarna Per Jakobsson f 1710 o död 1770 i Åsele och Anna Olofsdotter född 1707 i Fjällsjö och död 1788 i Åsele. vigsel 1734 i Åsele. Har inga uppgifter var de hittat dessa årtal.

2021-04-18, 20:47
Svar #2

Utloggad Rikard Gebart

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 09:21
    • Visa profil
Tusen tack för svaret.

Jag har kollat upp denna Pehr Pehrsson men det är inte samma. Om man kollar alla uppgifter noga så ser man att han omöjligt kan ha varit gift med Anna Danielsdotter eftersom han var gift med en annan kvinna samma tid.

Mvh,
Rikard

2021-04-19, 07:48
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Har inga kunskaper om detta, men om man granskar barnens namn i Åseleborna bör modern heta Ingeborg. Kan möjligen vara till hjälp i sökandet.

2021-04-20, 13:53
Svar #4

Utloggad Rikard Gebart

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 09:21
    • Visa profil
Tack för den nya ledtråden :). Ska se vad den kan ge.

Rikard

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna