ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunnen Elna Östra Kärrstorp Bjärröd 3 1734  (läst 399 gånger)

2021-04-10, 18:53
läst 399 gånger

Utloggad Kjell-Erik Jarlsborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:52
    • Visa profil
Min anmoder Elna (har inte efternamnet) var gift med Per Nilsson (min anfader), som dör på mellan 1730 - 1731 enligt MTL. Elna bor kvar som änka på Bjärröd 3 tom 1734 med sina söner Ola och Åstrad, hon är då ca 45 år. (Riksgäldsarkiven Riksens ständers kontor Kammarkontoret GIm:1051 (1734) Sida: 495)

I ovanstående längd 1734 dyker det också upp en smed Nils Tuesson på Bjärröd 3 och samma hemman. I längden 1735 finns inte Elna eller Nils Tuesson kvar på hemmanet, utan nu är det sonen Ola Persson och hans bror Åstrad som är skattskrivna där. Jag misstänker att Elna gifte sig med Nils Tuesson, men vart de tog vägen är en gåta.

Av en händelse så hittar jag denna dödsnotis i Södra Åsums dödsbok "1771 Söndagen den 24 febrüarü begrofs änkian Elna Nils Tües af Siöbo, dödde den 20 dito ..................." (Södra Åsum (M) CI:2 (1749-1789) Bild: 780 Sida: 73) Det finns en änka Elna som bor inhyses hos en Nils Persson på Sjöbo 1 enl MTL för Södra Åsum mellan åren 1767 och 1771. Det finns ingen dödsnotis i Södra Åsums dödsbok för änkans make Nils Tuesson.

Jag misstänker att den Elna som dör 1771 är min ana som försvinner 1735 från Östra Kärrstorp och Bjärröd 3. Har letat både på längden och tvären för att se varifrån änkan Elna kom till Sjöbo. Har också letat bland dopnotiserna till barnbarnen för den Ellna som bodde i Bjärröd fram tom 1734, men hon har inte hittat henne som fadder eller susceptrix.

Hoppas att det någon här som kan hjälpa mig att komma vidare.

2021-04-11, 09:25
Svar #1

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hej!

Du är nog på rätt spår, men jag vill ändå kasta in ett par brasklappar.

Enligt mina noteringar heter Per Nilssons hustru Eljena. Detta behöver inte innebära att Elna är fel - ibland är namnen betraktade som synonyma - men jag har dock sett familjer med två döttrar, en "Eljena" och en "Elna".

En annan brasklapp är sonen Ola Perssons dotter Eljena Olsdotter som är född på 1740-talet på Bjärröd 3. Vem är hon döpt efter?

Är det faderns moder Eljena (som då redan kan ha avlidit)?
Är det moderns moder Eljena Andersdotter som dör 1743 i Säljeröd?

Skulle man skissa på att hon hetat Eljena Åstradsdotter, så finns det en Åstrad Jönsson i Bjärröd på 1690-talet.

Ett tips är att minutiöst gå igenom Östrabys födelsebok för att se om något intressant dyker upp. Det är geografiskt nära Bjärröd och som vi ser finns släktkopplingar till Östraby socken.

/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna