ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldrar till Otto Henrich, född i Lund  (läst 698 gånger)

2021-04-09, 23:39
läst 698 gånger

Utloggad Lia Brockman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-04-10, 02:28
    • Visa profil
Hej! Jag försöker hitta föräldrarna till Otto Hendrich Sjöberg född 1699 03 02 i Lund. Jag har hittat honom i födelselängden men har så svårt att tyda vad som står. Är det någon som är bra på att tyda? Jag kan se att hans far heter Hendrich och hans mor Anna, men allt annat lyckas jag inte med. Var bodde de och vad hette de mer? Kan man hitta dem i någon husförhörslängd?
Tacksam för hjälp!
Hälsningar Lia

2021-04-10, 01:08
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:00
    • Visa profil
Hej Lia!
 
Jag tyder notisen såhär:
 
”d: 7 Martij Hendrich Påhlsons och Anna O[ttos-]
dotters barn Otto Hendrich födt d 2
kl. 8 affton: Hr Befalningsmannens
Kieraste Cecilia Samsiöe baar honom
Fadderar, Christian Smedh, Arent
Smed, Christian Arfwedson, Helle
Wagmans Mons:r Uppendich, Sissela
Knutz dotter, Margareta Sörens dotter”.
 
Jag har utforskat denna familj lite smått eftersom jag misstänker att jag är släkt med dem på något vänster, men nu blir jag väldigt nyfiken på varifrån uppgiften kommer att Otto Henrik född 1699 ska ha hetat Sjöberg i vuxen ålder? Jag har nämligen inte lyckats hitta någon av parets barn Otto Henrik (född 1699 2/3 i Lund), Dorothea (född 1704 7/11 i Lund) och Pål (född 1709 11/6 i Lund) framåt i tiden, så denna uppgift låter väldigt intressant.
 
I övrigt vet jag endast om denna familj att Henrik Pålsson var smedmästare i Lund, där han dog 1746 16/2, samt att han sägs vara smed i Sandby (alltså Södra Sandby socken) när han gifter sig 1691 6/1 i Dalby med Anna Ottosdotter (hon dör antagligen 1749 14/1 i Lund som ”Hindrick smedz änka”). Anna Ottosdotter var i sin tur dotter till smeden Otto Printzler, som en period på 1680-talet var bosatt i Lund men som i övrigt var hovslagarmästare vid Flyinge kungsgård, och hans andra hustru (begravd 1677 10/7 i Dalby; hennes namn omnämns ej i kyrkoboken); Otto Printzlers gravsten finns ännu bevarad i Dalby kyrkas vapenhus, och där man kan läsa att ”Her under huilar Kongli Maijst Hofslagare wid Skånska stalstaten den ereborne oc konstrike mästare salig Ote Hinrich Prentzler som på sit 70 år döde i Dalby den 12 Iuli 1698”.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-04-10, 02:15
Svar #2

Utloggad Lia Brockman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-04-10, 02:28
    • Visa profil
Hej Markus!
Fantastiskt! Tack! Jo, jag har betat mig bakåt i just Sjöbergs-släkten och kom fram till Andreas Sjöberg som var komminister i Gagnef (Capellansgården) och var född i Falun 12 maj 1731. Hans far hette Otto Hendrich Sjöberg och med hjälp av MyHeritage hittade jag att han var född i Lund 2 mars 1699. Otto ska ha varit smed i Falun och jag har förut hittat flera släktingar som bytt namn när de blivit färdiga gesäller, kan bara ana att det är något sådant som ligger bakom namnbytet.
Jag har haft ganska pyssligt med att hitta den här grenen och jag har haft ganska mycket hjälp av MH när jag inte hittat i kyrkböckerna. Har inte helt stämt av allt än, men kommit fram till den här grenen (bild) Hälsningar Lia

2021-06-05, 00:39
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:00
    • Visa profil
Hej Lia!
 
Stort tack för dessa uppgifter, så intressant! Jag gissar också att Otto Henrik måste ha tagit namnet Sjöberg när han blev gesäll, och då är det ju inte helt omöjligt att även hans syskon gjorde detsamma (ett fenomen jag sett emellanåt i syskonskaror där ett syskon ”avancerat” i samhället). Jag får kanske söka Pål och Dorothea under namnet Sjöberg, så dyker de förhoppningsvis upp :)
 
Jag blir ändå nyfiken på den exakta källan till födelseorten Lund, för jag vet att Dalarna emellanåt har innehållsrika husförhörslängder och jättefina biografiska dödböcker – men vad jag kan se har Falu Kristine församling inga husförhörslängder eller dödböcker alls före 1776? I kyrkoräkenskaperna antecknas det bara kort den 7 mars 1775 att ”Guld- och SilfwerArbetaren Herr Otto Henric Siöberg på Fahlun dödt i ålderdoms bräcklighet 77. år […] lagder i kyrckans murade gl: graf på Kyrckogården” (Falu Kristine kyrkoarkiv, vol. LIb:1, 1737–1782, sid. 720), alltså ingen uppgift om födelseort. 
 
Kanske födelseorten finns antecknad i något guldsmedsämbetes protokoll eller liknande? Jag har forskat en del kring svenska skråarkiv, och ser att Nordiska museet har en del lösa handlingar från Guldsmedsämbetet i Falun 1792–1862 – vilket ju tyvärr inte är mycket till hjälp i fallet med Otto Henrik. Om det inte fanns något guldsmedsskrå i Falun före 1792 kan det hända han tillhörde exempelvis Guldsmedsämbetet i Stockholm, som har bevarade lösa handlingar 1581–1869 på Nordiska museet, där det förhoppningsvis finns något antecknat om Otto Henrik Sjöbergs födelseort. Det får bli ett framtida forskningsprojekt.  ;)

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-02-24, 19:05
Svar #4

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Arboga guldsmedsämbetes protokoll 1652-1728 hos Nordiska museet.

1726-01-16. Gesällen Otto Hind. Sjöberg vill bli mästare, visade lärobrev från Kristianstad daterat 1725-11-18. Vill sätta sig i Falun och gifta sig med Peter Pemers änka. Erbjuder sig att göra mästarstycket, en tekanna, hos Jeremias Daleen i Västerås. Visade en vacker modell.

1726-07-04. Visade sitt mästarstycke.


I Arboga guldsmedsämbetes protokoll in- och utskrivs hans lärlingar.
1727-07-03 utskrevs Bengt Bengtsson Björn till gesäll. Han skrevs in 1723-07-02 för att lära i 4 år hos Petter Pemer.
1728-07-02 skrevs Gustaf Engzelius in i läran hos Sjöberg för att lära i 5 år.
1728-07-02 utskrevs Gustaf Brank hos Sjöberg. Visade bördsbrev från Västerås daterat 1722-03-11. Han skrevs också in hos Petter Pemer 1723-07-02 för att lära i 4 år.

2022-03-22, 16:16
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:00
    • Visa profil
Väldigt intressant, stort tack för dessa uppgifter Karin! Ingen födelseort men däremot lärotid i Kristianstad, så vi närmar oss Lund. Jag ser att Kristianstads guldsmedsämbetes protokoll 1690–1751, skrivelser 1691–1829 samt ”personhistoriska anteckningar” 1687–1742 tydligen förvaras på Regionmuseet i Kristianstad, så jag får bege mig dit vid tillfälle och se om Otto Henrik Sjöberg går att återfinna där  :)

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna