ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyda benämningar i värnpliktskort  (läst 421 gånger)

2021-04-09, 18:23
läst 421 gånger

Utloggad Sture Svanljung

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-10-28, 18:26
    • Visa profil
Jag har svårt att förstå alla förkortningar och mycket annat på min pappas värnpliktskort på Arkivdigital:
Norrbottens inskrivningsområde (Io 19), Inskrivningsområdesexpeditionen (BD) D6a:37 (1912) Bild 8410 (AID: v836812.b8410, NAD: SE/KrA/0473/B19001H)

Tacksam för all hjälp med tyda texten, speciellt med följande, där siffrorna motsvarar de olika delarna på värnpliktskortet:

1. Duglig till krigstjänst "vapenför, grupp 2" - vad betyder det?
2. Han var uttagen till Linjetjänst med något nummer efteråt. Sedan tilldelad Infanteriet. Även här något med Linje...
    Därefter står det uttagen för Depåtjänst. Vad gjorde man då?
3. Hade han varit fast anställd vid något tillfälle, enligt denna anteckning?
    Det står något om Förordnad till…
4. Utbildad till Pvtj Serv? Efter det står det Militärarbetare och sedan ?skytt, Pulutjänst? och pv servma?
    Tjg jml §28, tror jag betyder att man tjänstgjorde enligt krigslagar?
    Sista raden: Gruppchefsskola?

Jag har förstått att betygsskalan var mellan 1-3. Han var ingen stjärna i början, men bättrade på sig i slutet 😉

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna