ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med åldersbestämning  (läst 753 gånger)

2021-04-09, 12:13
läst 753 gånger

Utloggad Tobias Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 11:53
    • Visa profil
Hej!
Vi äger ett torp i Ljushult där vi hittat dessa foton. Jag har funderat mycket på vilka de kan vara. De låg på vinden enligt tidigare ägare.
1. När tror ni att de ärtagna?
Jag har några kandidater från sockenboken men behöver veta ungefär hur gamla de är.
2. Är det rimligt att dessa personer bodde i ett litet torp? Dvs säger kläder eller annat vilken samhällsklass de tillhörde?


Mycket nyfiken, uppskattar alla kommentarer.
Med vänlig hälsning,
Tobias

2021-04-09, 12:14
Svar #1

Utloggad Tobias Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 11:53
    • Visa profil

2021-04-09, 12:15
Svar #2

Utloggad Tobias Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 11:53
    • Visa profil

2021-04-09, 16:47
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Synd att korten är vridna åt fel håll.


1. Det första fotot visar en kvinna, som är fotad i början på 1890-talet (Hårknuten högst upp på huvudet och de "spetsiga" axelkullarna visar det). Hon kan vara ca 20 år.


2 och3. Samma foto, som visar ett brudpar från 1900-talets början. Är kvinnan inte densamma som på foto 1?


4. Mannen är fotad på 1890-talet, troligtvis under den andra hälften. Han ser ut att vara 22-25 år!


Jag förstår att du inte kan ta ut korten!? Det kan ju stå något fotografnamn på dem eller någon annan skriven text! Både kvinnan på foto 1 och mannen på foto 4 är födda på 1870-talet.


Vad det gäller klädedräkten är den inte särskild märkvärdig. Ofta hade man vardagsklädsel och herrdagsklädsel, att byta mellan.
Ann-Mari Bäckman

2021-04-09, 19:49
Svar #4

Utloggad Tobias Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 11:53
    • Visa profil
Stort tack för svaret, vilken enorm kunskap!  Jag lyckades inte vända de två första korten men om man klickar på dem verkar de vändas rätt.


Kvinnan ser ut att vara samma på kort 1 och 2 tycker jag med.

Jag tycker det är märkligt att man lämnat korten om de är tagna på någon som bott i torpet, så de kan ju såklart vara köpta på en loppis och tagna dit. Men drömmen är att försöka lista ut vilka personer det är.



Ska försöka ta ur korten ur ramarna, återkommer om det ger någonting.

2021-04-11, 09:53
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är inte "köpa på loppis" ett sentida fenomen? Det kan vara så om ni har köpt torpet nyligen och att förre ägaren bodde där bara något tag, så kan det vara ett loppisköp. Man kanske var intresserad av ramen? Det kan ju också vara så, att de som sålde torpet inte visste vem som var på kortet och lämnade tavlorna helt enkelt.


Jag gjorde en himla fadäs när vi sålde min mammas föräldrahems ägodelar på auktion 2004! I två ramar fanns foton på en man och en kvinna, som hade stått framme i ett av rummen. Dessa såldes på auktionen. Jag förstod sedan att naturligtvis var dessa två personer min mormors farföräldrar eller morföräldrar. Vid den här tiden hade mitt intresse för gamla fotografier börjat, så varför jag aldrig tänkte längre än så, är oförståeligt!
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna