ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryttaren Nils Lundgren  (läst 500 gånger)

2021-04-09, 01:38
läst 500 gånger

Utloggad Jan Lindberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2021-05-29, 10:51
    • Visa profil
Hej,
Fick för ett halvår sedan stor hjälp med att reda ut att ryttaren Nils Lundgren från Råby-Rönö är min mormors stamfader.  https://forum.rotter.se/index.php?topic=171234.msg1553566#msg1553566
Dessvärre har jag inte lyckats komma vidare då det är så mycket som saknas i husförhörslängderna och vigselböckerna för Råby-Rönö och tänkte att jag postar något här innan jag ger upp. Hittar mycket information om Nils Lundgren i generalmönsterrullorna för Livregementet till häst som ryttare nr 45 i Södermalands regemente dit han värvades 1759 och stannade ända till 1980.
<Generalmönsterrullor - Livregementet till häst 802 (1764) Image: 4120 Page: 408>
Dock får man ju där bara veta att han föddes i Sörmland och inte vilket patronymikon han hade innan han värvades till regementet.
Det enda jag vet är alltså att han hette Nils (Lundgren) och föddes 1726, eventuellt hade en bror som hette Erik Larsson i Gälbro (svårt att tyda) då han var uppsatt som farbror och fadder åt sonen Anders vid dopet.
Under sina sista år flyttade han till Nysäter, Lid, Södermanland där han begravdes 1788.
Om det är någon som råkar känna till något om Nils så är jag oerhört tacksam eller om någon har tips på var man kan hitta hans födelseort eller patronymikon vilket jag anar är Larsson utifrån hans eventuelle bror...
Tack på förhand!
/Janne

2021-04-09, 09:36
Svar #1

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1362
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 00:45
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Kan dessvärre inte bidra med något annat än att skapa sysselsättning åt dig.

Det finns en vigsel i Svärta 1757-09-29 mellan drängen Nils Larsson och pigan Brita Larsdotter. Lysning har gjorts i Bogsta.
Svärta kyrkoarkiv, Räkenskaper för kyrka och församling, SE/ULA/11501/L I a/3 (1753-1800), bildid: C0007715_00171

I Olstorpet, Bogsta föds 1759-09-21 en son Lars till Nils Larsson och Brita Larsdotter. Det är det enda spår av det paret jag hittar vid en snabb koll.
1762-09-09 föds nästa barn, om det nu är samma Nils, i Lundby(?), Råby-Rönö. Föräldrar Ryttaren Nils Lundgren och hustrun Brita Larsdotter.

Kan vara värt att kolla på i alla fall, om andra uppslag saknas.

2021-04-09, 13:00
Svar #2

Utloggad Ragnar Jonsell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-01-04, 19:46
    • Visa profil
Hej!  Nils Lundgren är min farfars mormors farfar.
Min släktgren har gått via sonen Nils Dahlgren som var Soldat och Vice Korpral i Hästedal,Sköldinge och senare Platsvakt vid regementet i Malmköping.
Vigseln 1757 i Bogsta kyrka kan mycket väl kan gälla det aktuella paret. . Till yttermera visso  föds 17591221 Lars Nilsson (som senare finns i familjen i Råby-Rönö) som  son till Nils Larsson och Brita Larsdotter i Olofstorp Bogsta S:n.(Bogsta C:2 s 55 Adonline )
En möjlig kandidat till Nils Larsson Lundgren  finns i Lid S:n; Lars Nilssons son i Stockkärr (Lids S:n C1 s 48 bild 55 Adonline)
Har en hel del material om denna släkt som jag kan skicka om Du vill!
Bästa hälsningar Ragnar Jonsell@gmail.com




2021-04-13, 01:08
Svar #3

Utloggad Jan Lindberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2021-05-29, 10:51
    • Visa profil
Hej,

Så imponerad över hur du kunde hitta vigseln i Bogsta men tror absolut att det är rätt. Det passar ju väldigt bra ihop med det jag hittat tidigare.
Stort tack för den extra sysselsättningen!

Tar gärna emot material om den släkten utifall du har Ragnar som du vill dela med dig av. Jag skickar ett mail!

Stort tack till er båda för hjälpen!

Mvh

Jan Lindberg

2021-04-15, 11:11
Svar #4

Utloggad Ragnar Jonsell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-01-04, 19:46
    • Visa profil
Till Jan Lindberg!
Hej igen!
Har en del material som jag kan sända men hittar inte Din mailadress, Kan Du skicka den till mig?
Ragnar.Jonsell@gmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna