ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Christensson (Wängman) och Britta Andersdotter  (läst 506 gånger)

2021-04-08, 18:27
läst 506 gånger

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:32
    • Visa profil
Nää, nu ger jag upp och ber om hjälp!

Har ägnat otaliga timmar med att leta efter födelse och vigsel för Nils Christensson (Wängman), soldat för Wänga Rättaregården. I generalmönsterrullorna kallas han Christoffersson, men i hans dödnotis 1792-04-23 anges föräldrarna Chresten Nilsson och Ingrid Andersdotter. Han var gift med Britta Andersdotter, död 1777-03-12, föräldrar Anders Carlsson och Karin Jonsdotter. De har (åtminstone) sönerna Andreas, Christen och Måns. När Britta dött gifte Nils om sig 1777-10-23 med Maria Jonsdotter. I generalmönsterrullorna står att han var född i Wästergötland, och att han var gift 1741. Första (av mig kända) barnet föds i november 1744 i Vänga, vid namn Andreas Nilsson (Hjortman, blir också soldat som fadern, i Tämta socken).

Jag har letat igenom samtliga socknar i Gäsene härad, samt Tämta, Vänga, Sandhult, Borgstena, Fristad, Eriksberg, Gingri och Molla, men inte hittat varken Nils födelse eller vigseln mellan Britta och Nils. Enligt gmr och dödnotisen bör Nils vara född ca 1711-1712, och Britta ca 1700 enl dödnotisens ålder 77. De bör ha gift sig någon gång mellan 1730 och 1741. Jag har inte letat efter Brittas födelsenotis, eftersom Britta Andersdotter är ett vanligt namn och svårt att veta om man hittat rätt Britta.

Är det möjligen någon som har någon information om dessa två personer.

2021-04-09, 02:00
Svar #1

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:40
    • Visa profil
    • www.eklof.st
Har du provat kontakta Soldatregistret. När jag googlar på "Nils Wängman soldat" ser jag att Soldatregistret har uppgifter om honom - fast de kallar honom Christoffersson. Jag vet dock inte vilka uppgifter de har, om det är gammal skåpmat du redan vet, men det kan vara värt att prova.

2021-04-09, 12:04
Svar #2

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:32
    • Visa profil
Jodå, jag har beställt och fått soldatakt av Centrala Soldatregistret, som tyvärr inte hade mycket att tillägga. Bara ett möjligt födelseår, men det gav ju också dödnotisen en hint om (81 år 1792-04-23)

Igår kollade jag MyHeritages personsök och hittade tre Nils med fader Christen Nilsson, alla i Kristianstads län, men så fel kan de väl inte ha? Generalmönsterrullorna säger ju att han var född i Västergötland, och det kan man ju knappast kalla Skåne... Födelseåren för dessa gossar var 1710, 1713 och 1714. Modern nämns inte vid namn, så det kan inte ge någon ledtråd.

Jag ställer mig lite tveksam till Britta Andersdotters födelseår. Hennes och Nils söner var ju födda 1744, 1746 och 1749, vilket skulle ge att hon var 44 år när hon födde första barnet och 49 år när hon födde sista. Måste väl i så fall ha varit på "överblivna kartan" när hon gifte sig, alternativt varit änka.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna