ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Präst var?  (läst 896 gånger)

2021-04-08, 16:11
läst 896 gånger

Utloggad Ulla-Karin Alsvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 13:26
    • Visa profil
I vilken församling i Skåne var Hans Hindrich Toft (torft) 1703?


Ulla Karin Alsvold

2021-04-08, 21:09
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Ulla-Karin!
 
Vid en genomgång av samtliga namnregister till Lunds stifts herdaminne hittar jag ingen präst med detta (eller liknande) namn, så jag blir nyfiken på källan till denna uppgift? Jag tänker att man exempelvis kanske får någon ledtråd i exakt hur Hans Hindrich Toft tituleras i källan, så att man kan leta i förhållande till om han varit kyrkoherde, prost, predikant, komminister osv.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-04-09, 10:18
Svar #2

Utloggad Ulla-Karin Alsvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 13:26
    • Visa profil
Hej


 Källan är
Domkapitlet i Lund FIIf:17 bild 4560


Jag försöker hitta i vilken församling barnets föds. Detta skall vara fött 6 dagar före den 6 januari 1703.


Skrivelserna till Biskopen är en intressant läsning och enligt Projekt Runeberg är carl Gustaf Gyllenållon ogift, men stamtavlan på Riddarhuset (Elgenstierna) anger annat. Studera diskutionen om Gyllenållon på anbytarforumet.




Ulla Karin Alsvold

2021-04-09, 12:10
Svar #3

Utloggad Helena Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 12:50
    • Visa profil
Hej,
Jag läser att han heter Torslo - kanske den här vigseln kan hjälpa dig att komma vidare:



Hans Hinrik Torslow
Dorothea Kofoot Malmö Sankt Petri 17021014


(från ADs onlineregister)

/Helena

2021-04-09, 12:20
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Ulla-Karin!
 
Nu har jag läst på lite, vilket spännande äktenskapsmål! Den aktuella skrivelsen uppger att ”Barnet är Chrästnet för ächta som Her Hans Hindrick Torslo: atest utwisar”, och en lös attest daterad Malmö 1703 20/1 är undertecknad av ”Hans Hinrich Torslow”. Här hänvisas också till Lunds domkapitel, där man i Lunds domkapitels protokoll 1703 21/1 § 5 (Domkapitlets i Lund arkiv, vol. AI:5 (1703–1706), inget sidnummer) kan läsa att domkapitlet:
 
”Förfrågas hos H. Regimentz Pastoren Magist. Johan Edhberg […]också Esqvadrons Predikanten H. Hans Henric Torslow con[…]cerat medh honom, om Commendeur Corporalens Carl Gust. Gyllenållons barn som han aflat medh Johanna Anders dotter, och han för ächta döpt; och påminnes derhos, hos H. Torslow om den attest som bemälte Commendeur Corporal gifwit af dat. Malmoe d: 20. Januari sistl.”
 
Det tycks alltså röra sig inom militära kretsar, och man kan då konstatera att prästen ifråga måste vara identisk med sedermera kyrkoherden i Tygelsjö, Hans Henrik Torslow (ca 1675–1722), som sedan 1701 var skvadronspredikant vid Drottningens livregemente innan han 1704 blev regementspredikant där (Lunds stifts herdaminne, band 2, sid 403–405).
 
Jag hittar inte dopet bland de äkta eller utomäktenskapliga barnen i Malmö S:t Petri församlings kyrkobok, men jag skulle gissa att Torslow såsom skvadronspredikant bör ha antecknat barnets dop i Malmö garnisonsförsamlings kyrkobok. Denna tar tyvärr sin början först 1710, men det finns en anteckning i NAD om att ”Dopbok före 1710 har funnits, jämför Magistratens inneliggande handlingar 1694-03-24, varibland finns ett dopboksutdrag daterat 1694-03-24”. Det ser alltså ut som att kyrkoboken där barnets dopnotis bör ha antecknats tyvärr har förkommit?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-04-09, 15:29
Svar #5

Utloggad Ulla-Karin Alsvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 13:26
    • Visa profil
TACK.


Ja, det är en intressant läsning.
Lite ovant att läsa Domkapitlets handlingar var några år sedan sist.
Jag försöker bekräfta att både detta barn är Anna Elisabet gift med Albrekt Jönsson,  död i Bjäresjö 1747, 44 år gammal. Men också att det är deras dotter Beata född 1739 i Dybeck Östra Vemmenhög, som är gift med Helge Mårtensson i Malmö Sankt Petri 1768.




Ulla Karin Alsvold

2021-06-05, 00:41
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Ulla Karin!
 
Tyvärr lyckas jag hitta något svar på frågan om Beata och Helge Mårtensson, men när det gäller Anna Elisabet funderar jag på om det kan stå något i de vanliga domböckerna – kanske från Malmö kämnärs- eller rådhusrätt? Jag lyckades nämligen hitta ytterligare två notiser i Lunds domkapitels protokoll rörande Gyllenållon, och åtminstone den senare av dem antyder ju att fadern funderade på att överflytta målet till en världslig domstol:
 
Lunds domkapitels protokoll 1703 4/3 § 10.
”Carl Gustaf Gyllenållon, kan inttet för niuta någon resolution ifrån Consistorio om sit äcktenskap medh Johanna eller om des kyrckiotagande, för än han skaffar swar på Consist. Bref til des fader Majoren Wälb. H:r Anders Gyllenållon.”
 
Lunds domkapitels protokoll 1703 8/4 § 9.
”Communiceras medh wälborne H:r Vice Gouvern. Faltzburg Majoren H:r Gyllenållons bref om sin son Carl Gustaf och Johanna Andersdotter, at i fall samma handel ej kan förfordras til äcktenskap, han wille låta saken komma för verdzlig Rätt, och wederbörande niuta, det lag förmå.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-06-05, 13:01
Svar #7

Utloggad Ulla-Karin Alsvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 13:26
    • Visa profil
Tack.


Det börjar bli en riktig historia om detta barn. Men hon får av någon anledning bära namnet Gyllenållon, och vad jag kommit fram till var Johanna skräddardotter, fadern Anders Ingemansson dog 1693 och modern gifter om sig med Nils Andersson, troligen samma person som underskriversom vittne i  Carl Gustafs brev till Biskopen.




Ha en bra nationaldag


Ulla Karin Alsvold




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna