ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Nilsson Blanck- Fanns han?  (läst 182 gånger)

2021-04-07, 20:36
läst 182 gånger

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2021-04-11, 00:48
    • Visa profil

Karin Jönsdotter född Prästholm 30 Aug 1695 – död Rånbyn 26 Sep 1768 var enligt uppgift bl.a. här på Anbytarforum dotter till soldaten Jöns Nilsson Blanck och Margareta Nilsdotter. Uppgiften om soldaten Blanck härrör av allt att döma från Henning Larssons släktbok där det sägs att han var Margaretas förste make född c 1669 och död c 1705. Att Henning antagit att han dött 1705 beror nog på att Margareta gifte sig 1706. Kanske har Henning rätt, det brukar han (och Ulf) ha, men vem var Jöns i så fall?


Karins föräldrar uppges i födelseboken vara Jöns Nilsson i Prästholm och Margeta Nilsdotter. Han är uppenbarligen inte soldat då.


Karin har också en sannolik syster, Anna, född 24 Aug 1693, dotter till Jöns Nilsson i Prästholm och okänd hustru (födelseboken sönderriven just där).


Andra har, på enligt min mening goda grunder, antagit att Jöns Nilsson Blanck är son till Nils Pålsson i Prästholm 4’ och hans hustru Anna Andersdotter. Goda därför att de är dopvittnen vid Annas födelse, och vid Karins födelse är deras son med hustru, Lars Nilsson och Brita, dopvittnen. Men jag tror ändå inte riktigt på det.


Det fanns vid denna tid två Jöns Nilsson i Prästholm, i vart fall om man ska tro katekeslängden 1693-95 A I a/1. (Använd gärna Leif Boströms sammanställning. Den är mer lättläst än originalet!) Det fanns f.ö. bara de två i hela Råneå, om man undantar Jöns Nilsson i Niemisel som var över 80. Men soldaterna verkar iofs inte ha blivit examinerade varje år.


Jöns Nilsson I var son till Nils Andersson och Karin Jakobsdotter, det framgår av hans dödsnotis. Han dör i Prästholm 13 Jan 1698, 28 år gammal. Han var gift med Margeta. 1693 uppges de vara 25 resp 23 år.
Jöns Nilsson II var son till Nils Hansson o Anna Jönsdotter. Han var född 1654/65 beroende på om man tror katekeslängden eller dödsnotisen. Han var gift med Marita. De uppges vara 28 år i katekeslängden.
Marita Olofsdotter dör i Prästholm 22 Jan 1696, 44 år. Det framgår av hennes dödsnotis att hon var gift med Jöns Nilsson, men vilken av dem? På nätet har man i vissa träd antagit att det är Jöns Nilsson I. Det är fel!
I husförhörslängden för 1696 (samma A I/a1 s 22) står det ”död” vid Jöns Nilssons hustru, dvs. den Jöns Nilsson som var son till Nils Hansson. Det är alltså han som förlorar sin hustru 1696. Det stämmer också bättre överens med kontrahenternas ålder. Även kyrkoräkenskaperna talar för att de äldre kontrahenterna gifter sig först och de yngre senare. Jöns Nilsson ger till kyrkan i Januari 1685 på sin bröllopsdag och unge Jöns Nilsson ger på sin hedersdag 24 Jan 1692. Den Jöns Nilsson som enligt dödboken blir närmare 90 år och gifter sig med Gertrud Larsdotter 8 Dec 1700 har alltså varit gift en gång tidigare. Jag har inte sett den uppgiften någonstans men jag är säker på att det förhåller sig så. Den andre, sonen till Nils Andersson, har sin hustru kvar i HfL 1697 tills han själv dör 1698 (se t.ex. s 22 och 32, där finns båda Jönsarna, utan och med hustru enligt vad jag nyss sagt).


Den andre, han som dör 1698, tror jag är Margeta Nilsdotters förste make, och far till Anna och Karin. Vad Nils Pålsson gör där som dopvittne kan jag inte förklara, men han var under alla förhållanden ingift i släkten. Hans dotter Ingeborg var gift med Jöns’ äldre bror. Räcker det?


Då kanske det var han, Jöns Nilsson I, som var soldaten Jöns Blanck? Jag trodde det ett tag, men 1696, på sid 29 återfinns Jöns Blanck där han ska, dvs. i Degersel där rote Blanck låg. Ingen hustru antecknad.


Sammanfattning. Jag påstår:
-   att Jöns Nilsson I (son t Nils Andersson o Karin Jakobsdotter) var Margareta Nilsdotters första make och far till Anna och Karin Jönsdotter och att de gifter sig i Råneå den 24 Feb 1692
-   att Jöns Nilsson II (son t Nils Hansson o Anna Andersdotter) var först gift Jan 1685 med Marita Olofsdotter (död 1696).
-   att Jöns Blanck var någon annan.


2021-04-08, 20:24
Svar #1

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2021-04-21, 09:23
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Greger, bra utredning som du gjort av de båda Jöns Nilssönerna i Prästholm. Jag håller med i det mesta och om vem som var gift med vem. Jag har dock några kommentarer.
 
Den som dog 1698-01-13 var Peder Nilsson i Prästholm (nr 3), inte Jöns Nilsson i Prästholm 1. Jöns Nilsson, Prästholm 1, kan därför vara son till Nils Pålsson på Prästholm 4. Dopvittnena är verkligen ett starkt indicium.
 
Jöns Nilsson finns med hustru från 1687 på Prästholm 1. Det har försvunnit en son från Nils Pålssons hushåll mellan 1686 och 1687, vilket också kan vara ett indicium på att Jöns Nilsson var son till Nils Pålsson. Enligt kyrkoräkenskaperna LIa:1 s 106 ger Jöns Nilsson i Prästholm på sin bröllopsdag. Det står att det är 1685, men årtalen verkar lite oklara. Jöns Nilsson på Prästholm 5 gift med Marita Olofsdotter gifte sig troligen omkring 1683, eftersom Nils Hansson har en sonhustru från 1684 enligt mantalslängderna.
 
Den Malin Nilsdotter som dog som piga 1755-07-07 i Prästholm anges i dödsnotisen vara född 1689 och dotter till Jöns Nilsson och Margeta Nilsdotter. Kanske hennes mor ändå var en första hustru till Jöns Nilsson. Jöns Nilsson har hustru i alla mantalslängderna 1687-1697. Hans första hustru kan dock ha dött och att han gift om sig 1692-06-24 med Margeta Nilsdotter från Prästholm 15 Liden. Jöns Nilsson i Prästholm betalar för det nya bårklädet 1692-04-13 (LIa:1 s 132).
 
Jöns Nilsson och Margeta Nilsdotter fick även sonen Nils född 1698-03-07 i Liden (dvs Prästholm 15) (F:1 s 13). De har alltså flyttat från Prästholm 1 till hustruns föräldrahem. I mantalslängderna finns Jöns Nilsson med hustru på Prästholm 1 fram till 1697. Han är ersatt 1698 med soldat Jöns Holm, som är densamme som Jöns Mårtensson, som därefter är bonde på det hemmanet. I Nils Larssons hushåll på Prästholm 15 finns en måg 1698 och 1699, men inte 1701 och de följande åren, enligt mantalslängderna. Det antyder att Jöns Nilsson kan ha dött omkring 1700.
 
Jöns Blank blev soldat omkring 1697 och avgick omkring 1698, enligt Kenneth Mossbergs sammanställning av de militära rullorna. Hans patronymikon framgår inte av de militära rullorna. Han efterträds som soldat Blank av Jöns Dagesson. Kan det möjligen vara samma person? Jag undrar över varför det har antagits att det var Jöns Nilsson i Prästholm som var soldat Blank. Det kan inte vara möjligt.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2021-04-09, 21:28
Svar #2

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2021-04-11, 00:48
    • Visa profil
Leif,
Tack för dina kommentarer.
Det var ju lite pinsamt det där med Peder. Det var ju inte ens svårläst!

Dina kommentarer rätar i alla fall ut ett av mina frågetecken. Jag ser ingen anledning att betvivla att Jöns Nilsson i Prästholm 1’ var son till Nils Pålsson.

Jag tror också som du, att Jöns Nilsson var gift två gånger. Det enda rimliga är att det är han som gifter sig 24 Juni 1692. Jag tror inte att det är den andre. Och då måste han ju ha haft en hustru dessförinnan. Rimligen är det också han som betalar för bårkläder några månader tidigare. Men det blir nästan lite för mycket av det roliga om vi ska till de två Jöns Nilsson lägga en Jöns Nilssons två hustrur som båda hette Margeta Nilsdotter. Och just det tror jag inte på.

Malin Jönsdotter som dör 1755 tror jag var dotter till Nils Hanssons son Jöns Nilsson. Jag tror Nilsdotter är en felskrivning av den vanligaste sorten, att modern får samma patronymikon som fadern. För Jöns Nilsson i Prästholm 5’ har en dotter Malin i precis rätt ålder, examinerad första gången i HfL för okt 1705-okt 1706. Någon styvdotter Malin hos Lars Hansson har jag däremot inte hittat.

En sak som förbryllar mig är den uppenbara diskrepansen mellan mantalslängderna och husförhörslängderna. I mtl har som du säger Nils Hansson måg och dessutom en dotter. Det bör väl rimligen vara Jöns och Margeta. Men egentligen borde det vara två döttrar, för Margetas storasyster Ella bor där i stort sett hela livet, utom de veckor under 1697 hon var gift. Det året står hon f.ö. skriven hos Jöns och Margeta i husförhörlängden. Men alla andra år står hon under sin far. Men jag tror att hon inte räknas i mantalslängden eftersom hon står som hustru hos Lars Hindersson i Rånbyn trots att hon inte bodde där.

Det får mig att tro att mantalslängden speglar det officiella förhållandet och husförhörslängden i något större utsräckning det verkliga . Kan det vara så?

I husförhörslängderna finns nämligen inga spår av Jöns Nilsson. Jag hittar inga alls! 1698 har man inte examinerat alla byar men Prästholm finns med. Och där står bara Ella. Inte Margeta eller Jöns. Men Degersel är inte med. År 1700 och 1702 är förhållandet detsamma hos Nils Larsson, bara en dotter, Ella. Jöns Nilsson har jag inte hittat någonstans men 1700 finns, i Degersel, under den särskilda rubriken ”knekthustrur” hustru Margeta Blanck. En dam med samma namn finns i Degersel 1702. Året därpå finns Margeta Nilsdotter hemma hos pappa.

Jag börjar tro att jag haft fel på en punkt till, och att Henning Larsson haft rätt hela tiden, dvs. att Jöns Nilsson faktiskt var Jöns Blanck under sina sista dagar. Om vi utgår ifrån husförhörslängderna och betraktar mantalslängden som mera officiell ”mantalsskrivning” så går det ihop lite för bra.

Han lämnar gården Prästholm 1’ 1697, samtidigt som soldaten Jöns Blanck dyker upp i de militära rullorna. Han bör ha dött någon gång 1698-1700 men saknas i dödboken. Det kan ju bero på att han dött i tjänsten. Hustru Margeta Blanck finns i Degersel till 1702, varpå Margeta Nilsdotter återuppstår hos pappa året efter.

Jag vet inte så mycket om Jöns Dagesson men antar att han är den Jöns Dagesson från Skatamark som gifter sig i Råneå 11 April 1697 med Margetas syster Annika? Då kan ju inte Margeta Blanck vara hans hustru i alla fall.

Vad tror du? Det skulle vara mycket intressant att få dina synpunkter också på detta inlägg.

2021-04-10, 11:31
Svar #3

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2021-04-21, 09:23
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi


 Detta är inte lätt att få ihop.


Av vigselnotisen 1707-12-08 framgår det att Margeta Nilsdotter var soldaten Jöns Blanks änka när hon gifte om sig med Lars Hansson (C:1 s 127). Så Jöns Nilsson blev soldat Blank trots allt.
 
Jag tror att du har rätt i att Malin Jönsdotter som dog 1755 var dotter till Nils Hanssons son Jöns Nilsson. Moderns namn har i så fall blivit helt fel i dödsnotisen. Margeta och Marita betraktades inte som samma namn i de här trakterna på den här tiden. Mariet eller Marita användes som ett diminutiv till Maria. Exempelvis hade den andre Jöns Nilssons hustru Margeta Nilsdotter en äldre syster Mariet Nilsdotter som dog 1747 och var gift med Jakob Jönsson i Böle, Råneå. Visserligen blandade ändå vissa skrivare ihop namnen Margeta och Marita.
 
Jag tror inte att mantalslängderna speglar ett officiellt förhållande och husförhörslängden ett verkligt. Jag tänker att de båda istället kan betraktas som ögonblicksbilder vid ett specifikt datum.
 
Jag tror att det kan vara sidor i husförhörslängderna som inte är bevarade. Alternativt hölls inte förhör hos alla. Enligt 1697 års protokoll (AI:1 s 30r ff) så bor Jöns Nilsson med eget hushåll med hustrun Margeta och hustruns syster Ella i Prästholm (AI:1 s 32r). I 1698 års protokoll (AI:1 s 37r-37v) finns endast Orrbyn och Prästholm med. Där saknas Jöns Nilsson med hustru. Däremot finns Jöns Mårtensson, dock utan hustru, men med legoflickan Marita. 1699 års protokoll börjar på AI:1 s 38r. På sidan därefter (AI:1 s 38v) finns kompletteringar till tidigare protokoll, utur andra byar som intet haft tillfullo vid sin egen roter(?) sig inställa blivande därav en extra ordinarie roter(?). Där finns i Prästholm Jöns Mårtenssons hustru Dordi.
 


Margeta Nilsdotters syster Ellas giftermål 1697-05-04 med (reducerade) rustmästaren Lars Henriksson Krus är besynnerligt. Lars Henriksson Krus tidigare hustru Marita Knutsdotter dog 1695-12-05. I mantalslängden 1696-01-28 finns bonde och son markerad hos rustmästare Krus i Niemisel, 1697-02-18 hustru (vem var hon? eller är det markerat i fel kolumn och avser bonde?) och 1698-02-15 endast bonde. Av Kenneth Mossbergs soldatsammanställning framgår att Lars Hindrichsson Kruus, från Råneå, befinner sig 1699-01-12 i Härnösand. Det verkar som att Ella Nilsdotter inte levde med sin make.
 
Enligt Kenneth Mossbergs sammanställning var soldaterna på rote 25 i Råneå socken och Livkompaniet:
Soldat Påhl Larsson-Blanck, antagen 1695. Går för eget hemman i Åhrbyn. Utom Påhl Blanck har denna rote ingen soldat ty blifver han här inställd.
Soldat Jöns Blanck, antagen 1697? Avgått 1698? Krigsmanshuset 1698: Som legokarl levererat Krigsmanshusdalaren genom Regementsskrivaren Olof Svensson, undertecknat i Luleå 1699-03-24.
Soldat Jöns Degesson-Blanck, antagen 1698?. Krigsmanshuset 1698: Som legokarl levererat Krigsmanshusdalaren genom Regementsskrivaren Olof Svensson, undertecknat i Luleå 1699-03-24.
Soldat Hans Hansson-Blanck, antagen 1710. Commenderad till Nymynde 1710-05-28.
 
Soldatroten Blank bestod av Degersel 8 (lille Anders Persson), Degersel 3 (Pål Andersson) och Årbyn 4 (Erik Larsson).
 
I mantalslängden upprättad 1698-02-15 finns i Årbyn sold Phåll Larsson, med knekthustru markerad. Det framgår inte tydligt att han fortfarande är soldat eller att han lever, men både och är ändå troligt. Han bör vara densamme som den Phal Larsson i Orrbyn som gifte sig 1698-06-19 (C:1 s 122). Då är han inte lägre soldat. Var han verkligen soldat fortfarande 1698-02-15? Var han verkligen gift före 1698-06-19?
 
Enligt husförhörslängden för 1696 (AI:1 s 28v) var Jöns Blanck soldat i Degersel. Årbyn finns inte med i husförhörslängden för 1696. Jöns Blanck 1696 kan inte vara Jöns Dagesson efterson han inte var soldat när han gifte sig 1697, utan var från Skatamark. Det bör heller inte kunna avse Jöns Nilsson i Prästholm, eftersom han i samma husförhörslängd fortfarande har sitt hushåll i Prästholm. Om Fale Larsson fortfarande var soldat 1698-02-15 blir det ännu besynnerligare.
 
När Nils Larssons dotter Anna gifter om sig 1705-11-19 med Anders Persson i Prästholm sägs hon vara soldatens Jöns Lustigs efterleverska. Kenneth Mossberg nämner ingen Jöns bland soldaterna Lustig, men de militära rullorna är inte kompletta speciellt kring sekelskiftet 1700. Anna Larsdotters make Jöns Dagesson blev troligen först soldat Blank och överfördes sedan till soldat Lustig. I husförhörslängd 1700 finns en komplettering med Jöns Lustigs hustru Anna i Prästholm (AI:1 s 47r). I husförhörslängden 1702 finns dottern hustru Anna hos Nils Larsson i Prästholm (AI:1 s 51v), så då kanske Jöns Dagesson Lustig var död.

Jöns Nilsson med hustru Margeta bör vara mågen och dottern som finns hos Nils Larsson enligt mantalslängden upprättad 1698-02-15. Deras son Nils föds i Liden 1698-03-07. Kan de ha flyttat därifrån innan husförhörslängden 1698 upprättades? Vem är i så fall mågen och dottern hos Nils Larsson i mantalslängden från 1699-02-16? Det troligaste är nog att Jöns Nilsson och Margeta bodde i Liden, Prästholm, hela 1698 och saknas för att de inte deltog i husförhöret, eller möjligen för att Jöns hade blivit soldat. Jöns Nilsson var troligen död före förhöret 1700 eller som soldat var han kanske i tjänst på annan ort. Om Jöns Nilsson var soldat 1699 så bör han inte vara markerad som måg i mantalslängden. Inte heller någon av Nils Larssons övriga döttrars makar bör kunna avses. Mariets make Jakob Jönsson nämns som soldat i Böle, Ellas make Lars Krus var enligt de militära rullorna i Härnösand och Annas make Jöns Dagesson var också soldat. Jag tror därför att mågen som nämns i mantalslängden 1699-02-16 är Jöns Nilsson och att han blev soldat Blank efter det datumet. Jöns Dagesson bör ha flyttas från roten Blank till roten Lustig innan Jöns Nilsson blev soldat.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2021-04-10, 22:49
Svar #4

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2021-04-11, 00:48
    • Visa profil

Lätt är det kanske inte, men jag tycker att du fått ihop det rätt bra. 

Ella Nilsdotter är lite av ett stickspår i det här sammanhanget. Jag blandade in henne av två skäl, dels för att förstå relationen mellan mantalslängd/husförhörslängd och dels för att försöka hitta en förklaring till att Nils Larsson i vissa mantalslängder har för få döttrar. Jag tänkte då att hon skulle stå hos sin make fram till det att de blev skilda år 1700, men så var det tydligen inte.

Det första har du förklarat bra, jag köper det där om ögonblicksbilderna, och inte heller det andra skälet fungerar. Jag vet fortfarande inte varför det står en dotter hos Nils Larsson när det bevisligen funnits minst två. Men det spelar kanske mindre roll för diskussionen om Jöns Nilsson. Ella Nilsdotter bodde helt klart inte hos sin make. Det ska framgå av tingsprotokoll från 1704. Jag har inte själv läst dem men det finns en rätt rolig redogörelse för det synnerligen misslyckade äktenskapet i Bodenanan 2004 nummer 1. Finns på nätet om någon vill roa sig med den. Det är säkert hon som står som hustru 1697, anteckningen kan ju de facto ha gjorts något senare än i februari, och 1698 hade hon för länge sedan gått hem.

Åter till Jöns Nilsson. Det enda som skaver för mig är Jöns Blanck i Degersel 1696. Jag håller med om att han inte kan vara Jöns Nilsson i Prästholm, men är det alldeles otänkbart att det trots allt är Jöns Dagesson? Alternativet, en tredje Jöns Blank känns sådär.

Om Jöns Dagesson var soldat när han gifte sig borde det förstås ha stått ”soldaten” i vigselnotisen. Men jag tänker att det kanske var viktigare för prästen att poängtera att han kom från Skatamark? Soldat eller inte, kom han från Luleå måste ju prästen skaffa hinderslöshetsbevis därifrån.

Annars tycker jag att pusselbitarna rätt väl ramlar ner i de därför avpassade utrymmena.

Av Mossbergs material, eller snarare av din redogörelse för det (jag har det inte själv) framgår att Jöns Blanck och Jöns Dagesson är samma person. Det är ju samma avgift till Krigsmanshuset som betalats. Sannolikt lämnar han väl tjänsten 24 Mars 1699. Ofta betalades väl dalern när man lämnade?

Jöns Dagesson blir Jöns Blanck 1697 eller 1698 så som rullorna säger, eller möjligen t.o.m. tidigare. Han ersätts 1699, sannolikt i Mars 1699 av Jöns Nilsson som då försvinner ur mantalslängden på Liden. Själv blir han samtidigt eller troligare (något) senare, soldat Lustig. Jag tvivlar inte på att Margeta Nilsdotter är identisk med den Margeta Blanck som finns i Degersel åren 1700 och 1702. Jöns Nilsson dör nog 1702. Då går hustru Margeta hem. Jöns Lustig dör antagligen också 1702. Då är ju kriget också i full gång. För mig går det ihop iaf.

Återstår möjligen (eller omöjligen) att namnge Jöns Nilssons första hustru. Tänker mig att han kanske gift sig till gården. Men jag vet inget om Olof Davidsson och Sissla som verkar föregå honom. Jag har inte ens en teori.


2021-04-12, 17:01
Svar #5

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2021-04-21, 09:23
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Hustru Sissla i Prästholm har enligt mantalslängderna ingen dotter (eller son) något av åren 1680-1686, vilket talar emot att Jöns Nilsson gift sig med en dotter till Olof Davidsson och hustru Cecilia. Möjligen går det att hitta information i domböckerna.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna