ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 189 gånger)

2021-04-03, 13:30
läst 189 gånger

Utloggad Majvi Tillberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2024-02-13, 17:35
    • Visa profil
Hej och GLAD PÅSK!
i Husförhörsboken Östra Sallerup AI:7 (1858-1861) sid 85 står Hsm. Smeden Johan Wellington Saurow, betyder Hsm= husmannen, att han äger ett  hus men ovanför står det tre stycken ägare av Nr 2, 1 och 4. Har fått berättats för mig att han ägde en smedja, men fick lämna den för en skuld andra berättade att smedjan brann ner och även boningshuset och då byggde han upp ett nytt, men jag tvivlar på det, familjen fick flytta från Bessinge till Tattarp 1867 och där står han som fattighjon på barnen i födelseboken, och i husförhörsboken AI:8 (1862-1868) sid 216 står han som inhyse och detta lilla huset ägs av kommunen för de beslutar på ett möte 1905 att det så kallade Saurowska huset ska rivas och från stället bortforslas. Så min slutsats är att de fick lämna huset i Bessinge för en skuld och sedan flyttade de till kommunens hus i Tattarp och där avled han 1861 och hans hustru dog 1906.
Tack på förhand!
Mvh! Majvi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna