ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlysning: Lars Gustafsson och Karin Larsdotter - var föddes, vigdes och dog de?  (läst 471 gånger)

2021-04-02, 17:28
läst 471 gånger

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 19:06
    • Visa profil
Jag prövar här också. Har tidigare lagt ut denna fråga Facebook men har inte fått något napp.

Jag söker alltså Lars Gustafsson och Karin Larsdotter, som åtminstone mellan åren 1746 och 1753 bodde i Hägnen i Borgstena socken. Nämligen då föddes 1746-11-02 sonen Lars (sedermera soldat Bodahl), 1750-09-19 sonen Gustaf och 1753-08-10 dottern Ingierd, samtliga enligt födelsenotiserna födda i Hägnen. Jag har inte hittat några andra barn födda av dessa föräldrar i Borgstena socken.

Litet märkligt är att alla barnen som sagt är födda i Hägnen, men i mantalslängderna för denna gård står en helt annan person, Olof Gunnesson. Av Lars Gustafsson finns inte ett spår.
Jag har letat efter vigsel- och dödnotiser i Borgstena och Tämta (där sonen Lars hade sitt soldattorp), men har inte hittat något, egentligen. Hittade visserligen en dödnotis om att en Lars Gustafsson hade dött år 1760 på torpet Myra i Borgstena och att en Karin Larsdotter hade dött, som enka efter en bonde, men det kändes inte som om det var rätt personer. Jag har förgäves sökt efter vigselnotiser mellan ca 1736 och 1746 i socknarna Borgstena, Tämta, Nårunga, Ljur, Ornunga, Vesene, Molla, Od, Fänneslunda, Fristad, Gingri, Örsås och Vänga.

Om någon vet något om dessa personer, födelse, vigsel, flytt, död, vore jag ytterst tacksam att få ta del av denna information. Det är lite retligt att ha luckor i generation 8 i släktträdet....   (I och för sig finns det fler luckor i denna generation, men ju fler som fylls, ju mer tillfredsställande är det!) *uppgiven*

2021-04-03, 08:31
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Hej
Det finns ytterligare ett barn, Anders född 30 nov 1757 på Hägnen. Sedan är det förmodligen rätt Lars Gustafsson du hittat, han som dör 1760. Elin var nog betydligt yngre än honom, och dör kanske inte förrän lång tid senare.

Det finns två Hägnen i Borstena socken. Dels gården som du hittar i mantalslängden med en annan familj på, men även ett torp som hör till Uddetorp säteri. På en karta kan man det torpet drygt två kilometer sydost om Uddetorp. Det andra Hägnen ligger ungefär halvvägs mellan Borgstena och Fristad. Men det är ändå märkligt att inte Lars står med i mantalslängden. Även om han var för gammal för att skatta själv måste ju hustrun ha varit yngre då hon födde barn.

Jag kollade lite på dopvittnen till de fyra barnen, och de flesta är ju grannar. Men två stycken är från Tämta socken, så det är kanske tecken på att antingen Lars eller Karin är därifrån

2021-04-03, 10:26
Svar #2

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 19:06
    • Visa profil
Tack så väldigt mycket! Lite mer kött på den nästan blanka ansedeln... :-)

Fast Lars hustru hette inte Elin utan Karin. Och om hon nu var så mycket yngre än Lars, vilket hon ju borde ha varit om hon födde barn 1757 och han då var ca 70 år, tänkte jag att hon kanske gift om sig. Och det kanske hon gjorde, men inte i Borgstena socken i alla fall, vad jag kan se (dock brasklapp för svårlästa notiser ibland).

Om Lars var 73 år 1760 borde han ha varit född 1786-1787 och för Borgstena socken finns tydligen så gamla födelsenotiser, införda i Fristads kyrkobok. Fast där hittade jag ingen Lars Gustafsson. Dock fanns det ett par Lars, utan patronymikon och utan angivande av föräldrar, bara födelseplats som för mig var oläsligt, men Lars var ju ett ganska vanligt namn, så det kan ju lika gärna ha varit någon annan Lars.

Har återigen gått igenom några spridda år i mantalslängderna, men inte heller på torpen under Uddatorp hittar jag honom. Tyvärr saknas det ett antal år, bara 1733, 1744 och 1750 finns i de mest intressanta årsspannen. Några år tidigare, kommer nu inte ihåg exakt när, står kommentaren obesutten i marginalen på ett torp som KANSKE heter Hägnen, eller något liknande.

Men i alla fall är dödsdatum och dödsplats för Lars numera ifyllda, samt namn på hans föräldrar. Ett steg framåt!



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna