ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gertrud Evertsdotters dödsnotis  (läst 607 gånger)

2021-04-02, 17:08
läst 607 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Jag vill gärna få hjälp med att slutföra tydningen av Gertruds dödsnotering. Det som återstår markeras av punkterna. Särskilt mystiskt är vad som egentligen står där jag markerat med fetstil. Där nämns hennes födelseplats Norrtulinge, men inte på det ställe man skulle förvänta. Skinnskatteberg (U) C:2 (1678-1698) Bild 154 / sid 299


Min tydning så här långt:
Salig Hustru Gertrud ifrån Godkärra föddes 1614 av tysk fader ifrån Lybeck och hammarsmed i Heed socken och av svensk moder ifrån Jämtland. Blivit född på nytt och sedan väl ............ i Heds socken till dess hon på sitt 18:e år kom i äktenskap med sin salig k. (k=kristelige????) man Hans Olofsson i Godkärra anno 1633 den 10 feb. ....................Norrtulinge av ........................socken. Levat tillhopa med honom 39 1/2 år. Fött 14 barn, 9 söner och 5 döttrar, av vilka 2 söner och 4 döttrar leva. Hennes................att så väl förestått sitt hushåll och .... väl och kristeligt levat. Änka varit i 20 år. För . . . . sjuk på någon tid. Död den 7 mars. Levat 79 år. Begrovs Dominica Oculi den 9 mars. (Tredje söndagen i fastan).

2021-04-02, 21:15
Svar #1

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:21
    • Visa profil
Hej Anders,
jag tror det menas att hon vigdes i Norrtulinge. Jag läser d. 10 feb: norrtulinge och förbenämnde socken,
Hälsningar /Lennart

2021-04-02, 22:17
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Hej Lennart!
Tack för snabbt svar som reder ut "nyckelfrågan" när det gäller texten. Får jag hjälp också med de andra tre luckorna markerade med punkter? Du ser också att jag inom parentes har tytt det ensamma "k" som en förkortning av "kristlig", "kristen" eller något liknande. Detta har jag sett på många ställen i dödboken för Skinnskatteberg. Förkortningar kan ju vara knepiga, särskilt om de är lokalt uppfunna. Vad säger du?

2021-04-02, 23:10
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15310
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:10
    • Visa profil

2021-04-03, 10:53
Svar #4

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack Eva!
"Käre" borde jag kanske ha räknat ut. Min tolkning typ "kristelig" är förstås fel redan med tanke på att man på den tiden stavade med "ch" Ordet finns ju utskrivet senare i dödsnoteringen.


Då är det bara tre luckor kvar. Jag förstår att i den första lucken finns ordet "uppfostrades". Men sedan? "uppfostrades .... i Heds socken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna