ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mora (W) F:4 (1754-1760) Bild: 1350 Sida: 128 Marit Ersdotter  (läst 175 gånger)

2021-04-01, 14:33
läst 175 gånger

Utloggad Per Hermansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Hej
får börja med att tillönska er alla en Glad Påsk!!

Har en personalia där jag har några frågetecken som jag skulle behöva hjälp med att få uträtade. Finns det någon som kan
hjälpa mig så är jag tacksam.
Bifogar texten så mycket som jag tolkat med de frågetecken jag har, liksom länkar till där texten finns.

"Änkan, hustrun Marita Ersdotter ifrån Vattnäs, född år 1690 av ärliga föräldrar, fadern Erik Matsson, moder, hustrun Karin Persdotter uti Risa. Efter sin ankomst i världen har hon strax blivit fram? till det heliga dopet därigenom hon blivit upptagen till Guds barn och salighetens ? Har och med kristelig sorgfällighet blivit uppfostrad så att hon fått lära känna Gud och ? ?  Uti sina föräldrars hus har hon ?  och dom tillhandagått, tills dess hon år 1712, på sitt 22 ålders år begav sig uti äkta sammanlevnad med sin för 8 år sedan avlidne man Lisselhans Anders Andersson på Vattnäs, med vilken hon i god kärlek levde tillsammans uti 38 år och blivit av Gud välsignad med 8 barn, 6 söner och 2 döttrar, av vilka 2 söner och 1 dotter lever efter. De övriga äro förut med döden avgågna. Har fört en kristelig och stilla vandel, besökt herrens hus och nyttjat nådamedlen ? ? flitiga bruk=? hon ? ? ? ? hon någon tid ? behäftad till sin tro. Och har i sitt leverne varit mycket ? ? 14 dagar har hon varit sängliggande uti lungsot och tillstötande ålderdomsbräckligheter. Efter grundlig beredelse avsomnade hon sistledne söndas afton, ? hon vistats i denna värld uti 68 år". 


Mora (W) F:4 (1754-1760) Bild: 1350 Sida: 128

ArkivDigital: Mora (W) F:4 1754-1760 Bild 1350 / Sida 128


Tack på förhand!
Per H


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna