ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engelska församlingen i Stockholm  (läst 481 gånger)

2021-04-01, 14:29
läst 481 gånger

Utloggad Lena Milton

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-04-06, 15:30
    • Visa profil
I mina första trevande försök till släktforskning har jag gett mig i kast med ett par anmödrar från England. De (mor och dotter) dog bägge i Stockholm på 1860-talet, och för modern står antecknat i dödboken (Jak/Joh) att begravningsförrättare var den engelske pastorn och att hon blev "begravd i Engelska församlingen". Kanske skulle formuleringen bara understryka att det hela hanterades av den engelska församlingen medan det rent konkret skedde på aktuell kyrkogård (Johannes?), eller vet någon om församlingen haft en egen kyrkogård eller egen hörna någonstans, på Norra begravningsplatsen kanske? Jag har skrivit till den nuvarande engelske kyrkoherden, men han hade ingen information att erbjuda.

2021-04-01, 18:41
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 04:10
    • Visa profil
Källhänvisning, dvs var finns moderns dödnotis?

2021-04-02, 17:30
Svar #2

Utloggad Lena Milton

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-04-06, 15:30
    • Visa profil
I dödboken för Jakob o Johannes (1867).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna