ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Perssons hustru  (läst 370 gånger)

2021-03-30, 23:53
läst 370 gånger

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil

Jag tar mig friheten att än en gång väcka frågan om Anders Perssons i Degersel hustru. Vi talar här om den Anders Persson som levde ca 1623-1712, var bonde i Sörbyn, Degersel 1660-90 och far till Gällivaremalmens upptäckare, Per Andersson.


Så här skriver Nils Joëlsson i ämnet (andrahandsskälla, ber om uräkt om citatet blivit fel):


”När det gäller Anders Perssons giften, är det inte lätt att avgöra om han varit gift endast en gång eller två gånger. Modern till hans son Christofer uppges i dennes dödboksnotis ha hetat Brita Persdotter, medan de övriga syskonen, både äldre och yngre, uppges ha haft Kerstin Danielsdotter till mor. Det är svårt att få in Brita Persdotter i tidsschemat, när det gäller uppgiften om modern till de andra syskonen. Per Andersson tycks ha varit äldst av syskonen, också Lisbetha och Anders var äldre än Christofer, men deras mor var Kerstin Danielsdotter. Troligen har fel namn uppgivits beträffande Christofers mor. Både förnamnet och patronymikon är fel. Men det händer ganska ofta att moderns patronymikon i dödboksnotiser assimileras till faderns. Vad namnet Brita beträffar kan det ha sammanblandats med Christofers farmors namn. Jag lutar därför åt åsikten att Anders Persson varit gift endast en gång.”


Nils Joëlsson kanske har rätt i sak, men han fuskar lite.


Anders Persson hade, såvitt känt åtta barn. Om bara ett barn av åtta fått fel mor så är det inte svårt att ansluta sig till Joelssons uppfattning, men det stämmer inte riktigt. Johan Andersson, sannolikt barn nummer två, har inga föräldrar alls i sin dödsnotis, och den dotter Lisbeta som Joëlsson bygger en del av argumentationen på har inte alls Kerstin Danielsdotter som mor i sin dödsnotis. Precis som i Christoffer Anderssons fall står det Brita Persdotter!


Lisbeta dog 19 Okt 1732 och Christoffer 21 Sep 1738, båda i Råneå. Prästen ska alltså ha skrivit samma fel med sex års mellanrum. Inte omöjligt i och för sig, men avsevärt mindre troligt än ett enda fel.


Jag säger inte att Joëlssons slutsats är fel, men argumentationen behöver hyfsas. Det var inte endast ett barn som hade annan mor än de andra enligt dödsnotiserna, utan två. Men han har likväl rätt i att ekvationen är svår att få ihop eftersom Lisbeta och Christoffer varken var äldst eller yngst.


Vet inte vad jag tror. Vad tror ni?


2021-03-31, 22:55
Svar #1

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Anders Persson hade ytterligare en son, Daniel Andersson, som 1676-09-08 antogs som soldat. Han gick för sin fader Anders Persson i Degersel. Daniel dog 1676-12-04 i slaget vid Lund. Han bör ha varit näst äldsta sonen, eftersom han bör ha varit kring 20 år när han blev soldat, åtminstone inte yngre än 18 år. Johan Andersson anges visserligen vara 87 år när han dör 1742, men i katekismilängden 1693 anges han vara 29 år (Råneå AIa:1 s 2). Jag tror att det är troligare att åldern överdrevs i dödsnotisen än att den var alldeles för låg i katekismilängden. (Hans hustru Brita Nilsdotter anges visserligen i katekismilängden 1693 vara 30 år, men hon var enligt dopboken i Nederkalix född 1659. Det är dock endast fel på 4 år.) Därför tror jag att de tre äldsta sönerna var Per, Daniel och Anders, namngivna efter farfar, morfar och far, vilket var den vanligaste namngivningsordningen. Det talar för att Kerstin Danielsdotter var Anders Perssons första (och enda) hustru, eftersom han var gift med henne enligt katekismilängderna på 1690-talet och att hon dog 1701.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2021-04-03, 19:32
Svar #2

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Tack Leif,
Daniel kände jag inte till, men han är ett tungt argument för din linje tycker jag.





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna