ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johanna Lundstedt  (läst 411 gånger)

2021-03-29, 10:02
läst 411 gånger

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1120
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:24
    • Visa profil
Hej!


Har hittat en dam som heter Johanna Lundstedt som bor i Krokek Stora i Ödeshög som ni ser på den bifogade filen. Hon har haft många olika födelsedatum 1817, här är hon fosterdotter men skulle vilja veta vilken födelseförsamling hon är född på och vilka som kan vara hennes föräldrar. Jag tror att det är samma person som gifte sig med Anders Johansson i Hov församling år 1841. Jag tackar på förhand


MVH Lasse

2021-03-30, 00:30
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Ödeshögs hembygsbok av Arne Ivarsson kan man läsa följande - på nätet.



Vi bör här också säga något om änkan Maja Lundstedt. Hon var en tid inhyst hos familjen.
Maja Lundstedt (1780-05-13,) Johanna 1817-12-08, oä
Maja Lundstedt var änka, möjligen efter grenadjären Emanuel Lundstedt i V Tollstad. Han hade tydligen rymt sin väg. Maja Lundstedt hade i flera år varit lösdriverska. Hon hade två barn, Johanna och Anna Brita. Maja blev så småningom inhyst hos Johannes Svensson på Glasfalls ägor. Här avled Maja Lundstedt av barnsbörd den 23 mars 1822, 36 år gammal. I kyrkoboken skrev prästen om henne: i flera år saknat laga försvar, efterlämnat två små barn för vilka församlingen måste draga försorg. Mannen bortrymd för fle- ra år sedan samt efter rykte död, begrovs 29 mars.
Hon dog i barnsäng. Samtidigt med att hon dog födde hon också en dot- ter som döptes till Kristina. Hon fick dock leva i bara fyra månader. Hon dog på Glasfalls ägor den 18 juli 1822. Hur gick det då för hennes två andra döttrar? Dottern Johanna Lundstedt avflyttade 1836 till Stockholm. Hon fanns då här i socknen på löslistan och hade möjligen även hon varit lös- driverska. Dottern Anna Brita har jag inga uppgifter om.
Vid denna tid ökade antalet människor som bodde på
Vänligen,
Olle Elm

2021-03-30, 21:11
Svar #2

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1120
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:24
    • Visa profil
Hej!


Tack för uppgifterna om Johanna Lundstedt. Det verkar vara en svår nöt att knäcka. På ett konstigt sett finns inte denna Johanna Lundstedt i födelseboken, där emot finns hennes tvilling syster Anna Britta f.1817-12-08 med men finns inte på den födelseplatsen och varken modern Maja Lundstedt eller systern Johanna är med.  Jag finner Johanna Lundstedt på s.853 Bodebohl i Ödeshög år 1822-1831. Åter igen är det samma Johanna Lundstedt som har ett annat födelse datum 1817-12-17 så jag hoppas här att någon kan hitta denna familj det året barnen är födda 1817. Mannen som Maja Lundstedt var gift med var Emanuel Lundstedt är spårlöst försvunnen. Jag tackar på förhand.


MVH Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna