ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta far till "oäkta son" född 1848  (läst 1223 gånger)

2021-03-29, 09:11
läst 1223 gånger

Utloggad Fredrik Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-04-04, 20:35
    • Visa profil
Jag försöker hitta fadern till en oäkta son född 1848 enligt detaljerna nedan. Jag har försökt att gräva i husförhörslängderna utan framgång och började leta i bouppteckningar samt domböcker, men det verkar saknas dombok från 1848~1849 vilket gör det hela svårare.

Det gäller en "August Davidsson" född 11 Mar 1848 i Gunnarp, Halland.
Modern är Catharina Anna Arvidsdotter (född: Gunnarp 13 Dec 1823).

I födelse- och dopböcker (1836~1861) går att läsa om modern. Jag är lite osäker, men tycker även det ser ut som att dopet skett i "Gryderyd" - något jag inte lyckats hitta något annat dokument kring.

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0010530_00041

Den enda ledtråden är att sonen får efternamnet Davidsson vilket går att se i senare husförhörslängder. Jag lyckades hitta en David Johansson som var dräng på samma gård som modern ett par år innan sonen föddes. Detta är den enda ledtråd jag har vilket är varför jag misstänker att denna David kan vara fadern. Uppgifterna om denna David som jag lyckats hitta är:

Född 22 Maj 1813 i Gunnarp
Död 28 Nov 1890 i Gunnarp

Några tips på var man bör leta vidare? Har som sagt inte lyckats hitta dombok från Faurås (där Gunnarp mig veterligen ingick) just 1848. Typiskt att det verkar saknas böcker just kring detta år...

2021-03-29, 11:02
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Faurås härads dombok 1848-1849 finns i original på Landsarkivet i Lund. Den är inte digitaliserad än.
Se arkivförteckningen: https://sok.riksarkivet.se/?postid=Arkis+9596ec6b-2a38-42dd-abbd-37af2da0253a&s=Balder

2021-03-29, 11:18
Svar #2

Utloggad Fredrik Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-04-04, 20:35
    • Visa profil
Faurås härads dombok 1848-1849 finns i original på Landsarkivet i Lund. Den är inte digitaliserad än.
Se arkivförteckningen: https://sok.riksarkivet.se/?postid=Arkis+9596ec6b-2a38-42dd-abbd-37af2da0253a&s=Balder

Ahh, tack för denna. Typiskt... Får avvakta tills jag har vägarna förbi Lund nångång då.  ;D

2021-03-29, 18:12
Svar #3

Utloggad Fredrik Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-04-04, 20:35
    • Visa profil
Har även försökt att hitta bouppteckning efter denne David. Han dog 28 Nov 1890, i Gunnarp. Har bläddrat och bläddrat i bouppteckningar utan lycka. Hur långt efter brukar man hitta efter dödsdag? Har letat även i 1891 års böcker, men avsaknad av register gör det svårt...

2021-03-29, 18:57
Svar #4

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Hejsan, några kommentarer.
1. Efter 1810 skulle åtal bara väckas efter tredje lönskaläget, vilket innebar att ytterst få fall hamnade inför domstolen, uppskattningsvis ca 10%. Således är det inte jätte troligt att hitta ett faderskapsmål i domböckerna efter 1810. I vissa fall skedde det att modern stämde fadern för att få underhåll, dessa stämningar kan man då finna i domböckerna.


2. De oäkta barnet fick arvsrätt efter sin far först 1917, då en viss arvsrätt infördes. Full arvsrätt efter fadern fick barnet först 1970!
Alternativet är om fadern nämner barnet i ett testamente, då kan man finna uppgifter i bouppteckningarna.


Rekommenderar att du läser Elisabeth Reuterswärds bok "Fader okänd", utgiven av Sveriges Släktforskarförbund. Kan köpas i Rötterbokhandeln, eller lånas via bibliotek.


Vänligen,
Calle


2021-03-29, 19:05
Svar #5

Utloggad Fredrik Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-04-04, 20:35
    • Visa profil
Hejsan, några kommentarer.
1. Efter 1810 skulle åtal bara väckas efter tredje lönskaläget, vilket innebar att ytterst få fall hamnade inför domstolen, uppskattningsvis ca 10%. Således är det inte jätte troligt att hitta ett faderskapsmål i domböckerna efter 1810. I vissa fall skedde det att modern stämde fadern för att få underhåll, dessa stämningar kan man då finna i domböckerna.


2. De oäkta barnet fick arvsrätt efter sin far först 1917, då en viss arvsrätt infördes. Full arvsrätt efter fadern fick barnet först 1970!
Alternativet är om fadern nämner barnet i ett testamente, då kan man finna uppgifter i bouppteckningarna.


Rekommenderar att du läser Elisabeth Reuterswärds bok "Fader okänd", utgiven av Sveriges Släktforskarförbund. Kan köpas i Rötterbokhandeln, eller lånas via bibliotek.


Vänligen,
Calle

Tack för att du tog dig tid att svara. Ja det var i brist på andra spår som jag gav mig på alternativa vägar. Det som talar för att ett ev testamente kan finnas är att sonen verkar ha fått faderns namn, såvida jag inte hittar att modern gift sig med en David efter födseln. Får fortsätta gräva i kyrkoarkiven i hopp om nya ledtrådar.

2021-03-29, 19:27
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det som talar för att ett ev testamente kan finnas är att sonen verkar ha fått faderns namn, såvida jag inte hittar att modern gift sig med en David efter födseln.

Modern visste naturligtvis vem fadern var, även om hon inte talade om det för prästen. Och hette fadern David, så blev Augusts patronymikon Davidsson - oavsett om föräldrarna var gifta eller inte.

Sådant var namnskicket förr. Att August heter Davidsson säger alltså ingenting om hurvida David erkänt faderskapet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna