ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inkvarteringsbåtsman??  (läst 815 gånger)

2021-03-28, 14:23
läst 815 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
Jag tolkar personspecifikationen i bifogad text från Hjorteds vigselbok som "inkvarteringsbåtsman i Roslag(e)n". Är det någon som tolkar det annorlunda? Om inte, vad är en inkvarteringsbåtsman? Känner någon denne båtsman från Roslagen? Tyvärr kan jag inte hitta några båtsmansrullor från första decenniet på 1700-talet när det gäller Roslagskompanierna. Någon som vet var de finns?

2021-03-29, 10:59
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Hejsan, från PLF:s databas CD-1, norra länet:



Christophersson, Johan
Jegmesteren Båtsman

Jönsdotter, Sara
Hustru Enka
Strömserum

Vigda 21/4 1712 i Hjorted (H)

Övriga uppgifter
Församlingskod: 088315
--------------
Källa: Hjorted C:1

Också en möjlig tolkning?

Vänligen,
Calle


2021-03-29, 11:47
Svar #2

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
Jodå, jag har sett "tolkningen" på PLF-skivan, men måste säga att jag tror det är fria fantasier. Man kan inte läsa in ordet "jegmestare" i den texten, alltså en omöjlig tolkning som jag ser det.

2021-04-04, 13:52
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ja, det var en dålig tolkning. I själva verket står det inqwarterningz Båtzman. Om man slår upp inkvarterning/inkvartera på SAOB så betyder det att förlägga krigsman/trupp. Han är alltså inkvarterad i Roslagen när han gifter sig, men bor någon annanstans.
Ulf Berggren

2021-04-04, 23:35
Svar #4

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
Tack Ulf för detta klargörande. Min egen teori var att båtsmannen från Roslagen av någon anledning var (tillfälligt) "inkvarterad" (förlagd) i Hjorteds närhet då han gifter sig 1712, trots att han tillhör Roslagskompanierna; Stora Nordiska kriget är ju fortfarande igång. I så fall skulle man söka hans ursprung i Uppland. Du menar tvärt om att hans ursprung snarare skall sökas i Småland men att han ingår i något av Roslagens båtsmanskompanier. Vet du om det var vanligt att man "rekryterade" båtsmän från helt andra landsändar? Förmodar att enda möjligheten är att jag kan hitta båtsmansrullor från tiden runt 1710, men jag har som sagt inte lyckats hitta några sådana, varken från Roslagskompanierna eller från Tjusts kompani.

2021-04-11, 20:00
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det var vanligt att båtsmän flyttades till andra landsdelar, det finns t o m något fall där en stor mängd flyttades långt på en gång, typ ett helt kompani.
Båtsmansrullorna fördes liksom andra i flera exemplar, så finns inte Krigsarkivets ex. kvar kan de finnas på resp. landsarkiv (Riksarkivet Uppsala och Riksakivet Vadstena som de kallas numera i detta fall).
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna