ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Knäred (N) CI:3 (1746-1766) Bild: 1650 Sida: 320 Barndop med förhinder  (läst 203 gånger)

2021-03-27, 21:03
läst 203 gånger

Utloggad Peter Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-10-29, 11:22
    • Visa profil
När barnet Sven Jacobsson, född 27/12 1763, skulle döpas i Kyrkan i Knäred gick det mindre bra. Sven är en ana till mig på min mormors morfars sida. Prästen Bengt Montan har med sin kalligrafi beskrivit händelsen i Kyrkoboken (se bifogad bild). Jag har dessvärre inte helt lyckas tyda texten och tarvar hjälp från en kunnig och villig läsare:

Sven Jacobsson af Perlarsbygget föddes d 27 hujus och hade skolat(?) döpas d 28 ejusdem, men [...], kunde inte komma fram till kyrkan förän d 1 Jan år 1764 då [...] döptes.
Fadren: Jacob Nilsson
Modren: Sissa Persd.

Det verkar som ett annat dop, Anna Persdotter i Lagered, född samma dag (27/12), ej heller gick att genomföra. Förmodligen av en liknande anledning. Som jag tror mig ha uttytt texten rör det sig om otjänlig väderlek.

Tack på förhand för vänlig hjälp!

Peter Lind
Uppsala
e-post: peter.lind200@gmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna