ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp, Advokatfiskalen Gävleborg  (läst 419 gånger)

2021-03-26, 12:07
läst 419 gånger

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:32
    • Visa profil
Jag kan tyda några ord här och där men vill ju naturligtvis ha ett sammanhang. Någon som kan tyda vad det står om min ana båtsmannen Erik Nilsson Frisk? Hans bror Olof hjälper till.

Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Gävleborgs län (X) EXIe:3182 (1696) Bild 8940 / sid 885 (AID: v421976.b8940.s885, NAD: SE/RA/42042202)

2021-04-07, 18:04
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Inget spännande tyvärr, bara lite bråk om utebliven lön.

Bonden Oluf Nilsson på sin broders Båttsm. Erich Frisks wägnar tilltahlade effter föregången stembning Pär Olsson i Långwindh för åtherstående 2 åhrs tienstelöhn.
Oppå Pär Olssons wägnar Comparerade dhes hustru Margretha Ersdotter, effter mannen eij skall wara wed sitt fulla förståndh, kunnandes intet neka sig wahra skylldigh till käranden någon Löhn, men weth eij wisst utnembna huru stor summan ähr; hwarföre åsämbdes parterne således att Pehr Olsson effter giord liqvidation skall betahla Båtszmannen Erick Frisk hwad han kan skylldigh blifwa, och dhetta alt ? 2ne goda mäns närwaru.

2021-04-08, 09:41
Svar #2

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:32
    • Visa profil
Tack Kalle!

Jag kan hålla med om att det inte var så spännande! Det är lite intressant dock eftersom det lägger till lite historia till min ana i alla fall.

/Anette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna