ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marias Olofsdotter i St Idehult  (läst 400 gånger)

2021-03-24, 17:27
läst 400 gånger

Utloggad Mikael Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 14:38
    • Visa profil
I ett inlägg från 2009 så har jag hittat intressant information om St Idehult.

Diskussionen var mellan Göran Johansson och Jan Jutefors och St Idehult och Marias Olofsdotters föräldrar skulle kunna vara Herr Olaus (Juncaeus) fru Bengta (Rothovia).

Min ana Maria Jonsdotter f 1702-12-01 i St Idehult med föräldrar Maria (Troligtvis Olofsdotter) och Jon Svensson (Kyrkvärd).

––––
Vidare skrivs det:
– att det finns onekligen mycket som tyder på att kyrkvärden Jon Svenssons hustru i St Idehult faktiskt var dotter till kyrkoherden i Förlösa Olaus Juncaeus och att hennes morfar var superintendenten Jonas Rothovius i Kalmar. Faddrar vid dopen av makarnas barn stöder detta antagande.

– När sonen Zackris döptes (f. 1706-06-14) var t.ex. bonden Anders Joensson från N Sävsjö närvarande; troligen en bror till hr Olaus.
Madesjö (H) CI:1 (1677-1713) Bild 132 / sid 253 (AID: v36088.b132.s253, NAD: SE/VALA/00241)

– Enligt dödboken dör Maria Olofsdotter i St Idehult i en ålder av 95 år (dvs f. ca 1666).
Madesjö (H) CI:3 (1754-1782) Bild 95 / sid 177 (AID: v39770.b95.s177, NAD: SE/VALA/00241)

– Enligt kyrkoböckerna tycks dock St Idehult detta år ha brukats dels av nämnde Joen (Jon) Jonsson dels av kyrkvärden Jon Svensson gift med en Maria Olofsdotter. Troligen var det så att hustru Bengta skattade för gården medan Jon Svensson och dennes hustru brukade densamma. Hustru Bengta är identisk med Bengta Rothovia (dotter till den superintendenten Jonas Rothovius i Kalmar) och gift med kyrkoherden i Förlösa Olaus Juncaeus.
 
– Med ledning av denna information inställer sig frågan om Jon Svenssons hustru Maria Olofsdotter kan ha varit den dotter som av Wilstadius i Smol Ups III, sid 762 omtalas som boende ogift i St Idehult 1698.


Så har skriver Folke Petersson om Idehult i slutet på 1600-talet:
– Då upptogs St. Idehult som 5/8 mantal, varav 5/16 Brukades av Joen Jonsson och 5/16 av ”hustru Bengta”. Räntan var 4 dlr 9 öre smt.
– Juncaeus blev 1683 kyrkoherde i Förlösa men behöll sin gård i Idehult, som efter hans död blev änkesäte för Bengta Rothovia. Hon dog här 1718.


––––

Jag har inte lyckats finna någon vigsel mellan Jon Svensson och Maria Olofsdotter i Madesjös kyrkoböcker.

Jag har heller inte kunnat binda Maria Jonsdotter som dotter till Maria Olofsdotter.

Jag undrar om någon kommit vidare på Maria Jonsdotter och hennes föräldrar !?

Med vänlig hälsning, Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna