ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängd för Osby med kringliggande socknar 1596  (läst 862 gånger)

2021-03-23, 00:21
läst 862 gånger

Utloggad Torbjörn Björkman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 01:37
    • Visa profil
Jag sammanställde boende i Osby med angränsande socknar (Loshult, Glimåkra/Örkened, Östra Broby, Hästveda, Verum, Visseltofta) från Ekstraskattemandtal för år 1596 från Rigsarkivet i en excelfil. Originalet återfinns här (Göinge startar på sidan 73):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167158#284087,55372438

Jag har ingen egen webbsida för sånt här och jag kommer inte att fortsätta just nu, så jag tänkte att jag bara dumpar den hit. Kanske någon har glädje av den.

Svårt att avgöra vad som är särskilt spännande, men en liten highlight kunde vara Glimåkra socken, som också innehåller Örkened (som inte ännu var avspjälkad då), med en ganska lång lista med nybyggare (Nybøgger). Dessa torde vara de första som bor på hemmanen i fråga (eller åtminstone mycket nära de första, jag är inte klar över exakt hur en 'nybøgger' definierades i danska länsräkenskaper i slutet av 1500-talet). I flera fall tycks dagens ortnamn gå tillbaka på just dessa namnen.

Torbjörn Björkman

2021-03-24, 20:14
Svar #1

Utloggad Krister Frank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:25
    • Visa profil

2021-03-24, 22:28
Svar #2

Utloggad Torbjörn Björkman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 01:37
    • Visa profil
Tack!  8)

Det är i själva verket ett förhållandevis lättolkat material, sidhänvisningarna till socknarna är nästan den värdefullaste informationen, i alla fall i relation till utrymmet de tar upp... nåja, hemmansidentifikationen var inte heller helt trivial (och därför inte heller helt fullständig...)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna