ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adoption i Sverige registrerad i Danmark  (läst 636 gånger)

2021-03-22, 22:11
läst 636 gånger

Utloggad Charlotta Colliander Golding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-28, 22:01
    • Visa profil
En dansk medborgare bosätter sig delvis i Sverige och adopterar ett svenskt barn. Har kvar boende och familj även i Danmark och avlider där. Behöver även Danmark godkänna adoptionen vid något tillfälle? Detta gäller 1910-1915 ungefär. Var hittar man eventuella anteckningar om detta (vet inte om det i såfall skulle vara registrerat i hemkommunen på norra Själland eller i Köpenhamn där de också bodde en tid)? Daisy har inte alla kommuner och årtal vad jag kan se.

2021-03-23, 01:19
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
En intressant fråga som jag gärna ser ett kunnigt svar på. 
Men adoption i Sverige kom först 1917 i lag.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2021-03-23, 03:44
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Undrar om det finns en utlänningsakt om dansken. Det är inte helt tydligt vad det finns för arkivmaterial denna tidsperiod.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2021-03-23, 21:11
Svar #3

Utloggad Charlotta Colliander Golding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-28, 22:01
    • Visa profil
Ja Sven-Ove det är lite oklart även från svensk sida. Det verkar som om flytt registrerats när den biologiska mamman och barnet (fött 1910) separerades när han var i treårsåldern men att flytten ändå inte registrerades ordentligt förrän många år senare i nya församlingen. Där står heller inget om adoption men det kan ju då bero på att det inte fanns på den tiden utan att det mer var ett "omhändertagande" av den danska mamman eftersom pappan var barnets biologiska far. Däremot står barnet som adopterat i bouppteckningen senare. Rörigt värre.

Tack Claes-Göran där fanns det att läsa.

2021-03-23, 21:54
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Barnet kan ju ha adopterats och stå som adopterat i bouppteckningen för att innefattas av arvsrätten, trots att faderskapet var fastställt. Barn födda utom äktenskapet hade inte arvsrätt då. I Sverige långt senare vad jag förstår. 

Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2021-03-23, 22:48
Svar #5

Utloggad Charlotta Colliander Golding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-28, 22:01
    • Visa profil
Nu ser jag att jag var rörig i min ivrighet. Det är en otrohetsaffär. Den danske fadern fick barn med en svensk arbetarkvinna och hans danska hustru adopterade barnet och gjorde ingen skandal. Verkar till och med ha hjälpt den biologiska mamman med vård.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna