ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eric Johansson ( f. 1817 - d. 1897 ) ... tjuvig ... häktad... straffarbete.. oenighet i äktenskapet  (läst 464 gånger)

2021-03-22, 14:00
läst 464 gånger

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:03
    • Visa profil
Från det har jag fått snabb hjälp via Anbytarforum att förstå att Erik blev "tilltalad för delaktig i tjyvnad och wistas på häktet i Umeå" har jag nu hittat honom inskriven i   i fångboken för Umeå ( Västerbotten ) i MARS 1853.

Men jag har SÅ svårt att utläsa handstil / skrift från 1800 talet och om någon här kan klura ut vad som står om honom i fångrullorna är jag väldigt tacksam.
Min gissning är ju att han måste ha åkt "in" och suttit i fängelse någonstans ett bra tag om han tjuvat och hållt på...

Här är länken till sidan fång förteckningen där jag hittade honom: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0032126_00007

Men sen har jag problem med karlen.

Erik och frun Anna Katarina har " varnats inför kyrkorådet i Juli 1882 för oenighet i äktenskapet" - det har jag lyckats klura ut ( skrev ut sidan och följa texten med en penna... ). Kan det vara så att Erik är en riktig buse och slår frun sin ?

Hittar även en massa inskrivet i en husförhörsläng för honom i FEJD kolumnen ( Gideå kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010044/A I/7 (1879-1889) på sidan 11 )
men kan bara uttyda vissa ord (även denna gång skrivit ut sidan och följt texten med en penna för att försöka klura ut vad som är skrivet  .

Jag kan uttyda följande:
- Inf. 1846 - 54 års kyrkobok tilltalad för .?. tillgrepp ... ?? ...
- Varnad inför kyrkoråd för oenighet i äktenskapet den 23 Juli 1882.
samt några siffror som tex "2 års" och "3års" och "straffarbete"  -- men resten är rena grekiskan för mig!

Finns det någon vänlig själ som kan läsa och förstå ( och översätta ) vad det står från 1800 tals snirkligt handstil?

Här är länken till den sidan i husförhörslängden med massor av text angående Erik Johansson f. 1817 från Gideå (han bodde i Getingsta och Böhlen lite av och till verkar det som )
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032811_00020

PS bifogar även en screenshot av texten i husförhörslängden med all text som jag söker hjälp att uttyda.

Det här är den första anfader jag påträffat som inte varit en laglydig medborgare, så det är lite extra spännande måste jag säga att få reda på vad han haft för sig..
Med vänlig hälsning - och oerhört tacksam för hjälp,

Charlotte

2021-04-05, 12:36
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Det var inte helt lätt att läsa så det är väl därför du inte fått någon hjälp. Men jag försöker mig på en del av det i alla fall.

Eric Johansson född 1817 i Gideå, Westernorrlands län, hwarest han sednast såsom bonde warit boende, har ljusa hår, blå ögon, hög panna, owalt ansikte 70½ tum lång hitintills har upförandet warit oklanderligt.

Häktad för stöld; förpassad och Herr Häradshöfding Rosade intagen enligt Konungens Befallnings hafwande ordres.

Hwad förpassningen utwisar är Eric Johansson af/enligt Arnäs Häradsrätt förklarat saken att stånda tjufsrätt för stöld af ett wärde 216 Rd. 34 F. Banco ?? i Åsele den 8de ?? april för ännu fler begångne stölder.

Kyrkoboken är ännu värre, men det börjar kanske:
 
Enl. 1841-54 års kyrkob. tilltalad för ol. tillgrepp o. häktad, lär hafwa blifwit dömd o. ?

2021-04-05, 13:16
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
I kyrkboken står med reservation för
felläsning:

Enl 1846.54 års kyrkob.
tilltalad för ol. tillgrepp
o häktad –I år hafer blifvit
dömd o lidit straff.
Varnad inför kyrkoråd
för oenighet i äktenskap
den 23 juli 1882
häktad för innehaf af
stulet gods i okt 86,
fångbet af 4 nov 1886,
feb 4 1887 dömd af
Ume HRä för 2a resan
stöld till 2 års straff-
arbete o 3 års flust(förlust) af
medborgerligt förtroende
enl uppgift fr
Cellf. dömd den 21 juli d.å.
till 1 års straffarbete f  2a resan stöld
tilländagår d 6 April 1888


Polisunderrättelser nr 20 1887 skriver lite om honom
Polisunderrättelser (o) 1887 (1887) Bild 490 (AID: v948289.b490)




2021-04-11, 21:50
Svar #3

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:03
    • Visa profil
STORT tack till Kalle Birgersson och Eva Dalin för eran hjälp !!!

Tusen, tusen tack till er båda för att ni kunde lista ut vad det stod och ge mig lite mer information om vad som var skrivet om "tjuv-gubben" Erik.

Tidningsnotisen var ju helt suverän att få ta del av - miljoner tack Eva för att du hittade den.

Stor kram och tack till er båda för er hjälp.
Med vänlig hälsning - och oerhört tacksam för hjälp,

Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna