ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fototraditioner?  (läst 630 gånger)

2021-03-21, 14:42
läst 630 gånger

Utloggad Beda Harrysson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 21:12
    • Visa profil
Hej!
Bilden är från min farmor, men det är högst oklart vem kvinnan på fotografiet är, ev. kan det vara min farmors mamma som var född 1890. Det är taget hos fotografen Joh. B. Carlsen, Torvet 12 i Oslo.


Jag tycker att det är ett lite spännande arrangemang med blomman samt fotografiet på en man framför henne? Jag har försökt leta information om det fanns tidstypiska sätt att ta fotografier men har inte hittat något bra. Jag får känslan att detta kan vara en porträtt som kvinnan skickat till en trolovad eller något liknande? Vad tror ni? Och har någon en gissning på när ungefär fotografiet är taget? :-)



2021-03-22, 09:14
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag skulle tro att fotot är från ca 1910. Ca 1915 hade kvinnan den vanliga typen av krage, inte som på fotot "ståkrage". Hon kan mycket väl vara född 1890. Det är möjligt att mannen på fotot har någon viktig roll i hennes liv.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna