ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Jönssons hustru Sigrid, Emmeryd  (läst 709 gånger)

2021-03-18, 10:30
läst 709 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej
Anders Jönsson, Emmeryd 78, var gift med Sigrid. Hon blir änka 1700.
Jag letar efter hennes efternamn och dödsnotis.


Hon står med i mantalslängd fram till 1711.
I Fridlevstad CI:3 sid 809, döda 1718, så finns Änkan Sigrid Olofsdotter, Emmeryd, död annandag påsk.


Är detta "min" Sigrid?


Mvh
Claes 

2021-03-27, 10:57
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:25
    • Visa profil
Jag är ganska säker på att det var bonden Anders Jönsson Skomakares änka Sigrid Olofsdotter, som dog 1718 i Emmeryd.


Genom dopvittnen m.m. har jag kommit fram till dessa troliga syskon till Sigrid Olofsdotter:


* Sven Olofsson, bonde i Möllekulla, Tving. G.m. Elin.
* Erengunnel, g.m. bonden Sven Persson i Svarthövdaryd, Tving.
* Anders Olofsson, bonde i Kuleryd, Fridlevstad. G.m. Sigrid Jonsdotter.
* Lars Olofsson, bonde i Kuleryd. G.m. Elin.
* Kerstin, g.m. bonden Olof Girkesson / Gerkesson i Övre Långasjö, Tving.


Fader till dessa var sannolikt bonden och fjärdingsmannen Olof Olofsson i Möllekulla.

2021-03-29, 18:29
Svar #2

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej o tack för att du delar med dig av din kunskap


Jag har också "dina" bröder noterade, men däremot inte systern Kerstin.


Namnen känns bekanta inom släkten, men jag kan inte släppa tanken med om det finns fler o annars hur kopplingarna är?


Det känns rimligt att Anders Skomager gifter om sig med Sigrid Olofsdotter. De bosätter sig i Emmeryd. Vilka kopplingar fanns till Emmeryd?
Olof Gummessons far Gudmund var först i Emmeryd och Olof är nämnd 1659.
Olofs son Bonde Olsson bytte gården mot en gård i Harstorp. Jag letade kopplingar till Harstorp, men den Bonde bodde kvar där. Så den länken går av.
Anders Skomager Harstorp, ofta dopvittne, hette Anders Persson och var gift med Botil. Okänt efternamn.
Sen fanns Jöns i Harstorp och jag tror att han hette Jönsson och kan ha varit en bror till Anders Jönsson? Bl a bär Sigrid Jon Jonssons barn vid dop 1684. Jon Jonsson var det Jöns Jönsson. Namn skrivs olika vid denna tid. Olof blir Ola Olofsson blir Olsson o s v.
Där finns en Botil Olofsdotter i Harstorp, men jag hittar inga kopplingar.

Sigrid bär även vid Svens barn i Bjälkatorps dop 1673, Sven Anderssons i Emmeryd, 1676 och Lars Åkessons 1689. Var det inte oftast inom släkten man valde den som bar vid dopet?

Pålycke och Bjälkatorp är byar som dyker upp i dopnotiserna, men inte heller här hittar jag några kopplingar

I Emmeryd finns många dopvittnen. Per Åkesson är svåger till Måns Olsson i Emmeryd. Måns hustru Kerstin, Måns och Per är ofta dopvittne. Kan Per vara gift med en syster till Sigrid? Liksom att då Måns skulle vara en bror? Sigrid bär Lars Åkessons barn vid dop 1689.


[/size]Även Uddabygd är ofta nämnt. Här finns Nils Olofsson och Karin Olofsdotter. Men enligt häradsprotokoll så var de barn till Olof Månsson[/size]

[/size]Förmodligen rör jag till det, men det är svårt att släppa tankarna. Lite detektivarbete återstår

[/size]Med vänliga hälsningar
[/size]Claes

2021-03-29, 20:09
Svar #3

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Enl mina anteckningar dör Per Åkesson 1710 i Holmsjö. Han gifter sig 1679 med Kerstin Mårtensdotter. Han gifter sig 1681 med Maria Simmesdotter (död i Bostorp 1745). Per Åkesson är son till Åke Nilsson född c:a 1615 död 1699 i Emmeryd. Åke Nilsson är gift med Maria Persdotter född 1616 i Emmeryd (enl dombok 1696).
Åke Nilssons barn
Nils Åkesson
Per Åkesson död 1710 i Holmsjö.
Lars Åkesson född 1661 i Emmeryd gift 1682 med Kerstin Persdotter.
Kerstin gift med Måns Olofsson.
Hälsningar Arne

2021-03-30, 21:06
Svar #4

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Tack Arne,
då låg svågerskapet på "andra" sidan. Då kan jag släppa det spåret.


Med vänliga hälsningar
CLaes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna