ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Andersson  (läst 385 gånger)

2021-03-17, 19:52
läst 385 gånger

Utloggad Tommy Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 16:39
    • Visa profil
    • www.goksnarehistoria.blog.se
Hej !


Jag har en Lars Andersson f. 8/12 1785. Han är född i Hållnäs och troligen flyttar han till Gävle 1809.
Då den inte finns några inflyttningslängder för denna tid har jag gått bet på att följa honom.
Finns det nån här som har honom i sin forskning eller vet hur man kan spåra honom ?
Hälsningar Tommy

2021-03-18, 06:14
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag har honom inte i min databas för Gävle, men har inte gått igenom alla hfl efter 1809. Det finns inte heller någon i registret över hfl. Troligt är att han i samband med inflyttningen till Gävle antagit ett familljenamn. (Enligt fb heter hans far Lars Andersson, bord ha hetat Lars Larsson men inte heller någon sådan finns i registret Gävle AIa:1.) Om han har tagit namn efter socknen kan han ha hetat något på Håll-. Jag hittade en dräng Lars Hållgren f 1783 i AI:5d s 11 som finns där från 1809. Ingen på Näs- eller Nes-. Födelseorten Göksnåret ger inte heller någon träff i registret. Du får kanske leta i hela registret efter någon Lars med rätt födelsedatum om det inte är Hållgren.

2021-03-18, 14:50
Svar #2

Utloggad Tommy Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 16:39
    • Visa profil
    • www.goksnarehistoria.blog.se
Hej, tack för ditt försök.
Naturligtvis var det Larsson han hette, felskrivning av mej.
Hållgren är, som du nämner, vanligt för Hållnäs.
Just den Lars Hållgren finns dock inte hos mej.
Även Hållinder, Hållander, Hollstedt mm, både med å och med o är vanliga tagna namn i socknen.
Jag ska kolla igenom efter dessa.
Hälsningar Tommy 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna