ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborgs fattighus -> Obefintliga -> Sjömän  (läst 397 gånger)

2021-03-16, 18:37
läst 397 gånger

Utloggad Daniel Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 13:19
    • Visa profil
Jag har några frågor om obefintlighetsboken och tre bröder varav åtminstone två troligen blev sjömän, sannolikt på engelska handelsfartyg. Vad jag förstår är den sista noteringen om de tre bröderna i Göteborgs Domkyrkoförsamling AIa:3, 1829-1883, sid 88 (bifogat).

  • Carl Henrik David Carlsson (f. 1852-11-11 i Göteborgs domkyrkoförs.)
  • Johan Gustaf Daniel Carlsson (f. 1854-11-15 i Göteborgs domkyrkoförs.)
  • Ernst Fredrik Carlsson (f. 1861-02-28 i Göteborg)

Jag har bl.a. med hjälp i Nya Zeeland-forumet fått reda på att modern Anna Britta Andersdotter/Carlsson flyttade till Göteborgs fattighus 1867-04-17, sannolikt med bl.a. dessa tre barn. Hon dog 1869-11-02. Fadern Carl Magnus Carlsson hade flyttat dit redan 1864-03-31 och dog där 1878-11-24.

Nästa spår är 1877-04-05 när Carl Henrik David Carlson gifter sig i Poplar, London, med brodern John Gustaf Daniel som bröllopsvittne.

Frågor:
  • Kan man se när de flyttades över till Obefintlighetsboken? Eller på annat sätt fastställa det sista datumet när det finns en känd notering om dem? För att få klarhet i när de tidigast försvann från fattighuset.
  • För att ta värvning på ett svenskt fartyg behvövdes väl någon form av intyg om födelsedatum, födelseort, föräldrar osv? Då de alltså tagits upp i Obefintlighetsboken misstänker jag att chansen är större att de mönstrat på engelska fartyg?
  • Kan man i svenska sjömanshus finna namn på dem som mönstrat på utländska fartyg?
  • Hur mycket av de göteborgska sjömanshusen är digitaliserade? Att hitta dem enbart via mikrofilmer är ju lite som en nål i en höstack om man inte har en förhållandevis snäv tidsram att jobba utefter,

Tack!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna