ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Bengtsson Oxenpanna, Oxpanna eller Oxenstierna?  (läst 508 gånger)

2021-03-15, 15:41
läst 508 gånger

Utloggad Kerstin Byrén-Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 00:49
    • Visa profil
Jag söker förfäderna till Erik Bengtsson Oxpanna, Oxenpanna eller om han hette Oxenstierna ?.
Enligt uppgifter jag hittat så var han född ca 1418 i Höjen, Falun & död ca 1478 i Kniva, Falun. Hans fru hette Gertrud född Jönsdotter Hjorthorn. De hade bl.a dottern Kerstin Jeppesson Svinhufvud (f. Eriksdotter Oxenpanna/Oxenstierna), född ca 1460 i Sundborn.

Enligt ett tidigare inlägg här på forumet så tillhör Erik INTE ätten Oxenstierna. Denne Torsten i inlägget hänvisar till en avhandling som Hans Gillingstam gjort om ätterna Oxenstierna & Vasa. Jag har tyvärr inte tillgång till denna avhandling att läsa själv.
Min fråga är..
Om inte Bengt Jönsson Oxenstierna född ca 1390, död ca 1450 & Kristina Christiernsdotter Vasa, född ca 1389 & död ca 1436, var Erik´s föräldrar, vilka var då det?

Tacksam för hjälp att reda ut detta!
Bästa hälsningar
Kerstin B-K i Borlänge
Kerstin B-K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna