ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ägarskifte Tuve  (läst 456 gånger)

2021-03-15, 12:12
läst 456 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej,
I min mans släkt så har det funnits en släktgård i Tuve som har blivit en 4-H gård. Jag skulle vilja veta mer om denna gården och dess tidigare ägare. Vart kan jag vända mig för att få reda på detta?
Jag har haft kontakt med de som har hand om gården nu och de säger att det inte vet något om detta.


Tack på förhand!


Hälsningar Johanna

2021-03-15, 19:12
Svar #1

Utloggad Fredrik Malmström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-02-02, 18:45
    • Visa profil
    • www.myheritage.se/site-family-tree-67790931/malmstrom-web-sida
Hej,
Först måste du veta vad gården heter.
Sen går du in på tex Riksarkivets forskningssal (sök på ordet SVAR)
där väljer du den socken gården låg i, tittar i husförhören och vips så ser du vilka som bott där.


Du kan också söka på historiska kartor och på liknande sett ev hitta skifteskartor som beskriver hur gården såg ut samt vilka delägarna var


Sen har du även Häradsrättens böcker med bouppteckningar samt domar men det är bökigare att hitta där.


MVH Fredrik

2021-03-15, 19:30
Svar #2

Utloggad Fredrik Malmström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-02-02, 18:45
    • Visa profil
    • www.myheritage.se/site-family-tree-67790931/malmstrom-web-sida
På 1920 talet tog sonen Johan Birger Karlsson över gården efter sin far Karl Peter Berntsson

2021-03-16, 14:50
Svar #3

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej Fredrik,


Tack för hjälpen.
 
Adolfina som är min ana gifter sig med Johan Birger och de bor på gården, Tuve 35:3 heter den idag. De får en son som heter Algot Karlsson.
Jag har Algots (död 1997) och Adolfinas (död 1985) bouppteckningar och här nämns inte gården. Jag har beställt även Johan Birgers bouppteckning för att se om gården nämns där, han dog 1975.


Har hört från släktingar (tyvärr döda) att gården blev såld till Göteborgs stad och kanske att det fanns de som var missnöjda med detta i släkten. Så därför skulle jag vilja gräva lite mer i detta och se vad som kan ha hänt.


Mvh Johanna

2021-03-16, 19:13
Svar #4

Utloggad Fredrik Malmström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-02-02, 18:45
    • Visa profil
    • www.myheritage.se/site-family-tree-67790931/malmstrom-web-sida
Johan Birger bor kvar på gården minst till 1971 och är fortfarande skriven i Tuve 1973.


70 talet var ju då staden köpte upp mark och byggde lägenheter så troligtvis var det så med denna gård med.
Den ligger ju inklämd mellan hyreshusen och fabriken


Adolfina flyttar till en villa i Tuve där hon bor till sin död

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna