ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Organisten Isak Isaksson Ekman, död 1757  (läst 399 gånger)

2021-03-14, 15:40
läst 399 gånger

Utloggad Roger Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 22:27
    • Visa profil
Hej!


Jag har ett litet bryderi. Min ana Catharina Isaksdotter, död 1804-05-11 har genom hela sitt liv stått som född 1753 utan att jag hittat henne. I hennes sista husförhörslängd står hon dock som född 1752 och i hennes dödsnotis (Mörlunda C:3 p 558) står hon dels som "Isaksdotter Ekman" och dels som klockardotter.


Det finns en Catharina som föds till organistmäster Ekman, vilken enligt mantalslängden är Isak Isaksson och denne dör 1757-03-19 i Mörlunda.


Nu till frågorna:
1. Det känns som att jag relativt säkert kan våga påstå att Organisten Ekman är Catharinas far?
2. Av Isak Isaksson Ekmans dödsnotis 1575 framgår att han är född beräknat 1708. Det finns en Isaac, son av Isaac och Margareta 1708-06-11. Är det någon som vet om detta faktiskt är min organist?
3. Bonusfråga till den som orkar. Jag fixar inte att uttyda födelseplatsen för Isak... (Mörlunda C:1 p 157)


Tacksam för eventuella inspel...


/Roger

2021-03-14, 17:41
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Bonusfrågan är enklast, för det är i Ekehyltan. Kanske stavat Eekhyltan eller Eckhyltan, men vanligtvis verkar stället heta Ekehyltan.

På DIS finns en annan person som forskat i samma släkt och kommit fram till exakt samma som dig på varje punkt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna