ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Väsby Bilagor till flyttlängder Magnus Lindholm  (läst 441 gånger)

2021-03-13, 17:55
läst 441 gånger

Utloggad Morgan Pålsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 20:05
    • Visa profil
Hejsan!

Skrev tidigare och frågade om någon kunde renskriva texten i ett dokument. Jag har nu gjort ett eget försök, men det är några ord jag inte kan utläsa + att jag är osäker på att jag tytt rätt. Är det någon som skulle vilja hjälpa mig att rätta plus fylla i de ord jag inte kan läsa? Det är på bild 2600 i Väsby HII:10. Så här läser jag texten: (.....punkterna betyder att jag inte kan läsa ordet/orden)

”Smed Gesällen Magnus Lindholm som i mars månad innevarande år kom till Jonstorps församling, avlämnad fårstädes af bevis från Björnekulla af d 27 juni 1835: … som är född d 16/2 1795 uti Riseberga, kom år 1833 från Örkelljunga, flyttar nu till Köpenhamn, läser utantill någerlunda ………….. salig … läran enfalligt, af d 11 nattvarden  or den 16 – Till lefvernet oklandrad, samt fri från åkl…. förbundet enl pålysning. – Nu flyttar …… Lindholm till Wäsby med samma betyg rörande kristendom kunskap. Han har fått en wälstagda wandel … begått 11. 11. Nattvard senast d 24 maj ….. Här …………… fri från äktenskaps förbundet. Han får anskaffa bevis från Köpenhamn om äktenskapsliga den tid han sig där uppehållit. Han är för löpande året mantalskriven i Jonstorp No 9 …. natur koppor. Mantalsskrivning för………. förrättad. Attestering af Farhult d 3 november 1838.”

Tacksam för all hjälp jag kan få :-)

Mvh Morgan

2021-03-13, 18:04
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Morgan!
 
Jag tyder Magnus Lindholms attest som följer:
 
Smed-Gesällen Magnus Lindholm som i Mars månad innewarande år kom
till Jonstorps Församling, aflämnade härstädes et bevis från Björnekulla af
d. 27 Junii 1835: at han är född d. 16/2 1795 uti Riseberga, kom år 1833 från
Örkeljunga, flyttar nu till Köpenhamn, läser innantill någorlunda i Luth.
Catheches med förkl. C, förstår Salighetsläran enfalldigt, och d. H. Nattwarden or-
dentl. – Till lefvernet oklandrad, samt fri från Äktenskaps förbindelse
enl. pålysning. – Nu flyttar bemälte Lindholm till Wäsby med samma
betyg rörande Kristendomskunskapen. – Han har fört en wälfrägdad wandel och
begått H. H. Nattward senast d. 24 Maij s. å. Härstädes är han, enl. pålysning,
fri från Äktenskapsförbindelse. – Han får anskaffa bevis från Köpen-
hamn om Äktenskapsbetyget den tid han sig där uppehållit. – Han
är för löpande året Mantalsskrifven i Jonstorp under No 9. – Haft
Naturl. Koppor.
Mantalsskrifningen härstädes ännu icke förrättad. –
Attesteras af Farhult d. 3 Novemb. 1838
And.Borg
Past. et. Præp.
 
Lars Sandberg i Hultabo.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-03-13, 18:10
Svar #2

Utloggad Morgan Pålsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 20:05
    • Visa profil
Än en gång, tusen tack Markus. Det är inte lätt att tyda alla ord :-) men nu blev det tydligare.
Det var väldigt intressant att se att han varit i Köpenhamn, det är det första jag hittat om att han varit där :-)

Mvh Morgan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna