ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängder Halland 1662  (läst 710 gånger)

2021-03-11, 18:03
läst 710 gånger

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Jag har funnit intressanta mantalslängder för Halland från den första danska tiden på Riksarkivet. Första mantalslängden är från 1662. Där ser det ut som om alla namnen på de vuxna i hushållet finns med, men det är lite svårt att få klarhet i hur man ska tyda siffrorna i kolumnerna. Jag har gjort ett försök och tycker det ser ut som om männen (åborna) summeras ihop per hemman i kolumn två medan hustrurna återfinnes i kolumn 3, drängarna i kolumn 4 och pigorna i kolumn 5. Kolumn 1 verkar bara handla om hemmanet. Men var finns de barn som är över 15 år? De borde ju vara med. Och ska man tolka den äldre generation som kan vara försvunnen mellan två årtal i mantalslängden som att de är döda eller som att de inte längre behöver betala skatt eftersom hemmanet tagits över av en yngre generation? Tilläggas kan att det är Stråvalla socken jag tittat på. Men mantalslängderna ser ju likadana ut även för övriga socknar.


Vänliga hälsningar


Eivor Gunnarsson





2021-03-12, 14:30
Svar #1

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Du har rätt!
1662 års mtl är den första fullständiga längden på Svensk botten, efter att Halland slutligen blivit Svenskt efter freden i Roskilde 1658. Det finns visserligen sporadiska men inte fullständiga längder från tiden mellan 1645 till 1662.
Det är också rätt att hustrurna i stor utsträckning är namngivna i 1662 års längd. Det är den enda längden som det är så, för så vitt man inte går långt fram i tiden, en bit in på 1800-talet.
Detta är troligen unikt.
Det är dock en viss skillnad inom Halland, i söder jättebra, i mellersta dito inte fullt så bra. Det är min erfarenhet efter mer än 30 års arbete med mantalslängderna.
MVH
Christer

2021-03-12, 15:17
Svar #2

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Tolkar du också kolumnerna som jag har gjort? Ska man utgå från att kvinnonamnet som står efter mansnamnet är hustrun? Det skulle ju också kunna vara en syster. Och var finns barnen? Får man kanske utgå från att de inte är med? Och att heller inte bröder och systrar som själva inte är åbor på hemmanet saknas? Svärföräldrar som ser ut ha lämnat över hemmanet till en yngre generation har också försvunnit. Ett exempel finns i mantalslängderna 1662 och 1663 (som även den har namn). Och det verkar ju inte troligt att båda föräldrarna dött så snabbt.
Pigor och drängar är lätta att identifiera eftersom det står ett D framför drängarna och ett P framför pigorna. Detta stämmer bra med kolumnerna 4 och 5 i mantalslängden.
Håller med om att dessa mantalslängder är en skatt. Kvinnorna finns ju inte ens med med sina egna namn i de första dödböckerna - bara som hustru till någon.


Hälsningar


Eivor Gunnarsson




2021-03-12, 17:31
Svar #3

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Jag kan bara konstatera, att mantalslängderna genomgått utveckling över tiden, vad som kom med eller inte.
Även kolumnernas betydelse har ändrats.
Utan att dra för långtgående slutsatser av dom tidiga längderna kan jag nöja mig med det.
Det finns dock flera exempel där kvinnans namn i 1662 års mtl har kunnat fastslås som hustru till angiven man mot senare uppgifter i dödbok.
/Christer

2021-03-13, 13:21
Svar #4

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Ja längre kommer vi kanske inte. Jag utgår tills vidare från teorin att det är hustruns namn som står efter mannens. Finns ingenstans mer än ett namn efter mannens namn och jag har också hunnit få en del bekräftat i kyrkoböckerna. Det är bara 1662 och 1663 års mantalslängder som ser ut såhär. I fortsättningen är det bara långa rader med mansnamn, men med tydliga sifferkolumner till. Alltid något!
Tack för ditt svar!


Eivor Gunnarsson

2021-06-17, 14:52
Svar #5

Utloggad Mats Aniansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 16:51
    • Visa profil
Hej en kanske ointressant kommentar, ni har kanske sett detta men i 1815 år mantalslängd för i alla fall halmstad härads mantalslängd finns det intressanta saker där är noterat om mannen röker tobak eller har hund, eller om han har klocka silver eller ej, om hustrun har sidenduk. om de har anmält att de bränner hemma.

2021-06-17, 15:18
Svar #6

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Jag har tittat på Stråvalla och där finns också en del "extrainformation". Så tack för tipset!


Eivor Gunnarsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna