ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Bengtsson Oxenpanna, Oxpanna eller Oxenstierna?  (läst 410 gånger)

2021-03-11, 11:00
läst 410 gånger

Utloggad Kerstin Byrén-Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 00:49
    • Visa profil
Jag söker förfäderna till Erik Bengtsson Oxpanna, Oxenpanna eller om han hette Oxenstierna ?. Erik är min direkte förfader 16 gen.
Enligt uppgifter jag hittat så var han född ca 1418 i Höjen, Falun & död ca 1478 i Kniva, Falun. Hans fru hette Gertrud född Jönsdotter Hjorthorn. De hade bl.a dottern Kerstin Jeppesson Svinhufvud (f. Eriksdotter Oxenpanna/Oxenstierna, född ca 1460 i Sundborn).

Enligt ett tidigare inlägg här på forumet så tillhör Erik INTE ätten Oxenstierna. Denne Torsten i inlägget hänvisar till en avhandling som Hans Gillingstam gjort om ätterna Oxenstierna & Vasa. Jag har inte tillgång till denna avhandling att läsa själv då jag behöver fjärrlåna den på biblioteket...)
Min fråga är..
Om inte Bengt Jönsson Oxenstierna född ca 1390, död ca 1450 & Kristina Christiernsdotter Vasa, född ca 1389 & död ca 1436, är Erik´s föräldrar, vilka var då det?

Tacksam för hjälp!
Bästa hälsningar
Kerstin B-K i Borlänge
Kerstin B-K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna