ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning skånska dialektala ord?  (läst 483 gånger)

2021-03-10, 10:42
läst 483 gånger

Utloggad Eva-Lotte Daxberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 10:00
    • Visa profil
Hej

Jag kämpar mig igenom en lång bouppteckning från 1819 men kan inte hitta några ord under rubrikerna Trädvaror och Meubler samt under Kreatur. Det ena ordet tycker jag ser ut som  "Rage" och det förekommer på tre ställen, både som stol och annat. Samt ordet "Kladd" eller "Kledd" under Kreatur.

Jag har googlat, använt SAOB, Lunsjös bok:Släktforskarens ordbok" samt Andersson/Anderö: Ordbok för släktforskare"  utan resultat. Min förhoppning nu är att någon av er är duktiga på skånska ord och uttryck;-)

Bifogar tre bilder
Källa: Landskronas Rådhusrätt och Magistrat 1815-1819. Bild 1570 sida 49 ff Toren Nilsdotter (Arkiv Digital)

Med vänliga hälsningar
Eva-Lotte Daxberg

2021-03-10, 13:04
Svar #1

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
I den första bilden läser jag kahr.

I den andra bilden kladd. I Johan Ernst Rietz: Svenskt dialektlexikon finns bl.a. kladd med betydelsen ung häst (omkring 2 år) som ännu ej blivit utskuren. Skåne.
http://runeberg.org/dialektl/0353.html

2021-03-10, 18:15
Svar #2

Utloggad Eva-Lotte Daxberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 10:00
    • Visa profil
Stort tack Karin för din hjälp och tack för länken till dialektlexikonet. Precis vad jag behöver:-)

Med vänliga hälsningar
Eva-Lotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna