ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad står det? Henrik Bayar  (läst 802 gånger)

2021-03-09, 09:34
läst 802 gånger

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:42
    • Visa profil
Hej!

Jag behöver hjälp med att tyda dödsnotisen efter Henrik (Henrich) Bayar i Forsmark. Det jag kan tyda är: Henrich Bayar ? i ? masmästare, dödde d 4 febr hora matutina (som jag tror betyder tidig timma?) och begrovs d 24 ejusdem. Kan det stämma? Vilka är de två orden i början?

Tacksam för hjälp!

Anette

Forsmark (AB, C) C:1 (1677-1727) Bild 93 / sid 173 (AID: v124347.b93.s173, NAD: SE/ULA/10278)

2022-09-01, 11:49
Svar #1

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej Anette,

Jag tippar på att det står Henrich Bayar saligh i ...
...men namnet på platsen har jag inte lyckats tyda. Det ser ut att börja med Sk. Har du tittat om det finns någon plats i Forsmark socken vars namn börjar med Sk?

På italienska betyder "ore" "timmar", "mattina" betyder "morgon" och "mattutina" är ett adjektiv som beskriver att något finns/sker på morgonen, så kanske "morgontimmarna" skulle kunna vara en annan översättning till svenska av "hora matutina", eller varför inte "om morgonen" så som texten är skriven i dödsnotisen.

Här är en länk till SAOB och dess beskrivning av ordet "salig":
https://www.saob.se/artikel/?unik=S_00217-0099.xvd2&pz=3

Vänliga hälsningar,
Jan

2022-09-07, 18:39
Svar #2

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:42
    • Visa profil
Hej Jan!

Tack så mycket för hjälpen!

Det jag vet som finns runt omkring Forsmark är Skäfthammar och Skoby så någon av dem kanske?

2022-09-08, 08:35
Svar #3

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej igen Anette!

Om Henrich jobbade vid Forsmarks bruk* (hans begravning blev ju registrerad i Forsmarks kyrkobok) var han nog "salig" (som ev. betyder ungefär "bodde") där i närheten, trolivtvis på någon plats som hör/hörde till Forsmark eller Valö socken. Skäfthammar är en annan socken och låter inte så troligt i mina öron (men jag är ingen expert!). Skoby vet jag däremot inte var det ligger. På karta (se bifogad bild) har jag sett platserna Skärnå och Hermansbo, som båda ligger nära Forsmark. Om man jämför H:et i Henrich kan platsens namn eventuellt börja med ett H. I Valö mantalslängd 1682 har jag hittat torpet Skiälröö(?) (se länk här nedan).

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0003525_00021#?c=&m=&s=&cv=20&xywh=3879%2C3060%2C2248%2C1066

*I Kjell Linbloms bok Nordisk Vallongenealogi står det säkert mer om Henrich.

Vänliga hälsningar,
Jan

2022-09-08, 13:14
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Salig betyder att han är död. Det kan tyckas onödigt att nämna i en dödbok, men det står på många andra också, dock inte alla. Vi får väl hoppas att de som saknar den noteringen inte begravdes levande...  :)

Ordet därefter är så hoptryckt att det inte ens är lätt att säga hur många bokstäver det är. Det skulle kunna står "Saligh i Herranom". Jämför notering n:r 5 i vänsterspalten på samma sida. Han var ju ingen bonde eller dräng med vanligt namn, så det behövde väl inte nämnas var han bodde.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-09-09, 08:12
Svar #5

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Ja, vi får verkligen hoppas att ingen begravdes levande!  :D

Javisst, det är mycket tydligare att det står "saligh i Herranom" i notisen nr 5 i vänsterspalten på samma sida! Kan Herranom betyda ungefär "Hos Herren" eller "Herrens plats", dvs paradiset? Kanske notieringen "salig i herranom" gjordes för de som genomgick den sista smörjelsen eller dyligt, så att de med säkerhet kom till paradiset? Man kan bara gissa gissar jag.  ;)

Vänliga hälsningar,
Jan

2022-09-12, 10:27
Svar #6

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:42
    • Visa profil
Tack så mycket Jörgen och Jan för er respons!

Jag kan bara instämma: hoppas ingen begravdes levande! Men det är väl därifrån det engelska (amerikanska?) uttrycket kommer: "saved by the bell" när en del begravdes med en anordning att kunna ringa i en klocka ovanjord ifall de vaknade till i graven? Hualigen!

Instämmer också i att det antagligen står salig i herranom i dödnotisen. Det har alltså att göra med livet efter detta? I paradiset (himlen?) som du säger Jan. Ordet efter det, kan det stå masmästare?

2022-09-12, 10:55
Svar #7

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Ja, jag tolkar ordet som "Massmestar", dvs masmästare.
Det står säkert mer om Henrik i Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi.
Min mamma lånade den från biblioteket för några dagar sedan och om vi har tur har hon den fortfarande hemma. Om du vill kan jag be henne ta ett kort på sidan, som innehåller information om honom.
Vänliga hälsningar,
Jan

2022-09-12, 11:27
Svar #8

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Här är bild på första sidan om släkten Bayard i Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi.
Det står något om konversion och kanske kan man gissa att anteckningen om att vara "saligh i Herranom" kan ha något att göra med det. Men det är bara en vild gissning från min sida!
Vänliga hälsningar,
Jan

2022-09-13, 12:37
Svar #9

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:42
    • Visa profil
Det var snällt av dig och din mamma! Hälsa och tacka!

Ja en konversion är väl att konvertera och det gjorde en del valloner har jag förstått så jag håller med dig om att salig i herranom har med det att göra. Har förstått att vissa präster vägrade döpa vallonska barn där föräldrarna inte hade samma religiösa tro som prästen.

Tack än en gång Jan!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna