ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Faderskabssag  (läst 977 gånger)

2021-03-09, 07:51
läst 977 gånger

Utloggad Pernille Eliasen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 11:24
    • Visa profil
Jeg hedder Pernille og er slægtforsker fra Danmark

I Danmark Kgs Lyngby i 21.10-1921 bliver Grethe Alfy Petersen født. Min oldemor Fanny Margrethe Valborg Petersen, oplyser ikke i kirkebogen om fadder.
Jeg ved fra min mor Hanne at min mormors far, alså Grethe var Svensk. Jeg Har fundet min oldefar Albin Mellberg født d 24.04-1892.Albin bliver gift med Ebba Teresia i 1926. Albin bliver aldrig gift med min oldemor Fanny.
Albin rejser først tilbage til Sverig i 1923.
Jeg søger bevis for at Albin er min oldefar. Der ligger ikke dokumentation i Danmark på en sag, Hvordan finder jeg en faderskabssag i Sverig? Og har man dåbsattester i Sverig?
Jeg ved fra min mor og moster, at de har besøgt Albin og hans kone i Sverig

2021-03-10, 22:22
Svar #1

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hej Pernille!

Är det så att modern Fanny Margrethe Valborg var svensk? Eller, om hon var dansk, bodde hon i Sverige månaderna innan Grethe Alfy föddes?

Stämmer inget av dessa villkoren, så är det osannolikt att det finns någon svensk faderskapsakt.

Hur såg den danska lagstiftningen ut vid tiden? Var bodde Fanny Margrethe Valborg strax innan, vid eller efter födelsen? Kan det finnas något arkiv hos den kommunen?

/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna