ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Editering av Gedcomfiler  (läst 903 gånger)

2021-03-08, 22:34
läst 903 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag använder en väldigt bra programvara men den är gammal, FamilyTree 2005, den har alltså ingenting med de senare versionerna som Ancestry stod för. Igår fick den totalspatt, varför vet jag inte även om jag kan misstänka en Windowsuppdatering.
Helt plötsligt kunde inte FTM räkna, fruar fick 13-14 män, men de var alla samme man, det samma hände med barns föräldrar osv. Efter export till Gedcom kunde jag se att allt hade på något sätt dubblerat sig. OK, tänkte jag och försökte då radera de extra gubbarna och gummorna men icke sa nicke. De fanns kvar när jag sedan importerade min fil igen.
Jag undrar om det är någon av er som själva kan eller känner till någon som är riktigt duktig på att editera i en Gedcom (man använder "anteckningar"). Jag betalar självklart för hjälp!!!
 :-[

2021-03-08, 22:50
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Har du inte någon backup fil ? 
Om inte, kanske du kan backa Windows till före denna uppdatering. 
Det lär ju inte rädda filen, men programmet kanske fungerar igen.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2021-03-08, 23:16
Svar #2

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jodå backup fanns, men inte från de sista dagarna. Suck! Programmet funkar så nu sitter jag och manuellt tar bort alla förbaskade extra gubbar och gummor - inte enkelt för man kan inte bara deleta utan föst får man detacha varje barn sedan får man detacha den extra gubben eller gumman från frugan. Får se om det ens är en tidsmässigt vettig väg att gå. Att backa windows hjälper inte eftersom filen redan är ändrad och gubbarna och gummorna faktiskt finns där. Lär inte försvinna av att backa windows.
Men stort tack för tipsen!  :)

2021-03-08, 23:19
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Nej, eftersom programmet fungerar nu behöver du inte backa Windows. Undrar vad som hände ? 

Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2021-03-09, 15:45
Svar #4

Utloggad Ben Weller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 15:46
    • Visa profil
Hej Lena,
När du skriver "Jodå backup fanns, men inte från de sista dagarna"
menar du då att du har en sparad äldre gedcomfil av innehållet i Programmet?
I så fall blir det betydligt enklare att åtgärda, genom att jämföra innehållet i den med
den senaste "sabbade versionen"

Visst, gedcom är ren text, men att försöka redigera i "Anteckningar" ... Nej helst inte.

Jag använder ett program som kan jämföra två textfiler - sida vid sida - och
med möjlighet att direkt redigera/radera det som avviker i den ena eller andra.
Ett exempel:
Två lika gedcom-filer med ett par ändringar i den ena (kopian i vänstra fältet).
Bilden nedan är från Mac-versionen av "Beyond Compare", men finns även för Windows.
(finns som free 30 day trial)
Förutsättingen är att du har två textfiler att jämföra!

2021-03-09, 16:22
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
 ;D OJ, tack för det tipset!!! Jag har faktiskt BeondCompare redan...... håll tummarna för mig och stort tack!  :-*

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna