ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mora (W) F:3 (1748-1754) Bild: 105 Sida: 102 Nr 26 Katarina Johansdotter  (läst 158 gånger)

2021-03-08, 20:44
läst 158 gånger

Utloggad Per Hermansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Hej igen
återigen har sprungit på en nekrolog där det finns några ord som jag inte att lyckas tyda och är därför tacksam för hjälp.
Jag bifogar texten med de frågetecken jag har och hoppas på att få dessa uträtade.
Bifogar också länkar där texten finns:

Hustrun Katarina Johansdotter ifrån Noret. Född 1725 av ärliga föräldrar, fadern Johan Persson, modern, hustrun Kerstin Matsdotter från Färnäs. Vilka haver låtit sig angeläget ? att efter den naturliga födelsen straxt ? ? dotter till den heliga döpelsen varav=? hon blivit ? i ? Kristus och upptagen för en ledamot i hans stridande=? kyrka och församling och har i sin ungdom erhållit en vacker kunskap i sina kristendomsstycken. Tre år haver hon tjänt hos beskedligt folk och ? sig ett gott namn. Förledet år, 1750 trädde hon nyårsdagen i äkta förening med sin nu i stor sorg efterlåtna man Lissel Mats Ersson med vilken hon i god kärlek allenast något över året varit tillsammans. En kristlig och stilla vandel har hon beflitat sig om och lämnas henne till beröm på dess döda mull. Flitigt infunnit sig i Herrens hus och de dyra nådemedlen till sin tros styrka ?. Natten mot förleden måndag råkade hon i svår barnsbörd varvid hon sattes i huvudyra=? och blodstörtning som henne så svårt angrep, att jämte ? ? förut måst sätta ? till ? ? ? Gud sin ande tisdagsmorgonen, då hennes levnad i jämmerdalen pågått=? 25 år och 2 månader. 

 

Mora (W) F:3 (1748-1754) Bild: 105 Sida: 102    Nr 26  Katarina Johansdotter

ArkivDigital: Mora (W) F:3 1748-1754 Bild 105 / Sida 102


Tacksam för hjälp

/Per H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna