ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Masmästare Göran Hanssons hustrus dödsnotering Skinnskatteberg (U) C:1 (1623-1677) Bild 80 / sid 76  (läst 622 gånger)

2021-03-07, 22:24
läst 622 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil

Jag vill gärna få hjälp med den senare halvan av dödsnoteringen för Göran Masmästares hustru, men kanske bäst att få hela för att inga ord ska falla bort. Det står något om "kyrkan", men jag får ingen mening.
[size=78%]Skinnskatteberg (U) C:1 (1623-1677) Bild 80 / sid 76[/size]

2022-01-14, 13:23
Svar #1

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Jag ser att många läst min fråga som jag ställt för länge sedan, men ingen har svarat med försök till tydning.
Nu svarar jag mig själv för att aktualisera fråga och hoppas att det kan innebära att jag får hjälp till tydning.

2022-01-15, 19:06
Svar #2

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 23:10
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
En början:

"Alla Hälgonedagh begroffz hust Elina J Sunaforß
Jöranz Masmästares effterleffuerska loffuade(?) till
Kyrckian ...(?) ett halfft ...(?)"

2022-01-16, 11:47
Svar #3

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack Stefan!
Jag känner igen detta med seden att i samband med dödsfall utlova en gåva till kyrkan. Har mött det i andra noteringar. Nu är kanske inte storleken eller arten av gåvan det mest intressanta. Frågan växer i stället om någon kan kommentera denna sed som ju liknar ett testamente. Var den lokalt för området eller en förväntad "pålaga" från kyrkans sida? Är lite nyfiken.

2022-01-17, 02:54
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Jag instämmer med Stefans transkribering, och funderar på om resten möjligtvis ska utläsas att dödsboet laffuade till Kyrckian Effter huus ett halfft skepp[und] stång (det första ordet ska vara ”låffuade”, som det skrivs i andra notiser rörande testamentsgåvor under dessa år, men man har uppenbarligen glömt ringen ovanför ”a”).
 
”Effter huus” bör handla om hushållets / dödsboets ekonomiska tillgångar; ju rikare hushåll, desto mer kunde (skulle?) man skänka till kyrkan i testamentsgåva. Här har man alltså ansett sig kunna skänka ett halvt skeppund stångjärn, och det lustiga är att när man slår upp ordet skeppund i SAOB så omnämns det just tillsammans med stångjärn – vilket ju också låter rimligt med tanke på att masmästarens änka såklart skänkte något hon hade god tillgång till, nämligen järn.
 
Om järnet verkligen skänktes till kyrkan hade ju varit intressant att ta reda på, men jag noterar att de flesta hushåll i Skinnskatteberg skänkte något till kyrkan i testamentsgåva under dessa år. Bara på de efterföljande sidorna i kyrkoboken läser jag att en familj ”låffade till Kyrkian 1. Rijkzd” (sid. 78), från en annan familj ”till Kyrkian är giffen En daler huuss peng” (sid. 79) medan en familj ”gaff till Kyrkian 2. D. Kopp. [som] släptes i KyrkKistan” (sid. 80). Kyrkoböckerna har alltså i princip använts som bihang till kyrkoräkenskaperna, och jag ser att Skinnskattebergs kyrkoräkenskaper faktiskt finns bevarade ända från 1649, i volymen LIa:1 (1649–1731). I denna bok bör församlingsbornas testamentsgåvor finnas uppräknade bland kyrkans inkomster i samband med att de levererades, men tyvärr är boken ännu inte digitaliserad hos Riksarkivet / Digitala forskarsalen. Kanske finns den hos ArkivDigital?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-01-17, 08:54
Svar #5

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack Markus!
Ordet stång tyckte jag mig också se och tänkte förstås på stångjärn men jag fick ingen sammanhängande mening. Att utvinningen av järn mättes i skeppund känner jag till bl.a. från Brage Lundströms (Västerås) utmärkta pdf-dokument (gjorda för föreläsningar tror jag) där han redovisar resultatet av blåsningarna i masugnar.  1 skeppund = 194.5 kg. Bl.a. finns just Göran Masmästare med där.


När det gäller seden att lova något till kyrkan inför ens egen död skulle det vara intressant med en kommentar från någon kyrkohistoriker. Jag har för egen del inte hört talas om den här seden annat än just i Skinnskattebergs socken. Nyfikenhetsfunderingar.  :)  Får se om jag tar mig tid att ta kontakt med kyrkans nutida företrädare.


Nu är jag nöjd med uttydningshjälpen i alla fall!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna