ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldrarna till samen Ingel Jonsson  (läst 1662 gånger)

2021-03-07, 16:32
läst 1662 gånger

Utloggad Gerd Nyström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 13:55
    • Visa profil
Jag har kommit så långt bak i tiden som till Ingel Jonsson i Rijsträsk (mitten av 1700-talet).Sedan är det stopp. Är det någon som känner till vilka hans föräldrar var?

2021-11-26, 18:12
Svar #1

Utloggad Per Anders Forsberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-10-16, 16:49
    • Visa profil
Hej jag ser att du skrivit Risträsk? Den Ingel Jonsson jag har föddes 1650-1700 ca och han var född i  Rissjölandet Åsele. Vet ej om det är personen du söker.
Rissjölandet är ett skatteland som utnyttjades av några samefamiljer.
Ingel Jonsson är bla fader till Wanik Ingelsson Risberg 1680-1748 föddes och dog i Rissjölandet. Gift med Margareta Arvidsdotter 1680-1720 också hon från Rissjölandet Åsele.
Barnbarn till Ingel Jonsson kom till Anundsjö och Sidensjö och slog sig ner och blev bofasta till skillnad mot skogssamelivet tidigare (OBS detta är antaganden eftersom det är ont om information). Enligt uppgifter fortsatte familjen ha renar fast kanske i mindre antal. Några andra ättlingar flyttade till Latikberg Vilhelmina.

Jag håller själv på och letar efter mer data om dessa samer som flyttade från Rissjölandet till Anundsjö och Sidensjö, men det är svårt att hitta innehåll med substans. Min anfader Olof Olsson (16 gen) född ca 1460 i Rissjölandet var skogssame och en son till honom född i slutet på 1400-talet drog iväg till Anundsjö och blev bofast där. Tydligen har det förekommit flyttningar i båda riktningarna under många år, och en teori är att de kanske flyttade med renarna under årstiderna. Benämningarna skogs- och fjällsame är ju från mer moderna tider och förr i tiden kanske det inte var så stor skillnad mellan dem.
Det finns många frågetecken, du får gärna höra av dig om du vet något annat.

2022-10-10, 18:10
Svar #2

Utloggad Rasmus Petersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 23:40
    • Visa profil
Hej Per Anders!

Skulle du vilja dela med dig av informationen gällande denna Olof Olsson ca 1460 och sonen som flyttade till Anundsjö och blev bofast?

Vänliga hälsningar
Rasmus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna