ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Törnamåla, vad hände med gården?  (läst 627 gånger)

2021-03-06, 22:48
läst 627 gånger

Utloggad Inger-Lise Riphagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 23:41
    • Visa profil
Jag håller på att följa en ana till min sambo. Han hette Herman Martin Månsson och var född 4/11 1869 i Tingsås. Född på Törnamåla gästgiveri där hans far var gästgivare. De är många syskon. Modern dör i barnsäng och fadern dör fem år senare av magsår. Då tar denne Herman Martin över och arrenderar den del de äger i gästgiveriet där de bor. Detta sker 1889 och återfinns i: Tingsås (G) AI:22 (1888-1895) Bild: 520 Sida: 507

I nästa HFL: Tingsås (G) AIIa:2 (1896-1901) Bild: 150 Sida: 496,
står han plötsligt som inhyses och i högerspalten överförs han till obefintlighetsboken 1899. Syskonen står längre ner på sidan men flyttar ut.

Nu dyker det upp flera frågor:

Varför hamnar man plötsligt i obefintlighetsboken då man innan varit hemmansägare? Något måste ha hänt. Var skulle jag kunna leta efter orsaken? Han hamnar även senare i livet i obef. bok igen men på annat ställe så jag undrar varför?  Vilka hamnade där och vad var den vanligaste orsaken?

Vad betyder det som står på sid 496 på höger sida, "bet. m/398"?  (med reservation för felläsning) Kan det möjligen ha något med det hela att göra?
 

Det vi vet genom släktingar som berättat är att de hade en förvaltare för syskonen då de var minderåriga då föräldrarna dog. Denne verkar inte gjort allt rätt. Vi har ett utdrag ur dombok där Herman Martin dragit denne till tinget för att han skulle presentera redovisning som uteblivit samt ersätta en syster i Amerika.

Var bestämdes förvaltare och vilka utsåg dessa? Det borde ju finnas någonstans men var skall jag börja leta?

Mina egna funderingar kring denne man är att ev. skulle det kunna vara hans eget fel att han inte får ha kvar gården för att han kanske inte klarar av den, men man vill ju gärna veta fakta vad som egentligen hände.
Tacksam för råd och synpunkter!

2021-03-07, 09:52
Svar #1

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Han led troligen av psykisk ohälsa, han tog ut arbetsbetyg 11/3 98 ="bet m/398" och flyttade till Helsingborg 13/7 -00.
Tingsås (G) AIIa:2 (1896-1901) Bild 362 / sid 5 (AID: v167458.b362.s5, NAD: SE/VALA/00374)
Han återfinnes från 1912, i kv Tjädern i Helsingborg, som var en anstalt för sinnessvaga. Han tar ut flyttbetyg flera gånger, men återkommer eller återlämnar betygen.
Helsingborgs stadsförsamling (Maria) (M) AIIa:137 (1908-1915) Bild 1130 / sid 15258 (AID: v259815.b1130.s15258, NAD: SE/LLA/13171)
Han dör där 19460910 (Sveriges dödsbok 1860-2017)

mvh Åke

2021-03-07, 11:06
Svar #2

Utloggad Inger-Lise Riphagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 23:41
    • Visa profil
Tack Åke!
Där löstes gåtan med förkortningen. Arbetsbetyg, vem utfärdade ett sådant? Är det möjligen samma som flyttbetyg/attest? Återlämnades detta ifall man inte flyttade? Ser flera gånger att han återlämnat betyg och har aldrig stött på det innan. Nu förstår jag bättre. Har sett att han skaffar flyttattest till Stockholm men dyker aldrig upp där.  I hans fall finns ett par luckor, den ena på ca 7 år. Men kanske luffade han?

Jag har som du anat psykisk ohälsa hos honom och jag antar att han kanske inte klarade av att sköta gård. Kanske var institution bra för honom. Vem vet, för vissa var det kanske trygghet? Har nu lyckats spåra honom helt och vi har äntligen fått lite ljus över en person som ingen i släkten visste vart han tog vägen.
/Inger-Lise

2021-03-07, 15:42
Svar #3

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Arbetsbetyg, betyg och flyttbetyg (attest), var vad vi i dag skulle kalla personbevis. Det utfärdades av prästen och innehöll i huvudsak: namn, födelsetid, födelseförsamling och om personen var gift eller inte. Det kunde även innehålla upplysning om personens vandel.

När flyttbetyg utfärdades, skrevs personen ut från socknen, vid arbetsbetyg skrevs det oftast in var personen vistades, men den var fortfarande skriven i socknen.

mvh Åke
 

2021-03-07, 21:40
Svar #4

Utloggad Inger-Lise Riphagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 23:41
    • Visa profil
Hej Åke!
Detta om betyg/attester var något som jag inte kände till skillnaderna kring. Har bara stött på flyttattester även om jag nu kan se att det finns ett syfte med att det fanns olika. Alltid trevligt att lära sig nytt  :)

Tack så mycket för dessa upplysningar som rett ut mycket kring denne person.
Mvh Inger-Lise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna