ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Metod för att skilja på personer som har precis samma namn?  (läst 1249 gånger)

2021-03-06, 13:45
läst 1249 gånger

Utloggad Johanna Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-07-29, 15:20
    • Visa profil
Hej!

Jag undrar om det finns någon bra metod för att kunna skilja på personer i ett släktträd som har precis samma namn.

I mitt fall rör det sig om tre kvinnor som allihop heter Petronella Jönsdotter och tillhör samma släktgren.
Bara en av dem är min ana i direkt uppstigande led, vilket gör att jag är mest intresserad av att ha koll på henne.
De andra två är hennes barnbarn.

Bör jag numrera dem: I, II och III?
Eller är någon annan metod att föredra?

Tacksam för tips!

Vänligen,
Johanna

2021-03-06, 14:48
Svar #1

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag brukar skriva direkta anor med stora bokstäver just för att det är intressant att se dem.
Är väl inte rätt egentligen men fungerar för mig.

2021-03-06, 14:53
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag brukar inte göra något alls. Har massor som har samma namn och patronymikon, det har aldrig varit ett problem. Släktforskningsprogram håller ju ordning på det hela. 
Men annars kan du göra som du själv vill.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2021-03-07, 13:25
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det beror på vad man kan göra i det släktforskningsprogram man använder. I vissa kan man t ex markera grupper, så att det syns på anorna att de tillhör gruppen förfäder. Eller att man kan sätta en flagga, anmärkning eller liknande som anger detta.
Ulf Berggren

2021-03-13, 14:05
Svar #4

Utloggad Johanna Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-07-29, 15:20
    • Visa profil

2022-02-03, 17:43
Svar #5

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:34
    • Visa profil
Som sagt, antingen flaggar du dem om du inte kan gå på födelsedatum eller patronymikon mellan släktnamn. Annars kan du använda dalfolkets metod; sätt gårdsnamnet före förnamnet om de nu inte härstammar från samma gård, alt att du sätter en liten siffra/bokstav i parentes. Men beroende på släktforskarprogram bör du kunna skilja dem åt via ID som du får, och då födelsedatum då de lär skilja minst 40 år mellan anmoder och barnbarn.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna