ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlysning av Brita Maria Melander, gift med en Carl Springer, boende i Stockholm 1742  (läst 927 gånger)

2021-03-04, 21:04
läst 927 gånger

Utloggad Mikael Sandström

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-10-12, 20:28
    • Visa profil
Jag har fördjupat mig i släkten Springer (äldsta kände medlem, Christoffer Springer, bl.a. inspektör i Kammarkollegiet, d. 1669). I riksarkivet finns en deponerad släktutredning som gjordes på 1950-talet av ArkivByrån på uppdrag av en i USA levande ättling till Christoffer Springer. I materialet hittade jag ett släktträd, tyvärr utan källhänvisningar. Enligt denna ska en sonson till denne Christopher, som hette Carl Springer, och var kammarskrivare i Bergskollegium, ha varit gift med en Brita Maria Melander. Hon ska, fortfarande enligt släktträdet, ha levt "20/7 1742 med 3 små omyndiga barn". Enligt samma källa ska Carl Springer ha avlidit 12/6 1740.

Jag har, med bouppteckningar, kyrkböcker och mantalslängder kunnat slå fast att Carl Springer var barn till Christopher Springers son Lorentz Springer (c:a 1635-1690) i dennes andra äktenskap, med Maria Mörling (1662-1714). Carl Springer bor, enligt mantalslängden 1740, i kvarteret Kongsten i Adolf Fredriks församling med fru och tre barn. Tyvärr finns inga kyrkböcker för Adolf Fredrik. Senare än så, hittar jag inga spår efter honom. Jag har inte heller kunnat hitta något namn på hans hustru eller barn. Inte heller har jag kunnat hitta någon Brita Maria Melander i någon källa i Stockholm. (Det finns ett antal Melander i bouppteckningar, men alltså ingen Brita Maria.) Eftersom jag i andra sammanhang stött på Melander i Härnösands herdaminne, så har jag även plöjt igenom den, utan napp, liksom de bouppteckningar som är sökbara på Arkiv Digital.

Någon som känner till en Brita Maria Melander som skulle kunna stämma in på denna beskrivning?

2022-04-19, 22:12
Svar #1

• Anbytare **
    • Visa profil
Nu har jag hittat ytterligare uppgifter om Brita Maria Melander. I mantalslängden för Stockholm, "Kungsbacken och sanden", kvarteret Plåtslagaren, 1760 finns "Skriware Enkan Brita Maija Springer"[1]. Kvarteret Plåtslagaren ligger i Adolf Fredriks församling. Åldern anges till 47 år, vilket skulle ge födelseåret 1713. I dödsboken för Adolf Fredrik finns en "Melander Maria Enka efter Cammarskrifwaren Springer", avliden 10 augusti 1781[2]. Åldern anges till 77 år, vilket skulle ge födelseåret 1704.

Även om födelseåren skiljer sig åt, så tror jag ändå att detta rör sig om samma person och att det är änkan efter kammarskrivaren Carl Springer. Skälet till detta är, bland annat, att jag i protokoll från Stockholms domkapitel (Finns sökbara på https://transkribus.eu/r/stockholm-city-archives/. Fantastisk resurs!) hittat protokoll där en prästman, tidigare predikant vid Vällinge bruk (bör vara Vällinge mässingsbruk i Salems socken), vid namn Pehr Melander, uppges vara svåger till Carl Springer [3][4][5].

Är det någon som, med dessa ytterligare data, har någon information om Brita Maria Melander, Carl Springer eller Pehr Melander? Pehr Melander borde finnas i herdaminnet för Strängnäs stift, som jag tyvärr inte har tillgång till.

Källor:
[1] Överståthållarämbetet för uppbördsärenden, År 1760, SE/SSA/0031/06/G 1 BA/G 1 BA:21/14 (1760), bildid: A0057086_00038
[2] Adolf Fredrik (A, AB) FI:5 (1775-1811) Bild 62 / sid 117
[3] Stockholms domkapitel A1: 86 år 1733, Bild 64 / sid 124; https://transkribus.eu/r/stockholm-city-archives/#/documents/327743/pages/64
[4] Stockholms domkapitel A1: 86 år 1733, Bild 157 / sid 308; https://transkribus.eu/r/stockholm-city-archives/#/documents/327743/pages/157
[5] Stockholms domkapitel A1: 87 år 1734, Bild 47 / sid 90; https://transkribus.eu/r/stockholm-city-archives/#/documents/329340/pages/47

2024-09-18, 11:57
Svar #2

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1567
  • Senast inloggad: 2024-10-15, 12:06
    • Visa profil
Hej Mikael,

Tyvärr har jag inget direkt svar angående Brita Maria Melander, men ett tips kan vara att hon möjligtvis var släkting till de adliga ätterna Segerfelt (nr 1595) och Melanderhielm (nr 2119). Anledningen till att jag kom att tänka på dessa ätter är att Christina (Simonsdotter) Nauclér, mamma till de som tog namnet Melander i ätten Segerfelt, hade en bror (Olof/Olaus Simonsson Nauclér) som var "markscheidern" (har ej kollad vad det är!) över rikets bergslager (Nauclér (Nauclerus), släkt, https://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/8806, Svenskt biografiskt lexikon (art av AW H G-m), hämtad 2024-09-18) och du har skrivit att Brita Maria Melanders make, Carl Springer, var kammarskrivare i Bergskollegium.

Eftersom du tycks ha tillgång till ett släktträd över en släkt Springer passar jag på att fråga om det finns följande person-namn i det släktträdet:

1) Skeppare Johan Springer gm Kerstin Persdotter (deras son Petter dp 29/6 1682 i Maria Magdalena fs i Stockholm). Möjligen var han samma person som båtsman Johan Springer, som omnämns i en bouppteckning, daterad 8/3 1676, efter sumpfiskare Gillius Gilliussons hustru Karin Matsdotter (Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning, volym F1A:21, sida 466).

2) Vinskänk Anton Springer (gift med Anna Catharina Lokens) som hösten 1747 övertog driften av vinkällaren Den Gyldene Freden i Stockholm (Gunnar Hellström, Vinskänkar och källare i Staden inom broarna under Karl XII:s tid och frihetstiden, i Samfundet Sankt Eriks årsbok 1957). Anton dog 17/7 1759 (sida 128 i Gunnar Hellströms artikel) och han drev då vinkällaren Amsterdams Beurse vid Lilla Nygatan 19 i Stockholm.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Jag glömde bifoga en länk och en bild! I bilden visas tre söner (till Christina Nauclér och Johannes Roslagius) som tog namnet Melander, men i länken är bara två av dem nämnda.
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Segerfelt_nr_1595

2024-09-27, 11:26
Svar #3

Utloggad Jörgen Axelsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1552
  • Senast inloggad: 2024-10-09, 10:10
    • Visa profil
Karl Springers hustru, Britta Maria Melander, var sannolikt dotter till kyrkoherden i Västerljung (D) Per / Petrus Melander (d. 1723) och Maria Ljung.

I Södermanlands nations matriklar, som finns digitaliserade på portalen Alvin, står antecknat om Britta Marias bror, Per / Petrus (Petri) Melander, bl.a. att han var son till pastorn i Västerljung, tjänstgjorde vid Vällinge (brukspredikant) och senare blev "sacellanus" i Botkyrka.
Uppgifterna bekräftas i "Strengnäs stifts herdaminne" (Hagström), som går att läsa på Projekt Runeberg.
Per Melander var gift med Katarina Lexell och de hade barn födda i Tumba, Botkyrka.
Enligt herdaminnet intogs Melander 1746 på Strängnäs hospital, där han skall ha avlidit.

En annan bror till Britta Maria Melander var lektorn i Strängnäs Johan Melander (1703-1766), gift med Agneta Thorberg.

Jag härstammar från släkten Springer genom den gren, som på 1770-talet kom till Blekinge.

2024-09-27, 20:45
Svar #4

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej igen,

Lustigt nog har jag nyligen nämnt släktnamnet Lexelius (jfr Katarina Lexell gm Per Melander i ditt/Jörgens inlägg här ovan) i ett inlägg om släktnamnet Rask. Länk dit: https://forum.rotter.se/index.php?topic=73425.msg1684604#msg1684604.

Där har jag också kopplingar till bröderna Melander, som jag nämnde i mitt förra inlägg i den här tråden.

Lexelius är omnämnt ett flertal gånger i Gunnar Hellströms Stockholms stads herdaminne (1951).
Nedanstående "koppling" mellan Lexell och Melander kommer från den källan. Tyvärr är det inte någon egentlig koppling eftersom den länkas samman med två personer Rask, vars inbördes eventuella släktförhållande är okänt för mig. Kanske någon har en pusselbit att lägga till?

De två syskonen Christina (mamman till bröderna Melander) och Olaus Nauclér, som jag nämnde i mitt förra inlägg, hade en syster, Sara (Simonsdotter) Nauclér. Hon var gm bokhållare vid Danviks hospital Peder Pedersson Rask. Eftersom deras son, Simon Isogaeus, var född 1643 var de själva troligen födda i början av 1600-talet (sida 317 i nämnda herdaminne)

Johannes Jonae Lexelius (1683-1765) var g1713m Magdalena Pahl i hennes andra gifte (gm1 inspektor vid rekognitionen i Riga Johan Rask. Denna uppgift bör komma ifrån Gunnar Hellströms herdaminne eftersom Johannes Jonae Lexelius var komminister i Katarina fs i Stockholm 1712-25 (sida 291 i nämnda herdaminne).

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-09-28, 21:30
Svar #5

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej!

Beklagar sen återkoppling på era svar. Det var ett tag sedan jag tittade på dessa grenar, så jag var tvungen att friska upp minnet.

Först om Brita Maria Melander, gift med kammarskrivare Carl Springer:
Precis som Jörgen Axelsson skriver, så var hon dotter till Per Melander och Maria Ljung, som finns upptagna i Hagströms herdaminne över Strängnäs stift.[1] I herdaminnet finns inte namnet Brita Maria nämnt. Tre barn nämns, Petrus, sedermera komminister i Botkyrka, Johannes, f. 14/12 1703, lektor i Strängnäs, samt "en dotter". Denna dotter bör ha varit Brita Maria Melander, eftersom Pehr/Petrus Melander, som enligt Hagströms herdaminne var brukspredikant vid Vellinge,[2] några gånger nämns som Carl Springers svåger i protokoll från Stockholms domkapitel.[3] Tydligen har Carl Springer bett om hjälp med att försörja sin fattige svåger. Att Brita Maria Melander var dotter till Maria Ljung och bror till Johan/Johannes Melander framgår också av ett protokoll i Svea Hovrätt,[7] där hon besvärar sig över fördelningen av arvet efter Johan Ljung. Johan Ljung var bror till Maria Ljung.

Det går att följa Brita Maria Melanders anor en bra bit bakåt, med hjälp av Hagströms herdaminnne. Jag hade nyligen lånat hem de modernare herdaminnena för Strängnäs stift,[4] men för en helt annan släktgren. Tyvärr passade jag inte på att titta på Melander-släkten. Släktträdet, baserat på Hagström och ett inlägg i Anbytarforum[5] blev så här:

Far: Per Melander (1688-4/12 1723)
Mor: Maria Ljung
Farfar: Borgare i Södertälje
Morfar: Johannes Erici Ljung (c:a 1637-1699)
Mormor: Kristina Bellingia (?-1687)
Morfars far: Ericus Laurentii (1569-23/12 1659)
Morfars mor: Brita Persdotter
Mormors far: Nicolaus Svenonius Billingius
Mormors mor: Amalia Ruprechtsdotter Ihering
Mormors morfar: Ruprecht Ihering

En viktig brasklapp är att Hagströms herdaminne inte alltid är tillförlitligt och att jag inte kollat upp källorna i inlägget om släkten Razelius.

Jag har dock fortfarande inte hittat något spår av Carl Springers och Brita Maria Melanders barn efter den 20 juli 1742, då Brita Maria Melander, efter makens sjukdom och död, tillskriver kungen och ber att få sin och sina två omyndiga barns stora nöd avhjälpt. Hon ber att kungen ska henne "et litet gratiat eller nådegåfwa tildela".[8] Brita Maria Melander, änka efter kammarskrivare Springer, avled den 10 augusti 1781 i Adolf Fredriks församling i Stockholm.[9] Jag har inte kunnat hitta någon bouppteckning.

Sedan om Anton och Johan Springer
Vinskänken Anton Springer var son till hovrättsadvokaten Christoffer Springer, vilket framgår av bouppteckningen efter Margareta Springer.[10] Här får vi en redogörelse för en betydande del av det Springerska släktträdet, eftersom Margareta, dotter till Lorentz Springer (halvbror till Christoffer Springer) och hans första hustru Margareta Neuman, dog gammal och barnlös. Tack Jan, för tipset om artikeln av Gunnar Hellström! Den ska jag leta reda på. Skepparen Johan Springer tror jag är orelaterad till Anton Springers släkt. Lorentz far (Anton Springers farfar) var Christoffer Springer, som är den tidigast kände av denna släkt. Detta finns utrett i Maull (1978).

Mitt intresse för Springer-familjen beror på att jag hittat en båtsman i Själevad som jag tror är sonson till Lorentz Springer som nämns ovan. Artikel under arbete.

Noter:
[1] Hagström (1897–1901, band 3, s. 100, 101)
[2] Hagström (1897–1901, band 3, s. 133)
[3] SSA, Stockholms domkapitel AI:86, s. 124, 125, 308, 309; SSA, Stockholms domkapitel, AI:87, s. 90, 91
[4] Collmar (1964–)
[5] Hagström (1897–1901, band 2, s. 430, band 3, s. 84, 85, 97, 100, 101, 133, 141)
[6] Inlägg i Anbytarforum av Camilla Eriksson 2004-04-13, Anbytarforum →Forum →Personrelaterat →Släktnamn →Övriga släkter - R →Razelius →Razelius
[7] RA, Svea Hovrätt 01Aa1:159, fol. 6, 7, 8r [RA bildid: A0068713_00030]
[8] RA, Riksarkivets ämnessamlingar. Personhistoria, 756.1/S/S:59c, Springer [RA bildid: A0073865_00048]
[9] SSA, Adolf Fredrik FI:5, s. 116 [RA bildid: C0053869_00065; AD bildid: v81746.b62.s117]
[10] SSA, Justitiekollegium F1A:107, fol. 1004-1009 [RA bildid: C0107588_00304; AD bildid: v222422.b3040.s1004]

Otryckta källor:
[RA =] Riksarkivet
       [Svea Hovrätt =] Svea Hovrätt (SE/RA/420422)
               01Aa1:159 Svea Hovrätt Huvudarkivet. Renskrivna protokoll. 1750 Juli-december.
[SSA =] Stockholms stadsarkiv
       [Adolf Fredrik =] Adolf Fredriks kyrkoarkiv (SE/SSA/0001)
               FI:5 Död- och begravningsböcker 1775–1811
       [Stockholms domkapitel =] Stockholms domkapitel (SE/SSA/0148)
               AI:86 Protokoll, huvudserien 1733
               AI:87 Protokoll, huvudserien 1734
       [Justitiekollegium =] Justitiekollegium 1637-1856, Förmyndarkammaren 1667-1924, Rådhusrättens 1:a avdelning 1850-1924 (SE/SSA/0145A)
               F1A:107 Bouppteckningar 1733

Litteratur:
Collmar, Magnus (1964–). Strängnäs stifts herdaminne. Nyköping: Södermanlands museum. LIBRIS-ID: 194233.
Hagström, K. A. (1897–1901). Strengnäs stifts herdaminne. Strengnäs: LIBRIS-ID: 8081146. Tillgänglig: https://runeberg.org/strherd/

Maull, Baldwin (1978). Charles Springer's Family in Swedish History. Wilmington, Delaware: Delaware Swedish Colonial Society.

2024-09-29, 11:16
Svar #6

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej,

Tack Mikael för information om Springer!

Jag hade skrivit "troligt släktskap" mellan vinskänk Anton Springer och skeppare Johan Springer eftersom de hade koppling till varsina personer, med (det ganska vanliga) släktnamnet Brun, vilka jag också har betecknat med ett "troligt släktskap" - så jag får nog ändra till ett "möjligt släktskap" mellan Anton och Johan.  ;D

Gunnar Hellström skrev tre artiklar om vinskänkar och vinkällare i Stockholm. De handlar alla om samma tidsperiod, men är indelade i olika stadsdelar. Eftersom vinskänkarna (och deras källare) då flyttade runt ganska mycket i Stockholm rekommenderar jag att beställa alla tre artiklar samtidigt (se bifogad bild).

Vänliga hälsningar,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna