ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlysning av Brita Maria Melander, gift med en Carl Springer, boende i Stockholm 1742  (läst 590 gånger)

2021-03-04, 21:04
läst 590 gånger

Utloggad Mikael Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:14
    • Visa profil
Jag har fördjupat mig i släkten Springer (äldsta kände medlem, Christoffer Springer, bl.a. inspektör i Kammarkollegiet, d. 1669). I riksarkivet finns en deponerad släktutredning som gjordes på 1950-talet av ArkivByrån på uppdrag av en i USA levande ättling till Christoffer Springer. I materialet hittade jag ett släktträd, tyvärr utan källhänvisningar. Enligt denna ska en sonson till denne Christopher, som hette Carl Springer, och var kammarskrivare i Bergskollegium, ha varit gift med en Brita Maria Melander. Hon ska, fortfarande enligt släktträdet, ha levt "20/7 1742 med 3 små omyndiga barn". Enligt samma källa ska Carl Springer ha avlidit 12/6 1740.


Jag har, med bouppteckningar, kyrkböcker och mantalslängder kunnat slå fast att Carl Springer var barn till Christopher Springers son Lorentz Springer (c:a 1635-1690) i dennes andra äktenskap, med Maria Mörling (1662-1714). Carl Springer bor, enligt mantalslängden 1740, i kvarteret Kongsten i Adolf Fredriks församling med fru och tre barn. Tyvärr finns inga kyrkböcker för Adolf Fredrik. Senare än så, hittar jag inga spår efter honom. Jag har inte heller kunnat hitta något namn på hans hustru eller barn. Inte heller har jag kunnat hitta någon Brita Maria Melander i någon källa i Stockholm. (Det finns ett antal Melander i bouppteckningar, men alltså ingen Brita Maria.) Eftersom jag i andra sammanhang stött på Melander i Härnösands herdaminne, så har jag även plöjt igenom den, utan napp, liksom de bouppteckningar som är sökbara på Arkiv Digital.


Någon som känner till en Brita Maria Melander som skulle kunna stämma in på denna beskrivning?

2022-04-19, 22:12
Svar #1

Utloggad Mikael Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:14
    • Visa profil
Nu har jag hittat ytterligare uppgifter om Brita Maria Melander. I mantalslängden för Stockholm, "Kungsbacken och sanden", kvarteret Plåtslagaren, 1760 finns "Skriware Enkan Brita Maija Springer"[1]. Kvarteret Plåtslagaren ligger i Adolf Fredriks församling. Åldern anges till 47 år, vilket skulle ge födelseåret 1713. I dödsboken för Adolf Fredrik finns en "Melander Maria Enka efter Cammarskrifwaren Springer", avliden 10 augusti 1781[2]. Åldern anges till 77 år, vilket skulle ge födelseåret 1704.

Även om födelseåren skiljer sig åt, så tror jag ändå att detta rör sig om samma person och att det är änkan efter kammarskrivaren Carl Springer. Skälet till detta är, bland annat, att jag i protokoll från Stockholms domkapitel (Finns sökbara på https://transkribus.eu/r/stockholm-city-archives/. Fantastisk resurs!) hittat protokoll där en prästman, tidigare predikant vid Vällinge bruk (bör vara Vällinge mässingsbruk i Salems socken), vid namn Pehr Melander, uppges vara svåger till Carl Springer [3][4][5].

Är det någon som, med dessa ytterligare data, har någon information om Brita Maria Melander, Carl Springer eller Pehr Melander? Pehr Melander borde finnas i herdaminnet för Strängnäs stift, som jag tyvärr inte har tillgång till.

Källor:
[1] Överståthållarämbetet för uppbördsärenden, År 1760, SE/SSA/0031/06/G 1 BA/G 1 BA:21/14 (1760), bildid: A0057086_00038
[2] Adolf Fredrik (A, AB) FI:5 (1775-1811) Bild 62 / sid 117
[3] Stockholms domkapitel A1: 86 år 1733, Bild 64 / sid 124; https://transkribus.eu/r/stockholm-city-archives/#/documents/327743/pages/64
[4] Stockholms domkapitel A1: 86 år 1733, Bild 157 / sid 308; https://transkribus.eu/r/stockholm-city-archives/#/documents/327743/pages/157
[5] Stockholms domkapitel A1: 87 år 1734, Bild 47 / sid 90; https://transkribus.eu/r/stockholm-city-archives/#/documents/329340/pages/47

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna